7850 krångel svart skärm muppnigar :P

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

7850 krångel svart skärm muppnigar :P

Post by lord_vasagos »

Problem med 7850 låser datorn

jag har problem med mitt 7850 windforce 2 oc edition att det går in i svartskärm....
lika bra att ta allt från början
det var hopplöst drygt med flickerings och hängde sig fick tag på en updaterad biossom
låser minnes hastigheten och flickeringsen försvann men att den låser sig kvarstår

hårdvara :
650 w chiftech
fx 8120 ....stock speed
asus m5a99x evo med senaste bios
corsair 1600 8gb 2 x 4 ...stock speed
ati 7850 windforce 2 oc edition driver 12.4 - 12.6
segate 1000gb
kylning 120 mm fram 120 mm bak coolermaster 212 - 2 x 120 pull and push
windows 7 64
senaste drivrutiner på allt

temps: full load occt
cpu - 40c
mem - som mina fingrar
nb - 30c
sb - som mina fingrar
gpu - i ungine heaven med allt på max /bf3 ultra settings 45-48c
hd - 35c

Cpu och minne är testat och går igenom occt/mem test och är stabilt och inte nått värme problem

Grafikkortet klarar av att köra flera rundor med ungineheaven allt på max extreem tesslaresering..stavning ;)
och det går hur fint som helst 3dmark 11 går hur fint som helst men sen plopp är det som datorn går i viloläge lite då och då
powersaving skylten på skärmen det blir svart datorn hänger sig och man får boota på knappen
har haft exakt samma fenomen i battlefield 3 och dues ex som båda har senaste updateringar
sleep mode funkar annars som det ska på datorn

det jag testat

drivers 12,3 12,4 och 12,6 beta
dödat allt som har med strömsparar funktion att göra - samma resultat
slagit på allt med strömsparar funktion - samma resultat
döda ulps "vet inte om det gör nån skillnad på singelkort" och slagit på det igen - samma resultat
låst fläkt rpm - i fall den gick lågt och vilo slog in - samma resultat
överklock/underklock - samma resultat ingen skilnad
dödat allt med strömsparar funktiom alla inställningar manuella i bios - samma resultat
formaterade om dator och gjorde en clean install och problemet kvarstår

tanken jag har är att hårdvaran är ok det är känslan jag har och det är nått mjukvaru relaterat problem
för om hårdvara krånglat så borde den dyka nästan omgående i ungine och bf3
längsta jag kunna spela är typ 2 st rundor caspian border 64 pers ultra settings innan det dök
det är inte bara bf det här händer utan vantage 3d mark 11 ungeine heaven och i alla spel jag testat
och är lite random tidsmässigt när det händer så om nån har någon ide vad som kan muppa tas det tacksamt i mot :)
Last edited by lord_vasagos on 2012-06-03 15:39:55, edited 1 time in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: 7850 krångel svart skärm muppnigar :P

Post by mkk »

Hmm, vid sådant nyckfullt uppträdande skulle jag generellt börja oroa mig för problem med någon komponent på moderkortet, fast nu verkar ju alla delar rätt nya. Men något enklare att testa kunde vara att dra ner klockfrekvenserna för grafikkortet till normala icke-OC värden. Jag har stött på flera grafikkort som inte gått riktigt 100% stabilt i de klockfrekvenser som tillverkarna tycker att de deras OC-versioner går stabilt i, även om det oftast är rätt minimala höjningar. MSI Afterburner är ett smidigt klockjusteringsprogram som fungerar på nästan alla kort.
http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Kör något seriöst minnestest in någon timme för att vara på säkra sidan.
http://www.memtest.org/
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: 7850 krångel svart skärm muppnigar :P

Post by lord_vasagos »

cpu´är nån vecka gammal moderkortet är en vecka grafikkortet är med nytt så det är nya saker
har testat msi afterburner och upp och ner oc men ingen skillnad på stabiliteten då

2 timmar occt gick bra
2 timmar msi kombustor gick bra dx 11 burn in test 8x aa
2 timmar occt och kombustor dx 11 burn in test x8 aa .. båda på samma gång
tanken var att det blir hård load på hela systemet och om det är agget som krånglar så borde det säga i från då
och det var det tyngsta testet jag kan tänka mig för att ha riktigt hård load på hela systemet
EDIT:
2 timmar memtest o errors :P

ska ta en riktig memtest tänkte ta den som ligger med linux mint boot cd den har funkar bra förr
men dom går igenom prime 95 occt så är väldigt säker på att det inte är nått fel på dom men lika bra att utesluta riktigt så tar en sak i taget

misstänker att det är nått mer åt viloläge eller drivrutin hållet som gör att det slår i från men har stängt av allt på moderkortet och i windows och inga saker som nätverkskort eller nått får skicka den i vilo är även inne på om det är att kortet slår om mhz beronde på load som gör det för det gick hur fint som helst att köra testen ovan men dom går ju verkligen full load hela tiden
eller om den kanske sitchar 3d till 2d läge eller nått men en sak i taget nu blir det mem test :)

edit igen :P testade lite max oc 1165/1300 är max för att vara stabilt i 3dmark 11 965/1200 stock så finns ju lite marginal upåt med utan errors i test ...ush vad irriterande det är med sånna här fel sten död är bättre så det är att dra rma eller nått som man vet är fel :)

edit igen igen :P
testat med att avaktivera lan och ljud men samma fel upstår
kört grafikkortet i port 2 som med är 16x pcie samma problem
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: 7850 krångel svart skärm muppnigar :P

Post by lord_vasagos »

fått 2 x beta bios och grejat en massa så får bli rma på den här suckern :(
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply