Du då och nu?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Du då och nu?

Post by Jonas Axman »

Tjo! blev lite intresserad, nu har det ju gått ett tag sedan starten och det var längesedan jag var aktiv. Tänkte kolla med er som varit med förr och jämföra hur ni har det nu jämfört med "den gamla goda tiden". Och naturligtvis se vilka som svarar. 8)

Då, årskiftet 99-00. Klar med lumpen, 20 år och helt förvirrad om vad man skulle bli när man skulle bli stor. Startade 64bits, läste Windows Server 2000-kurser och liknande.

Nu, 35, jobbar som konsult på Advania inom virtualisering med VMware och Hyper-V samt generellt med Microsoftplattformen (Server, AD osv). Dvs infrastruktur. Egentligen en ganska naturlig utveckling av det som var på 64-tiden.

Gärna om ni känner till om andra som inte är aktiva längre heller. Slutade ju med 64 för att det helt enkelt blev lite mycket med det och annat, men är det något jag alltid saknat så är det alla goa människor. Undrar helt enkelt över er!
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Du då och nu?

Post by Hunter »

Då (99/00) var jag arbetslös ända fram till nyligen då jag har jobb (med lönebidrag) som tidningsutdelare på nätterna. Skitlön men stortrivs med jobbet och jag klarar mig på ca 8000:- månad, ingen jävla chef som hänger över axeln på en, jag sköter mig själv, precis som det ska vara :). Pengar är inte allt här i världen, speciellt om man är sliten i kroppen. Får rikligt med motion på köpet vilket är bra när man har diabetes. Jag har stans lägsta utgifter antagligen då jag bara betalar 1550:-/mån i hyra (separata utgifter för elen), Jag har bara tre timmars arbetstid som max, men klarar på ca 2,5 timmar. Lever singel som alltid med svart katt. Fruntimmer kan göra en fattig bara dom ;D

Jag har ju bara datorer som intresse och hårdvaran köper när jag har råd eller har lust.

Jag saknar dock den gamla goda tiden då det fanns en hel del folk här på 64bits
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Du då och nu?

Post by walliski »

Hör väl till de yngre på detta forum... 2005 då jag registrerade mig gick jag i tankarna att köpa min första dator, fanns mycket intressant att läsa här då.

Nu studerar jag datateknik på universitet... Så det gick åt rätt håll det med... Några maskiner har jag väl hunnit köpa också sen den tiden...
Här var det tomt...
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Re: Du då och nu?

Post by Maqe2 »

Då: 2002, gick på gymnasiet och var datanörd.
2003, Gjorde lumpen
2005, Jobbade på försvaret
2007, Flyttade till USA och gick på College (Tror det var då jag laddade upp den avatar som ligger kvar nu.)
2008, Flyttade hem till Sverige och jobbade på resturang/nattklubb
2009, Påbörjade seriös karriär med kostym och började tjäna ordentliga pengar, skaffade sambo, köpte lägenhet
Nu:
Nyss bytt bransch till IT-konsultbranschen, fyllt 30, blivit singel igen (Wohoo! :) ), Tränar cykling och löpning, kör motorcykel, dejtar och är glad och hänger på Reddit istället för 64bits och Zatzy.

Väldigt lite datanördande nu, men är nog en av väldigt få i min bekantskapskrets som fortfarande har en stationär dator hemma. Måste ju kunna spela ordentligt när man får tillfälle :)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Du då och nu?

Post by linc »

Då: 99, tog studenten, började läsa på komvux. Lite win2000-cert, ccna och sånt.
Nu: 33 år, sambo och barn. Vår son föddes i mars i år så just nu är cirkulerar det mesta i mitt liv kring honom. :) Jag är inne på mitt tredje jobb efter att jag tog examen från itsäkerhet på högskolan 2007 - först två inom ericsson och nu nätverkstekniker sen tre år på en liten ISP i sydvästra skåne/köpenhamnsområdet (perspektiv bredband).
hej.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Re: Du då och nu?

Post by Fluffy »

.
Last edited by Fluffy on 2014-09-21 18:54:57, edited 1 time in total.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Du då och nu?

Post by snigel »

2000:
Är 14 år, går i högstadiet och har för första gången byggt ihop en egen dator. En dator som jag sparat pengar till i många år, Datorn var en Athlon slot A på 700MHz med ett Geforce 256 DDR, 320MB ram och en 20GB IDE-disk. Köpte till en goldfinger device för att kunna överklocka processorn, minns fortfarande när jag stod med cpun i morfars skruvstäd och knäckte loss skalet. Läskigt!

2014:
Har tagit mig igenom gymnasiet och sedan chalmers, skaffat lägenhet och jobbar med data. Förutom datorer kör jag en del motorcykel nu. Men intresset finns kvar, köpte en Oculus DK2 för inte så länge sedan.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Du då och nu?

Post by xianze »

Då, 00. 13 år och intresserad av allt! Sprang runt i soprum och letade diverse tekniska pryttlar för att skruva isär och försöka förstå hur allt hängde ihop. Hade Sveriges största Harry Potter hemsida och var allmänt jobbig!

Emellan: Började jobba som it-konsult, Gick klart gymnasiet, gjorde lumpen, blev anställd av försvarsmakten, drev eget företag, blev anställd som it-konsult i Falkenberg, bytte jobb och började jobba i Göteborg. Installerat ett 50-tal windowsservrar åt kund, driftsatt och migrerat diverse exchange-lösning, driftat och ansvarat för HyperV och Vmware virtualisering m.m. m.m.

Nu, 27, pluggar till IT-Projektledare efter några års arbeten som it-konsult inom infrastruktur och lite systemutvecklingsprojekt (mest Microsoft-lösningar men även ytterst lite AIX och Linux, php, html, mysql).
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Re: Du då och nu?

Post by Hein »

~01: 16 år... El/datorteknik i gymnasiet.
14: Jobbat/Jobbar i 6 år på ett företag med 70k anställda som systemutvecklare.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Du då och nu?

Post by maciato »

Omreggad med detta konto - 21:14:24 - 03/17.

Hade nog redan spenderat dryga tre-fyra år på forumet. Visste ingenting - & allting! Var förövrigt bedrövligt att läsa lite av sina gamla inlägg. Haha.
Hamnade in här första gången i unga år, kanske 12 år gammal(?). Detta via en polare och hans bror, som drog in en i världen av teknik. Datorbyggen osv. Själv har jag alltid varit mer åt de grafiska verktygen datorn kunde erbjuda. Men all kunskap man fått via gamla vänner - såsom 64bits - är ovärderlig!

Åren gick, några internetfria år i gymnasiet. Flera år med att vanka av och an på forumet. Dessa första åren efter skolgången jobbade jag som kock & reste land och rike.

Nu...
Har jag hamnat i Göteborg. Jobbar med tv-produktion och som fritidsledare för ungdomar. Men än verkar ingenting vara hugget i sten. Jag är 28 år gammal. Börjar åtminstone känna mig HEMMA i min stad.
Utöver jobb, så är jag fortfarande ruskigt intresserad av bild & form. Extraknäcker med lite hemsidedesigner emellanåt. Tatuerar och ritar/målar allmänt som oftast när jag har tid över.

Är inte alls inne på detta forum lika ofta som jag skulle vilja, men var kul som attan att se hur vissa gamla namn fortfarande figurerar!
;D

Ta det med ro, så stannar du go' !
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Re: Du då och nu?

Post by Cool Runnings »

Konstaterade precis att jag reggade mig här 2002, ville minnas att det var tidigare. Men tydligen inte.
Var väl hyggligt aktiv då på diverse forum, 23 år, jobbade som tekniker på en datorfirma och var aktiv inom en LAN-förening och anordnade LAN för kommunens ungdomar på loven.

Numera 35 år, omskolad och har studerat till studie- och yrkesvägledare men jobbar för närvarande som elevassistent. Kört Mac sedan 2008 men har precis byggt ihop en PC som jag kör Linux på och på nytt "hittat gnistan". Mest för att jag satte ihop ett system till mina barn, fyra och åtta år gamla och körde in Linux Mint på den, blev så imponerad att jag byggde ett eget system. Är på G att bli aktiv i en LAN-förening igen för att ge ungdomar möjligheten att uppleva LAN. Vår egen förening försvann bland annat pga minskat intresse bland besökarna när alltfler fick fasta linor hemma, men även för att vi som var engagerade flyttade från orten pga jobb, studier och familjer.

Hittat tillbaka igen till SweClockers som fortfarande är väldigt aktivt, konstaterat att Nordic Hardware har en aktiv sida men forumet är väldigt tynande, tyvärr. 64-bits försvann som sida och blev enbart ett forum redan under "min tid" och jag konstaterade idag att jag loggade in sist 2008. Ren slump att jag provade adressen idag då jag vill minnas att forumet redan då var mer eller mindre ene spökstad. Dock glad att se att det existerar och finns lite liv kvar. Hade varit kul om det kunde blomstra upp igen, precis som LAN-scenen. Föredrog alltid 64-bits framför SweC och NH för att här var alltid mer familjärt och högre nivå på de aktiva ;D 8)

Mitt intresse för att hänga på forum och hjälpa andra och själv hänga med har alltid fortsatt även om intresset för datorer minskade. Men med bytet till Mac fick intresset upp igen, det var kul att använda en dator igen och jag ha sedan då hängt på MacWorld:s forum där jag är moderator.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Re: Du då och nu?

Post by DeCaff »

Då: Registrerade mig i mars 2004, då gick jag ju 1'an på gymnasiet, läste el och skulle väl bli haj på microprocessorer osv. LAN varenda helg med glocken gold och cs som min bästa vän.

2006: Tog studenten med kassa betyg, började lumpen efter sommaren.
2008: Började jobba som elektriker utan betyg
2010: Blev uppsagd och började plugga upp gymnasiebetygen och blev tillslut utbildad elektriker

Nu: 27 år, jobbar som elektriker 6 mil hemifrån sen 4 år tillbaka, tjänar ganska bra men kan inte hålla i pengar så jag bor i hyresrätt, är i ett förhållande sen 2 år men som håller på att krascha, men försöker göra så gott jag kan.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Re: Du då och nu?

Post by Grim »

Då 2002: 17 bast, deprimerad och hatad av hela forumet vilket väl iofs inte är så konstigt. Läste just typ allt jag skrivit och inser att jag var en konservativ och märklig figur. Men trots det kände jag en tillhörighet i forumet som jag innerst inne uppskattade.

Nu: jobbar som systemutvecklare och vill påstå att jag faktiskt är ganska trevlig. :)

Tråkigt att forumet har dött helt faktiskt. :(
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Re: Du då och nu?

Post by Ibis »

Då, 2002:

Bör ha gått andra året i gymnasiet, teknikprogram med datorteknisk inriktning. Ritade L1-bryggor på min Duron med blyerts, lekte runt i 3D Studio Max, LANade, hängde här och på SweC och hade det allmänt gött. Saknar gänget och tiden där kring gymnasiet en del, det var en härlig tid.

Sedan dess till idag: Tog studenten, försökte mig på att plugga men gick inte riktigt hem. Testade på att resa lite, försöka utveckla någon ett sånär social sida. Hamnade till slut i Göteborg på Telia, där jag tog tre år på bredbandssupporten, tre och ett halvt på Premiumsupporten tills de lade ner oss. Växte någonstans på vägen upp, lyckades finna den där sociala sidan och skaffade mig några av de absolut bästa vänner jag någonsin haft och antagligen kommer att ha (Telianer i stort sett hela bunten), till och med en flickvän. Gled på ett år på avgångsvederlag och läste analog fotografi på Akademi Valand för att göda mitt fotointresse.

Hemlängtan efter "Norrland" (Sundsvall) började dyka upp runt 28-29 års ålder, flyttade upp i juli 2014 igen, tillsammans med flickvännen. Nu sitter jag i telefonsupport igen, med någon sorts längtan efter något annat men har ingen aning efter vad.

64bits.se gav mig mycket bra när det var som mest aktivt, får passa på att tacka :)
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Re: Du då och nu?

Post by MadModder »

Reggade mig 2002, 27 år, jobbade som fibertekniker, bodde i en etta själv, hade telia ADSL och en ful hemsida på nåt gratisställe jag fick i samband med modem och Spray några år tidigare.

Idag jobbar jag på samma firma, bor i en trea själv i samma fastighet, 100Mbit LAN, 19" serverskåp i källaren, och en nästan halvkänd hemsida som inte uppdaterats på väldigt länge...

Så det har inte hänt så jäkla mycket egentligen. ;D

Samlandet har dock inte avtagit direkt. Har två förråd mer än de andra i huset och de är överfulla. Med bra-att-ha-saker. ::)
Eftersom jag dedikerat ett rum till datorrum (eller lekrum som svägerskan kallar det) försöker jag hålla mina tekniska förehavanden dit. Det går faktiskt rätt bra. Tittar man inte in här kan man få intrycket av att jag är en ordningsam person. ;)
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Du då och nu?

Post by EvilGhozt »

Kommer inte ihåg datum då jag reggade mig i gamla forumet (innan flytten hit 2002). Men jag var några år under 18 i alla fall. Egentligen var det Redhat som hittade hit först, som sedan tipsade mig om forumet och irc kanalen (som jag av någon anledning fortfarande är kvar i :P ), några dagar efter registrering så var jag fast. Jag kollade forumet flera gånger om dagen i många års tid. Det blev en riktig familjär gemenskap kan jag tycka. Några av de roligaste minnen jag har var ju Dreamhack 2002 och självklart Bupp2 :P

Idag bor jag tillsammans med sambo, två barn och hund. Jag jobbar inom bilbranschen och driver eget företag som bisyssla där jag reparerar allt möjligt inom el/elektronik, detta mest bara för att finansiera min hobby :) I dagsläget tittar jag in på forumet med ungefär ett års mellanrum skulle jag gissa, bara för att se om det fortfarande finns någon aktivitet.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Re: Du då och nu?

Post by phonak »

2004:
Jag var 16 ar och gick pa gymnasiet. Det var i samma veva som jag byggde min forsta dator, och halkade sakert in har pga att jag letade efter information for bygget.
Jag blev influerad av en gammal kompis och pluggade av nagon konstig anledning till kock. Det var aldrig nagot som jag var intresserad av, men jag ar glad idag att ha det gjort. Flyttade till USA 2007 och utbildade mig inom Internationell Business.

Idag:
27 ar, gift sedan 3 at tillbaka. Jobbar som Projekt/Ops ledare pa ett medicinteknologiskt start-up foretag i norra Kalifornien. Tjanar skapliga pengar, men det ar inte riktigt samma friheter med semester etc som i Sverige. Forsoker halsa pa slakt och vanner vartannat ar, men det borjar bli langre och langre mellan resorna. Frugan och jag letar just nu efter vart forsta hus, men det ar sa forbannat dyrt har borta.

64bits kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjarta, tack for de goda stunder som ni givit mig genom aren!
User avatar
Coin
Posts: 11
Joined: 2016-10-24 20:16:56

Re: Du då och nu?

Post by Coin »

Reggade mig med mitt första konto med samma namn etc. ca 2004. Det var under en tid då jag lärde mig österländsk krigskonst och såg på våldsam underhållning.

Och nu? Samma sak.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Du då och nu?

Post by lither »

2002: var 15 år, pluggade musik på högstadiet, var väldigt ofta på LAN (där jag träffade ett par medlemmar från 64bits forum).

Nu: jobbar som frontend-utvecklare (fokus på React/TypeScript) på en techbyrå i centrala Göteborg och trivs svinbra.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Du då och nu?

Post by fisk »

Kul tråd!

Då: Pluggade Digital Mediedesign på Örebro Universitet, samt Sociologi och Socialpsykologi, såg allmänt dystert på vardagen, hade riktigt bräcklig ekonomi och älskade att tjafsa på Internet och plocka poäng i diskussioner och debatter. En know-it-all som hade ett stort intresse för rollspel, datorer, design, film och så vidare.

Nu: Arbetar som lärare på Teknikprogrammet, undervisar i Webbserverprogrammering, Webbutveckling, Digitalt Skapande och Gränsnittsdesign. Förutom att jag är mycket mer livsoptimistisk nu, så är jag nog samma arrogante jävel idag! Hursomhelst fick jag ett nostalgiryck och ville kika förbi.
Aotearoa - tino rangatiratanga
GardenJoseph
Posts: 1
Joined: 2021-03-30 19:41:39

Re: Du då och nu?

Post by GardenJoseph »

2005 - gick i en skola, var en MMO-nörd.
2010 - gick till en ju-do-sektion.
2012 - började min gam.
2017/18 - gick in på universitetet
2019-2021 - slutet på min gam
arbetar på distans, ingen alkohol, cigaretter och annat skit
Post Reply