Borttag av recension på Facebook

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
KentDahlgren
Posts: 2
Joined: 2018-12-20 10:57:36

Borttag av recension på Facebook

Post by KentDahlgren »

Hej,

Jag försöker få en seriös och konstruktiv dialog om min frågeställnig här! Hoppas det fungerar bättre än på Flashback, där jag kallats efterbliven!

För att kunna svara måste du först min frågeställning! Den rör ett företags sida på Facebook. Sådana sidor får automatiskt en funktion där kunder kan skriva recensioner. Blanda nu inte ihop detta med vanlig inlägg på Facebook.

Recensioner går normalt bara att tas bort av dem som skrivit dem. Jag har ändå råkat ut för att en jag skrivit har försvunnit. Jag kan inte utesluta att det aktuella förtaget ligger bakom detta. Jag har nämligen erbjudits 6000kr för att jag skulle ta bort min recension. Jag tackade nej, men sedan var den borta ändå.

Jag har försökt få svar från Facbeook om vad som hänt, men jag får bara tack för din återkoppling som svar.

Vet du något om hur min recension kan ha försvunnit?
Har du något råd om hur jag skall gå vidare?

Jag tycker det är bedrägeri om någon annan tagot bort den. Företaget får ju högre betyg om borttag görs.

Hälsningar
Kent Dahlgren
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Borttag av recension på Facebook

Post by Jonas Axman »

De kan inte radera men de kan anmäla din recension och få den borttagen om de anser att den innehåller felaktigheter tror jag. Och att få Facebook att tro på dem lär väl inte vara det svåraste.

Finns säkert andra metoder med. Kan inte säga att Facebook osv är någon direkt trovärdig källa för min del när det gäller betyg. Och tyvärr är ju de så stora att kommunikation med dem är näst intill omöjligt då de automatiserar i extrem grad saker som detta. Att få upprättelse och reda på vart ditt inlägg tagit vägen lär vara ett ganska hopplöst slag. Försök naturligtvis men fundera även om det fanns något i inlägget som gjorde att det gick att anmäla och få raderat.

Finns det kanske alternativa sätt att få fram din recension osv?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
KentDahlgren
Posts: 2
Joined: 2018-12-20 10:57:36

Re: Borttag av recension på Facebook

Post by KentDahlgren »

Tack för ditt svar! Jag har gjort företaget i fråga uppmärksam på att jag sett att min recension tagits bort. Jag har efter det skrivit en ny och den ligger kvar. Skillnaden från den första är att jag nu har skrivit vad jag förväntar mig av företaget istället för att beskriva hur de har uppfört sig mot mig. Båda recensioner är sakliga och neutrala när det gäller person. Om Facebook tagit bort den första på företagets uppmaning så är jag besviken på Facebook! Jag funderar på att polisanmäla företaget för bedrägligt beteende mot sina kunder. Företaget har lågt betyg jämfört med andra i branchen och det förstår jag!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Borttag av recension på Facebook

Post by Jonas Axman »

Hoppas att du får någon form av upprä'ttelse! Kanske konsumentverket vore något att vända sig till med? Men det kanske var företag till företag?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
emkrist
Posts: 1
Joined: 2019-12-13 6:06:35

Re: Borttag av recension på Facebook

Post by emkrist »

Jag litar verkligen inte på Facebook som företag när det gäller sånt. De gör precis som de vill enligt sina egna värderingar och åsikter.


______________
Emilia K
Last edited by linc on 2020-04-05 23:22:03, edited 1 time in total.
Reason: Bort med reklam
User avatar
Coin
Posts: 11
Joined: 2016-10-24 20:16:56

Re: Borttag av recension på Facebook

Post by Coin »

Du borde tagit pengarna. Jag föraktar alla som använder Facebook då de har en jude som ledare, och axman kan ju inte tänka rätt.

//Edit av axman, ändrade till mig ”axman” istället för ”judar” i sista meningen. Var snäll och undvik påhopp som bara är meningslösa.
Last edited by Coin on 2020-02-15 0:13:41, edited 5 times in total.
The Moon bows to the Earth.
The Earth swears loyalty to the Sun.
And the great Law of the Sun Governs all things.
This itself is the keystone. The pointer to glory.

Me: "The reason Umbrella fell."
amazine
Posts: 1
Joined: 2020-02-03 15:23:29
Location: Stockholm

Re: Borttag av recension på Facebook

Post by amazine »

KentDahlgren wrote: 2018-12-23 20:17:32 Tack för ditt svar! Jag har gjort företaget i fråga uppmärksam på att jag sett att min recension tagits bort. Jag har efter det skrivit en ny och den ligger kvar. Skillnaden från den första är att jag nu har skrivit vad jag förväntar mig av företaget istället för att beskriva hur de har uppfört sig mot mig. Båda recensioner är sakliga och neutrala när det gäller person. Om Facebook tagit bort den första på företagets uppmaning så är jag besviken på Facebook! Jag funderar på att polisanmäla företaget för bedrägligt beteende mot sina kunder. Företaget har lågt betyg jämfört med andra i branchen och det förstår jag!
Alla typer av recensioner på nätet känns numera som falska. Svårt att lita på, det är så enkelt att köpa positiva recensioner på fiverr etc.
Jobbar med data hos Biluthyrning.nu
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Borttag av recension på Facebook

Post by Jonas Axman »

Jag får varje vecka olika erbjudanden om att lägga upp artiklar skrivna av pr-byråer på sidan. Skulle inte tro det. Sådant förekom faktiskt aldrig när jag var aktiv förr med 64. Tillverkarna pressade faktiskt på om positiva recensioner men det är en sak, att låta PR-byråer göra allt jobb är ju en annan.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Coin
Posts: 11
Joined: 2016-10-24 20:16:56

Re: Borttag av recension på Facebook

Post by Coin »

axman, Du får problem.
The Moon bows to the Earth.
The Earth swears loyalty to the Sun.
And the great Law of the Sun Governs all things.
This itself is the keystone. The pointer to glory.

Me: "The reason Umbrella fell."
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Borttag av recension på Facebook

Post by Jonas Axman »

Coin wrote: 2020-02-15 0:57:08 axman, Du får problem.
Ok, kan lägga dem på hög. Finns att ta av.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Post Reply