Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Post by snigel »

Jag har svårt att tänka mig att steam skulle bli olönsamt om de hade konkurrenskraftiga priser istället för överpriser. Så vad är egentligen problemet om EU skulle lägga sig i? Tror du att steam skulle stänga av den europeiska marknaden?

IMO är det svårt för mig som slutkund att säga ifrån om priserna på annat sätt än att aldrig köpa en dyr produkt. Vilket är precis vad jag alltid gjort vad gäller steam.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Post by Raspberry »

Tills det finns ett alternativ för samma tjänst, eller t.ex. EU skulle göra något åt saken lär priserna vara de samma. Även om borz, snigel och jag skulle sluta handla på Steam, så skulle så många andra fortsätta, och Steam likaså.
Det jag syftade på till första början genom att dra in EU var väl min irritation mot EU:s domar mot Microsoft om att de har en monopolställning, och om att de inte får ha sin egen webbläsare som standard i sina egna operativsystem. Alltså, EU gör dåliga beslut, IMO.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Post by borz »

Steam skulle bli allt annat än olönsamt om de sänkte priset.
Har för mig att jag läste någonstans att de slog alla sina rekord under december.... hmmm, hade de inte massvist med reor då?

Problemet är som sagt brist på konkurans. Vi har precis som snigel säger att välja mellan att betala hutlöst höga priser eller låta bli att köpa! Dock tycker jag fortfarande man inte kan jämföra Steam med traditionela spelbutiker. Steam har skaffat sig en nisch och kunderna är beredda att betala för det!
DDS for life!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Post by HLC »

Direct2Drive, Impulse eller varför inte svenska GamersGate? Problemet är nog snarare att de inte har haft några "eksklusiva" titlar, på samma sätt som Steam, vilket gör dem okända, tyvärr. Vill ni hjälpa marknaden, gör det åtminstone en vana till att kolla de andra leverantörerna också.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Post by snigel »

HLC wrote:Direct2Drive, Impulse eller varför inte svenska GamersGate? Problemet är nog snarare att de inte har haft några "eksklusiva" titlar, på samma sätt som Steam, vilket gör dem okända, tyvärr. Vill ni hjälpa marknaden, gör det åtminstone en vana till att kolla de andra leverantörerna också.
"Problemet" med en sån här tjänst är ju att åtminstone för mig att jag vill att den ska vara pålitlig och en del av poängen är att ha spel tillsammans. Därför har jag inte känt att jag vågat använda något av alternativen. Man vill se att de är stabila. Vad händer om de kursar exempelvis?
Men visst har du helt rätt, man borde stödja konkurrenterna, jag vet att de brukar ha lägre priser.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Post by Raspberry »

En annan grej med det är väl, och jag vet inte om vi har tagit upp det, att man kan spela med alla sina kompisar. Vill man spela CS, Left 4 Dead och andra spel så har alla vanligtvis Steam. Och jag vet att jag har det pga. mina vänner, för att de spelade CS med Steam osv. Visst kan man då köpa något spel hos konkurrenterna, men frågan är ju hur man ska spela med vännerna då.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Post by borz »

Det som upprepas ständigt är att Steam är en helhetslösning vilket konkurenterna inte är!
I nuläget finns ingen riktig konkurent till Steam vilket gör att de kan hålla sina galna priser. Det som förvånar mig är att de överhuvudtaget kör med sina helgdeal och liknande! De kunde ju låta bli. Det positiva som kommer ur detta är att de inser hur viktigt priset är när det gäller digitala media.

Vad gäller EU så är det skillnad på att gripa in och gripa in. När det gäller fulspel och direkta brott så skall de gripa in och slå hårt... typ Intels fula grepp om OEM-marknanden.
Företag i monopolställning skall man inte ge sig in på så länge dessa inte utgör en väsentlig del av samhället och infrastruktur.

Jag vill dessutom nämna iTunes. Man kan snacka mycket skit om Steve Jobs, Apple och hela mac-taliban-comunity men Apple tillsammans med Valve/Steam har kommit med en vinnande koncept - varför kan inte andra företag göra lika bra ifrån sig. Jag menar 9 kr för en låt, 27 för ett tv-serieavsnitt och ca 60 kr för film är nästan humant!
DDS for life!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Post by Raspberry »

borz wrote:Jag menar 9 kr för en låt, 27 för ett tv-serieavsnitt och ca 60 kr för film är nästan humant!
Håller med om det du sa, men det där med låtar, avsnitt och filmer ... priserna är väl helt ok, men det är de egentligen på en OK-mack också, problemet uppstår ju när man konsumerar så mycket ... har en kompis som följer en så där 30 serier just nu, och om han skulle köpa ett avsnitt i varje serie så skulle det bli 810kr. För de pengarna kan han köpa två serie-boxar på Åhlens.

Fast när tråden heter som den gör, så har du ju naturligtvis helt rätt.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Varför kostar digitala köp mer än "analoga"?

Post by borz »

Raspberry wrote:
borz wrote:Jag menar 9 kr för en låt, 27 för ett tv-serieavsnitt och ca 60 kr för film är nästan humant!
Håller med om det du sa, men det där med låtar, avsnitt och filmer ... priserna är väl helt ok, men det är de egentligen på en OK-mack också, problemet uppstår ju när man konsumerar så mycket ... har en kompis som följer en så där 30 serier just nu, och om han skulle köpa ett avsnitt i varje serie så skulle det bli 810kr. För de pengarna kan han köpa två serie-boxar på Åhlens.

Fast när tråden heter som den gör, så har du ju naturligtvis helt rätt.

Som med allt annat så måste man prioritera och konsumera med måtta. För min egen del så hoppar jag över musiken och nöjer mig med Spotify. Däremot blir det en hel del TV-serier och 2 - 3 st BR-filer i månaden. Detta kan vilken student som helst göra.

Sedan måste jag nog nämna detta innan någon för upp det på tal. Att spela Crysis 2, titta på Leonardo Di Caprio eller lyssna på Lady Gaga likställer jag inte med kultur. Kultur är något man få betala för. Tittar man på fjortisarna på Swec så kan man lätt få en uppfattning om att allt skall vara gratis, följa öppna standard och helst skall levereras hem till dem omedelbart via 1 gbit fiberanslutning. Det där med öppna standard är faktiskt inte så dumt, men smakar det så ska det kosta också.
Sedan kan man själv som konsument visa sin makt och köpa rätt!
DDS for life!
Post Reply