Fotbolls-VM: Låt datorn dömma mål och offside

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Fotbolls-VM: Låt datorn dömma mål och offside

Post by lagu2653 »

Mönsterigenkänningsalgoritmer borde klara av att döma mål och offside i Fotbolls-VM nu när domarna verkar ha problem med det. Att döma mål borde vara en piece-of-cake med kameror i målet. Offside kräver lite mer algoritmiskt arbete men också det borde vara möjligt med kameror över planen. Redan nu finns det ju system som säger exakt hur lång en viss spelare har sprungit under en match.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Fotbolls-VM: Låt datorn dömma mål och offside

Post by Raspberry »

Ja?
Om du syftar till en diskussion tycker jag att man borde ha en målkamera, men om en extra måldomare kan ge samma resultat så ser jag hellre att det används, ... en viss trevnad med att inte ha så mycket "nytt" (även om det borde öka domarkostnaderna med 25 eller 33%)
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Fotbolls-VM: Låt datorn dömma mål och offside

Post by Najze »

Att de ska kunna ha kameror i målen anser jag självklart när det finns domare som missar självklara mål. Varför inte ha det som i hockeyn? Där sitter ju några snubbar och kollar igenom om domaren är osäker.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Fotbolls-VM: Låt datorn dömma mål och offside

Post by Ghlargh »

Det skulle helt enkelt handla om en enkel regeländring i stil med:

"I de fall då domaren är osäker eller om en lagkapten kräver så, kan inspelat material från officiellt tillåtna kameror (TVkameror, kameror tillhörande inbjuden press eller speciella domarkameror i mån av tillgänglighet) användas för att säkerställa korrekt dom."

Man vill nog ha det kravet för att slippa gå genom 2000 privatägda digitalkameror...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Re: Fotbolls-VM: Låt datorn dömma mål och offside

Post by lagu2653 »

Raspberry wrote:Ja?
Om du syftar till en diskussion tycker jag att man borde ha en målkamera, men om en extra måldomare kan ge samma resultat så ser jag hellre att det används, ... en viss trevnad med att inte ha så mycket "nytt" (även om det borde öka domarkostnaderna med 25 eller 33%)
Människan är för långsam för att se det där offside-målet som Argentina gjorde mot Mexico i åttondelsfinalen. Bara en TV-domare som hade suttit i ett rum i arenan, och kunnat se repriserna, hade kunnat ta det. Det har de i Amerikansk fotboll, men FIFA har ju agerat rätt teknikfientligt i det här ärendet. Dessutom får du ju domsluten mycket snabbare från datorer än från människor. En kontring behöver inte avbrytas för att en domare dömer fel och sedan korrigerar sig. Många bra lägen skulle inte behöva förloras utan kunna utnyttjas.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Fotbolls-VM: Låt datorn dömma mål och offside

Post by IcePic »

Å andra sidan är fotboll en bedömnningssport som inte ska ha fler avbrott än vad som absolut är nödvändigt, enligt de hårdföra fantasterna så därför ser vi den här trögheten.

Man kunde haft laserhöjdmätning på höjdhopp så kunde man sett att den som hoppade 5 cm över ribban på 2.35 egentligen hoppade 2.40 och registrera den höjden, men så funkar inte den sporten, trots att moderna mätmetoder finns.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Fotbolls-VM: Låt datorn dömma mål och offside

Post by mkk »

Jag tror generellt mer på fler domare som alla dömer live men kanske inte alla behöver befinna sig i eller vid planen, samt kanske regeljusteringar. Offsideregeln är idag omöjlig att tillämpa helt rätt på internationell nivå eftersom offside generellt döms även när domaren bara har en aning om hurvida det kan vara offside eller inte, vilket bryter mot regelns utformning. Filmningar bör däremot bedömas i efterhand per videogranskning av någon domargrupp, då vanliga domarinsatser inte räcker ens med tio domare. Filmning borde kunna leda till avstängning i följande internationella matcher och/eller böter.

En måldomare och en offsidedomare kunde räcka långt om de tillåts sitta och titta på kameror särskilt uppställda för detta ändamål, men utan behov av inspelning. Vid eventuell efterhandsgranskning av filmningar kunde man utan svårigheter kräva att få tillgång till allt inspelningsmaterial. Själv ser jag gärna fritt tänkande kring regeländringar och kanske matchlängd, men sådant lär det inte bli läge för under min livstid. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply