Ny hårddisk som inte verkar funka?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Ny hårddisk som inte verkar funka?

Post by Orfeus »

Jag har fått ett problem på halsen.

Idag fick jag min nya hårddisk - en Samsung F2 på 1,5 TB. Dock går installationen av Windows åt skogen eftersom datorn inte verkar tillfreds med hårddisken. När jag startar upp datorn, hittar BIOS hårddisken och skriver ut vad den heter, men den vill inte skriva ut hur stor den är, utan fastnar (låser sig) där.
Nu testade jag att koppla in disken när Windows är igång och den hittar disken och säger att den fungerar perfekt, men den kommer inte upp i "Den här datorn".

Datorn är i och för sig rätt gammal (från 2003 tror jag), men den gamla hårddisken på 500GB var inga probem och även den var SATA2.

Kanske har det med byglingen att göra?
Det idiotiska från Samsung är att i deras lilla installationspapper man får med, står det hur man byglar med fyra stift på bredden, men på min finns bara två. Så jag har ingen aning om hur jag ska göra, så jag lät det helt enkelt vara obyglat.

Hur ska jag bygla egentligen och är det bara att testa sig fram?


Mycket tacksam för svar!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Ny hårddisk som inte verkar funka?

Post by mkk »

Sök efter nyare BIOS till moderkortet. Disken kan behöva initieras i Diskhanteraren(*) innan den visar sig i "den här datorn", men hakar datorn upp sig i BIOS så kvittar det kanske ifall den skulle fungera efter inkoppling under drift.

(*) Start > Kör > diskmgmt.msc
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Re: Ny hårddisk som inte verkar funka?

Post by Orfeus »

Stort tack för svaret!
Kanonbra, men tyvärr...

Precis som du skrev var den inte initierad och jag gjorde som du skrev och initierade den,formaterade den och pationerade den som jag ville ha den. Så nu hittar Windows disken och den fungerar fin fint därifrån (om jag kopplar in den när Windows redan är laddat). Dock kvarstår problemet vid uppstart.
BIOSet jag har är det senaste (dock från 2005), men det känns som att det är relaterat till nån Raid-historia.

Precis när man har startat och datorn har manglat processor mm. och den hittar diskarna kommer det upp Sil3112A Sata Raid BIOS, från Silicon Image Inc. Där är också en meny (Sata-meny), precis som Bios. Det är precis detta som har laddat när den låser sig på min nya disk.

Så alltså - om disken fungerar i Windows måste väl BIOS köpa disken?
Kan jag byta SATA-driver direkt från Windows eller är det knepigt att byta den?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Ny hårddisk som inte verkar funka?

Post by mkk »

Ifall det finns en inställning i BIOS för att få SATA-interfacet att inte gå i RAID-läge så kan det möjligen hjälpa. Ett nytt SATA styrkort borde också hjälpa eftersom det hittar disken självt.
Orfeus wrote:Så alltså - om disken fungerar i Windows måste väl BIOS köpa disken?
Tyvärr inte då Windows inte behöver använda sig av BIOS för att nå disken.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Re: Ny hårddisk som inte verkar funka?

Post by Orfeus »

Tack än en gång för din hjälp! Verkligen tacksam! :)

Jag ska testa det med att ställa om BIOSet så att den inte går i Raid-läge.

Det som jag har ägnat mig åt nu är att Flasha om för Raid-grejen. Jag har laddat ner och följt instruktionerna och har rätt drivrutin och så, men när jag ska flasha om, verkar den inte veta någonting hur det ser ut, och Browse-knappen och flashknappen är skuggade. Det verkar ju som att lösningen ligger här, men hur kan det bli såhär? Vad ska jag göra nu?

Förut så försökte jag installera nån ny drivrutin, men det gick också åt skogen för att installationsprogrammet sa att min dator inte uppfyllde minimikraven för programmet, trots att jag hämtat hem det från moderkortstillverkarens hemsida.
Så frågan är hur man ska få uppgifterna om BIOSet att bli synliga, så jag kan uppdatera BIOSet?


Lite senare på dagen:
Äsch, nu är jag trött på detta! Man kanske skulle satsa på ett nytt kontrollerkort ändå. Ett sånt här kanske, skulle det kunna vara något för mig?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=31 ... roductTabs

Image
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Ny hårddisk som inte verkar funka?

Post by mkk »

Ja det kortet bygger åtminstone på ett betydligt nyare chip. Att det inte går att flasha om SiI-chipet på moderkortet skulle kunna bero på drivrutinen. Att drivrutinen du hittade inte går att installera tyder på att dess installationsrutin är gjort för äldre Windows. Har du förresten provat någon annan SATA-kontakt på moderkortet? Ibland kan det finnas två olika styrchip när ett SiI-chip är inblandat och då är kontakterna knutna till olika styrchip. Hoppas det löser sig förr eller senare. :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Re: Ny hårddisk som inte verkar funka?

Post by Orfeus »

Så var jag här igen med nya problem...

Jag beställde ett kontrollerkort, som till en början flöt helt perfekt med den nya disken. Jag installerade Windows och hela systemet. Dock fick jag lite problem när ServicePack 3 skulle uppdateras, men det löste sig med hjälp av en selektiv start.

Men sen några dagar får jag inte gång datorn längre. Kontrollerkortet fungerar perfekt, i varje fall med den gamla hårddisken som perfekt drar igång min gamla windows installation.
Det som händer är att efter att BIOS åkt igenom och hittat hårddiskar och allt det där, så låser sig datorn. Windows-laddar fönstret hann tidigare inte komma upp, men nu efter att jag flashat kontrollerkortet och trixat lite så kommer det upp. Men till skillnad från tidigare då det bara låste sig, så blinkar en blå-skärm till (dock för snabbt för att jag ska hinna läsa) och sen startar datorn om. Jag har testat att köra med felsäkert läge, men då låster den sig och likaså felsäkert läge från BIOS, men samma där. Hårddisken har jag testat med Samsungs-kontroll program som scannade disken i åtta timmar och menar att disken är perfekt.

Frågan är vad tusan som har hänt? Visst borde det vara nåt allvarligt mjukvarufel i Windows?
I så fall - hur fixar jag det utan att börja om från början?
Post Reply