Förstora en bild för canvastavla

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Förstora en bild för canvastavla

Post by patrik åkerhage »

Bilden här: http://img703.imageshack.us/img703/3406/catgrrlzx23.jpg

Önskemål: Att få bilden att kunna bli utskriven på en 150X90cm stor canvastavla med så bra kvalitet som möjligt.

Testat: Photoshop:
1. Gjort en ny bild på 150x90cm, valde resolution till 250 pixel/inch (tänkte för bättre utskrift?)
2: Lagt in bilden som layer 1 och som "smart object" för att förstora den till den önskade storleken.
3: Ändrade levels, higlight/contrast, vibrance på bilden.

Funderingar: Detta ser ju ok ut på datorskärmen, har även zoomat in på bilden och ritat lite med färgpennan på vissa ställen där det såg suddigt ut. Jag är dock lite tveksam till att det kommer se bra ut när den väl är utskriven. Vad tror ni? Har ju min bild på datorn nu, hade gärna delat med mig av den, men tar 25mb (jpeg). Borde ju kanske vara bättre att spara som Targa eller Tiff?

Mer Funderingar: Kanske skall ta och klippa ut tjejen och lägga endast henne på en vit bakgrund och i photoshop återskapa en ny liknande bakgrund samt skuggan på henne, blir kanske inte lika pixligt då? För photoshop borde ju anpassa det filter jag använder mig av för att göra bakgrunden efter den storleken som bilden är på?

Någon kunnig här som kanske skulle kunna hjälpa mig göra den i den här storleken som kanske kan photoshop bättre än mig? Eller ge mig bra tips på hur det kan lösas?
/ MoXX
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Förstora en bild för canvastavla

Post by Najze »

Skulle säga att den är på tok för liten för att göra en sådan förstoring. Personligen har jag höga krav (förövrigt annars också) när jag ska trycka t.ex. en canvas. Jag vill ha så bra skärpa som möjligt, då behöver originalbilden vara högupplöst från början. Finns inga direkta genvägar att förstora en bild utan att det blir suddigt etc. om det inte är små förändringar du gör i storlek/upplösning.

Tänk på att alla "egna" ändringar du gör, t.ex. fylla i linjer osv kan se bra ut på din skärm, men på en annan eller som tryckt på canvas, kan bli en annan. Förstorade pixlar blir sällan snyggt och din egna ändringar kan synas ganska tydligt om du inte gör det väldigt noggrant.

Oavsett vad du väljer för dpi på dokumentet, så är det ändå bilden du använder som du måste anpassa efter dokumentets storlek, upplösning osv. Du blir tvungen att förstora den för att passa den "nya" bildstorleken/upplösning = suddigt/sämre kvalitet.

En ritad/tecknad bild kan man ju försöka vektorisera, det är nog det jag skulle satsat på just för din bild om du inte har den i högre upplösning än den du länkade till. Vektorer, till skillnad från pixlar, kan du förstora utan att tappa kvalitet.

Flyttar tråden till Webbprogrammering / HTML / Grafisk Design
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: Förstora en bild för canvastavla

Post by patrik åkerhage »

Tack för svaret. Jag förstår hur du tänker här och är ju också rädd för att det kommer att se bra ut på skärm men inte som färdig tavla. Och lite dumt att chansa när det kostar 2000kr. Kan du förklara hur man vektoriserar bilden i photoshop?

Eller om du har lust kanske göra en förstoring på bilden till 150x90cm, tror dpi kan vara på 150 istället? Fick tipset från ett annat forum, men känns enligt mig för litet för utskrift?

Hur interpolerar man bilden i photoshop, är detta automatiskt fixat och görs det efter att jag förstorar bilden?
Kanske är just "smart object" ett sätt som görs att bilden förstoras via interpolering och inte genom att lägga till pixlar?
/ MoXX
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Förstora en bild för canvastavla

Post by übermensch »

Är det din bild? Om inte, försök få tag på upphovsmannen och se om ni kan komma överens om något
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: Förstora en bild för canvastavla

Post by patrik åkerhage »

nupp inte min bild...och inte så sugen på att köpa bilden i sig för att göra en tavla, inte så att jag bryr mig om jag gör en tavla på en bild som en snubbe i england eller usa har gjort. Tror knappast att han bryr sig om det. Och om jag nu gör ändringar på bilden, målar och har mig, så e det ju i princip min bild sen =)
/ MoXX
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Förstora en bild för canvastavla

Post by übermensch »

Tänkte mer på att du var beredd att lägga 2 papp på den, men inte några hundringar eller vad upphovsmannen kan tänkas vilja ha för ett ex.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: Förstora en bild för canvastavla

Post by patrik åkerhage »

ja, men nu handlar ju inte den här tråden om detta. Så kan du inte svara på det jag vill veta så behöver du inte skriva. För jag bryr mig inte om att köpa bilden eller inte! =)
/ MoXX
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Förstora en bild för canvastavla

Post by Najze »

Fast nu tror jag förvisso att han tänkte att om du köper bilden, så kan du troligtvis få den i bättre upplösning och kvalitet, dvs att du slipper mecka så himla mycket själv och så får du den kvalitet du behöver. En bakgrund läggs ju sällan upp i originalstorlek.

Att vektorisera en hel bild kräver tid om man vill ha det lika bra som originalet. Finns olika tekniker och sätt. Går att göra i Photoshop, Illustrator, Flash, med lite olika resultat. Själv brukar jag göra en "grundvektorisering" och sedan fixa resten manuellt för att få det så bra som möjligt.

Hittade detta sätt som kanske är bland de enklare:
http://vectormagic.com/home

Vet dock inte hur mycket du kan ställa in själv men troligen får du ett bättre resultat i något Adobe-program. På ovanstående länk kan du göra två gratis vektoriseringar, annars verkar det kosta pengar.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: Förstora en bild för canvastavla

Post by patrik åkerhage »

Tack för tipset på vektoriseringssidan där! Skall kolla upp det i helgen så fort jag får lite fritid!
/ MoXX
Post Reply