cataclyst 10.4 problem hmdi tv lagg

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

cataclyst 10.4 problem hmdi tv lagg

Post by lord_vasagos »

jag har lite problem med catalyst 10.4 drivrutinerna till mitt 4670 kort
dom funkar bra till allt utom när jag ska kolla på nått igenom datorn till tv´n

kör jag dvd/720klipp/1080klipp så får jag lite lagg det är ungefär som man har en dator som presis orkar med formatet man spelar upp och det kan sega lite om det blir stora vy scener eller en hel massa action catalyst 10.3 funkar klockrent på alla format så tänkte höra om någon vet vad det kan bero på eller ev vet nån fix på detta problem

spec
dator e4300@3200 mhz 4gb ram win 7 64bit radeon 4670 och kör hdmi till tv´n
brukar spela upp dom flesta filmer/klipp i vlc/media player classic
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Re: cataclyst 10.4 problem hmdi tv lagg

Post by Kalimac »

Har du ställt in rätt frame-rate på TVn? Jag brukar få ändra beroende på vilken sorts film jag ska spela upp för att det ska flyta fint.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: cataclyst 10.4 problem hmdi tv lagg - problem löst :)

Post by lord_vasagos »

kör på 60hz är lcd tv hdready så den scalar ner 1080 klipp så det låter väll som bästa valet
instalerade 10.4 igen avinstalerade och in med 10.3 nu laggar det med 10.3 med riktigt störande :(
det flyter på ett tag sen blir det ett lagg på några sec som om den buffrar nått så rullar det på ett tag nån minut lagg och håller på så
blir det stora vy scener så är det lite lagg såsigt som om datorn inte orkar med riktigt
kan få det på dvd/720 vilket inte ska vara nått problem på min burk :S jag har kört 1080 utan minsta problem förut :S


EDIT:
AHAA victory ;) sköt agget i min dator för en vecka sen eller så böt agg + chassie ställde in oc som vanligt
MEN v-core är lägre med nya agget än det gammla så datorn var ostabil :P märkte det när jag spelade spel i dag
så lite mer v-core och den går som ett skott igen inge film lagg alls doh ;D
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: cataclyst 10.4 problem hmdi tv lagg

Post by IcePic »

Tror det är så att nyare gfxkort har nån typ av ECC-liknande funktion som gör att om grafiska operation skiter sig (t.ex om man klockar för hårt) så gör de om, ev. med sämre hastighet, tills det funkar, vilket gör att man inte enkelt kan överklocka för man kan inte längre leta efter när den renderar snett, utan det kommer att frysa till istället för att rita konstigt, så man får hitta vart den inte längre blir slöare om man ska hitta optimala punkten.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: cataclyst 10.4 problem hmdi tv lagg

Post by lord_vasagos »

stämmer säkert bra det vet när man riktigt maxxar ett system och kör 3dmark eller benchmark program
så brukar man märka av det där att det blir stop som att cpu/gpu börjar missa och verkar ladda om saker så det blir segt
brukar vara exakt på gränsen vad sakerna orkar med och det var väll där min cpu hamnade

men i mitt fall var det bara klantighet att inte kolla den verkliga v-coren mot vad inställningen säger det är
enligt bios inställningen har jag 1.42 i v-core men i verkligheten landade den på 1.36-1.37 eller så :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply