Kan man ge bort en gammal licens?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

Kan man ge bort en gammal licens?

Post by Dand »

Vad är det generella svaret på frågan?

Om man är innehavare av en programlicens och uppgraderar till en nyare utgåva av samma programvara får man ju som tidigare användare (och licensinnehavare) en viss rabatt... Vist, ok, men man betalar för (och signerar) en ny licens...

Frågan är då... Är den gamla licensen förbrukad och upplöst i intet då? Eller kan man överlåta den till någon annan?

OM den är förbrukad - har jag då inte rätt att köra den gamla versionen med den gamla licensen (parallellt installerad) på min egen dator?

Ofta när man installerar en uppgradering installeras den vid sidan av den gamla versionen (i stället för att ersätta den)... Så den borde kunna ses som en separat programvara med en separat licens...

Jag vet att jag borde kunna läsa mig till svaret i licensvillkoren (för varje enskild programvara) men det är ju så mycket text så man blir mörkrädd... Och jag är inte helt säker på att jag är kapabel att göra en korrekt tolkning av den juridiska texten... Så, jag ställer en generell fråga här i stället...

Jag TYCKER att det borde vara OK... Och jag tror att det skulle vara till fördel för programvaruföretagen... Ser det som att det skulle inviga nya användare som senare vill skaffa de nya fullversionerna...

Men det som avgör är inte vad jag tycker och tror... Utan snarare vad som är praxis och norm...

Nån, här som har koll?
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Kan man ge bort en gammal licens?

Post by Najze »

Jag är inte kunnig på licenser och vad som är rätt och fel där, men ge bort en licens kan du väl göra så länge licensen inte är knuten till just en specifik dator och det står i licensavtalet. Någon annan bör kunna ge dig bättre svar, jag är inte säker som sagt.

*Flyttade tråden till rätt kategori*
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Kan man ge bort en gammal licens?

Post by Ghlargh »

Så länge du inte använder den gamla licensen och är privatperson så funkar det.

Licensvillkoren som skickas med licenser gäller inte fullt ut i sverige då vi inte accepterar "klicka här för att godkänna" som en signatur, utan svensk praxis gäller istället för villkoren.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

Re: Kan man ge bort en gammal licens?

Post by Dand »

Aha... Svensk praxis!

Det låter adekvat och bra... Är man privatperson om man köpt licensen i egen firma?
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

Re: Kan man ge bort en gammal licens?

Post by Dand »

Najze wrote:Jag är inte kunnig på licenser och vad som är rätt och fel där, men ge bort en licens kan du väl göra så länge licensen inte är knuten till just en specifik dator och det står i licensavtalet. Någon annan bör kunna ge dig bättre svar, jag är inte säker som sagt.

*Flyttade tråden till rätt kategori*
Tack!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Kan man ge bort en gammal licens?

Post by Ghlargh »

Ok, så länge du inte skrivit på ett faktiskt pappersavtal gäller inte dumheter som "licensen upphör vid ägarbyte" etc.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

Re: Kan man ge bort en gammal licens?

Post by Dand »

OK, när du nu säger det känns det som att jag faktiskt hört/läst det förut... Men jag kommer inte ihåg var. Har du koll på var man hittar mer info om detta?
Post Reply