Grafikort kraschat?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
RAndersson
Posts: 10
Joined: 2010-01-29 20:56:24

Grafikort kraschat?

Post by RAndersson »

Hallå!

Jag har sökt runt och försökt hitta en lösning på min dators problem med grafiken. Datorn har haft problem förut, men det kom hit nån reparatör och bytte ut hela moderkortet så allt utom en grej har funkat - grafiken..

Allting funkar helt felfritt tills jag startar ett spel, spelet klarar knappt att köra på dom lägsta inställningarna, vilket är väldigt störande. När man kör på upplösningen datorn borde ha för att spela spelet är det helt omöjligt att spela, allting hackar sönder och sen har man förlorat.

Jag har kört felsökning på allting, men datorn hittar inget problem.. Fick tipset att jag kunde fråga folket här, då det skulle finnas väldigt många kunniga här.
Datorn är en HP och ska enligt all information inte ha några som helst problem med att köra spelen på högsta inställningarna ( 1680 x 1050 ) men som sagt är det helt omöjligt. Bildskärmen inkl. grafikort : Plug and Play-bildskärm på NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430.

Skulle det kunna vara så illa att grafikortet har kraschat och det är dags att fixa ett nytt, eller vad tror ni?

Mvh
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Grafikort kraschat?

Post by übermensch »

Låter som att du är felinformerad. Ett Geforce 6150 är inte mycket att ha när det kommer till 3d-prestanda. Vad hade du för grafikkort innan?
In cars several processors are connected by a bus
RAndersson
Posts: 10
Joined: 2010-01-29 20:56:24

Re: Grafikort kraschat?

Post by RAndersson »

Hej igen.

Det enda grafikort jag har haft är detta. Vad borde man ha istället och inom vilken prisklass ligger dessa ungefär?


/R
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Grafikort kraschat?

Post by übermensch »

Det är en fråga som kräver lite bakgrund.
Vad har du för komponenter i övrigt? Tar ditt moderkort pci-e eller agp-kort? Vad ska du spela och vilka krav har du på prestanda?
In cars several processors are connected by a bus
RAndersson
Posts: 10
Joined: 2010-01-29 20:56:24

Re: Grafikort kraschat?

Post by RAndersson »

Hallå igen.

Har kollat upp nu, men tänkte att nån kunde hjälpa mig o kolla vad som är kompatibelt till mitt moderkort.


Moderkorts ID 10/09/2008-MCP61P-NARRA3-00
Moderkortsnamn HP Compaq dx2450


Mvh
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Grafikort kraschat?

Post by lord_vasagos »

6150 är inte upphetsande alls om man ska spela :S
men om du ska uppgradera grafikkort antar jag att du har pci-e port "kolla upp det"
då kan du köra med vilket pci-e kort som helst så länge nätagget orkar dra kortet
vad har du för processor och hur mycket ram minne i burken ??

sen många märkes datorer som är lite mer snik modeller brukar ofta ha klena nätagg
så ju mer info du ger ju lättare är det att rekommendera nått
som exempel du har nån halv gammal processor dåligt med ram så är det kanske inte värt att kosta på nått lite fetare kort och antagligen nätagg för dom andra delarna skulle i.a.f inte orka dra spelen
då kan det i stället vara bra att ta ett lite slöare kort som är lite mer strömsnålt så kanske du kan använda ditt gammla agg men forfarande har ett grafikkort som det går att spela hyfsat på och bättre matchar resten av prestandan av din burk

eller tvärt om har du snabb dator så kan det vara värt att satsa på ett bättre kort :)

om du är osäker på vad du har för saker i datorn kan jag rekommendera http://www.cpuid.com/cpuz.php cpu-z där finns det mesta i info väg om datorn
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
RAndersson
Posts: 10
Joined: 2010-01-29 20:56:24

Re: Grafikort kraschat?

Post by RAndersson »

Hallå igen, förlåt att det tar lite tid mellan svaren hehe..

Vet nästan ingenting om hårdvara så det är lite svårt att kolla upp det själv. Men du frågade om processor och ramminnet.

Processor: AMD Athlon(tm) Dual Core Processor 5200B, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~2.7GHz
Ramminne: 1918MB RAM


/Robin
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Grafikort kraschat?

Post by übermensch »

Enligt manualen så har du PCI-E 16x på moderkortet, ser lite trångt ut däremot. Satsa på ett enklare kort, ett Radeon 5670 eller någon av de enklare modellerna i AMDs 5xxx-serie. Ett värre kort än så och det är tveksamt om det funkar i den lådan med det nätagget.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Grafikort kraschat?

Post by lord_vasagos »

nu vet inte jag vad du har för agg i din burk men
5670 som übermensch rekommenderade känns som ett rätt lagom kort
har för mig dom drar omkring 60w så det är ett strömsnålt och rätt bra kort kostar omkring tusenlappen
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
RAndersson
Posts: 10
Joined: 2010-01-29 20:56:24

Re: Grafikort kraschat?

Post by RAndersson »

Om man köper ett Radeon 5670, kommer jag då kunna spela spel som killingfloor och cs source i 1680 x 1050? Vågar inte köpa det om jag inte får ett rakt svar att det passar i min burk osv..
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Grafikort kraschat?

Post by lord_vasagos »

cs och killingfloor ska inte var nått problem alls med det kortet för dom är inte så nya
du kan nog köra alla spel på din dator men dom tyngsta spelen får du dra ner lite på grafiken
sen beror det lite på os å så med kör du xp räcker 2gb ram rätt långt vista å win 7 så är det bra med 1gb till i.a.f
men enda spelet som jag kan tänka mig blir tråkigt segt att spela är gta iv
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
RAndersson
Posts: 10
Joined: 2010-01-29 20:56:24

Re: Grafikort kraschat?

Post by RAndersson »

Tack för det :)

Blir nog att beställa ett Radeon5670 på dustin senare ikväll, så får vi hoppas att jag kan börja spela lite igen!




Åter igen, tack för svaren.

-Robin
RAndersson
Posts: 10
Joined: 2010-01-29 20:56:24

Re: Grafikort kraschat?

Post by RAndersson »

Tjena igen!

Har köpt mig ett Radeon 5670 och tryckt in det i burken, och har fått igång det. Glad som jag var skulle jag testa och köra igång ett spel, det fick bli Killing Floor. Det startade ganska bra men sen när själva spelet började det komma vertikala streck över skärmen hela tiden, kan det vara nåt med mitt nätagg? Isåfall känns det jävligt surt att precis har lagt 1000 spänn på ett nytt grafikkort...



Mvh
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Grafikort kraschat?

Post by lord_vasagos »

har du kollat hur varmt kortet blir ?? har du samma sak i andra spel med ??
om det är agg problem brukar spelen mer tvärdyka men det kan bli andra konstigheter med
har man glitchar så där så kan var vara drivrutiner ibland eller att kortet blir för varmt eller att kortet är kast
kan ev vara biosupdatering som kan behövas men det är inte så super vanligt men förekommer
ibland kan det vara så enkelt att spelen behöver patchas så testa om du har samma problem i flera spel
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply