Varför ska jag köpa en MacBook Pro?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Varför ska jag köpa en MacBook Pro?

Post by borz »

Hej!

Är på jakt efter en vettig bärbar. Har i nuläget en stationär + en netbook, men har i princip slutat spela på dator och därmed funderar på att slå ihop dessa två till en bra bärbar. Har sneglat mycket på en MacBook Pro, men inte pga MacOS men istället pga byggkvalite, drifttid och enkelhet.

Är i nuläget helt nöjd med Win 7, så jag har inte direkt något behov av just en "Mac".
Kan någon tipsa om datorer med motsvarande "PC" som har helgjutet, eller åtminstonde metallskal men bra skärm och batteritid?
Kan ni svara på frågan, varför jag ska köpa en MacBook Pro när det finns XXXXXXX?

MVH Tim
DDS for life!
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Varför ska jag köpa en MacBook Pro?

Post by walliski »

Inte ett bra svar, men jag brukar köra på det du nämnde:
  • Bra batteritid
  • Bra kvalité
  • Mac OS X
Däremot är även jag mycket intresserad av vad XXXXXXXX är för dator. Kan någon skänka oss aningen belysning på området?
Här var det tomt...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Varför ska jag köpa en MacBook Pro?

Post by snigel »

borz wrote:Hej!

Är på jakt efter en vettig bärbar. Har i nuläget en stationär + en netbook, men har i princip slutat spela på dator och därmed funderar på att slå ihop dessa två till en bra bärbar. Har sneglat mycket på en MacBook Pro, men inte pga MacOS men istället pga byggkvalite, drifttid och enkelhet.

Är i nuläget helt nöjd med Win 7, så jag har inte direkt något behov av just en "Mac".
Kan någon tipsa om datorer med motsvarande "PC" som har helgjutet, eller åtminstonde metallskal men bra skärm och batteritid?
Kan ni svara på frågan, varför jag ska köpa en MacBook Pro när det finns XXXXXXX?

MVH Tim
Om det är 15" du tittar på finns det inte så jättemånga alternativ om du gillar just allt den erbjuder. Jag kollade med prisjakt på datorer med motsvarande upplösning (högupplösta skärmtillvalet), batteritiden, cpun osv och det blev inte mycket över, och de valen låg i samma prisklass.

Rent chassimässigt är väl hp envy det närmsta man kan komma, tror de tillverkas i samma fabrik, men de flesta har alldeles för tråkig batteritid imo.

Personligen köper jag mac för att det är så bekvämt. Man vet att det är en genomgående kvalité, även om varje enskild komponent inte är den tuffaste på marknaden. Man slipper oroa sig för dåligt tangentbord, byggkvalité, wlan-mottagning eller kort batteritid och liknande som man inte kan läsa sig till från specifikationer.
För mig som utvecklar lite tycker jag att osx är en väldigt simpel och underhållsfri unixmiljö, vilket kan vara trevligt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply