Dela ut Internet i Win98

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Dela ut Internet i Win98

Post by Najze »

I Win2k, Xp är det ju lite väl simpelt att dela ut Internet anslutningen och det går ju att ordna snabbt och lätt..

Men hur är det i win98, det var ett tag sen jag använde det, så hur går jag tillväga där?

Dator 1 (Xp) -----tp kabel----- Dator 2 (Win98 med internet)
YemanCool
Posts: 11
Joined: 2002-08-30 14:22:23

Post by YemanCool »

I Windows 98 SE fungerar det på samma sätt! Däremot i win98 FE går de inte! då måste du köpa/ladda ner ett program som delar internet. Då skulle jag rekomendera winproxy, eftersom du inte behöver någon clitent på alla dom andra datorerna för att de ska fungera.. Bara fylla i serverdatorns IP i dnsen på ditt TCP/IP protokoll. Visserligen är det bara en 30dagars demo och de kostar ett par dollar sen att köra de men de finns juh som vi alla vet fler sätt att lösa det probelmet ;)
MSi K7D Master ¤ Dual AMD Athlon MP 2000+ ¤ 768Mb DDR PC2100 ¤ 440Gig HD ¤ Asus GeForce 4 Ti4400 ¤ HP Cd-Writer+ 16/10/40 ¤ WinXP Pro Svensk
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Okey, skall testa Winproxy.. Tack..
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

ok, såg det här,, och nu blev jag nyfiken. kör winme (JAG kör inte winme, det är min morsa som gör det) och vill dela ut hennes anslutning till min dator (som kör linux). hur gör jag då? kan jag få något ganska så konkret som är mer spännande än rtfm??
för det borde ju inte vara så svårt? för microsoft säger ju att det är enkelt!?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

lyckegard wrote:ok, såg det här,, och nu blev jag nyfiken. kör winme (JAG kör inte winme, det är min morsa som gör det) och vill dela ut hennes anslutning till min dator (som kör linux). hur gör jag då? kan jag få något ganska så konkret som är mer spännande än rtfm??
för det borde ju inte vara så svårt? för microsoft säger ju att det är enkelt!?
Om linuxen ska montera utdelade win-grejer ska du kolla att du har "samba" installerat,
och sen studera man-sida/infoblad/howtos för kommandot "smbmount".
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

IcePic wrote:
lyckegard wrote:ok, såg det här,, och nu blev jag nyfiken. kör winme (JAG kör inte winme, det är min morsa som gör det) och vill dela ut hennes anslutning till min dator (som kör linux). hur gör jag då? kan jag få något ganska så konkret som är mer spännande än rtfm??
för det borde ju inte vara så svårt? för microsoft säger ju att det är enkelt!?
Om linuxen ska montera utdelade win-grejer ska du kolla att du har "samba" installerat,
och sen studera man-sida/infoblad/howtos för kommandot "smbmount".
samba har jag, och det fungerar till den delen att jag kan mounta windows shares..
men det var inte min fråga, min fråga var hur man delade ut internetanslutningen + hämtade den utdelade internetanslutningen..
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

IcePic wrote:
lyckegard wrote:ok, såg det här,, och nu blev jag nyfiken. kör winme (JAG kör inte winme, det är min morsa som gör det) och vill dela ut hennes anslutning till min dator (som kör linux). hur gör jag då? kan jag få något ganska så konkret som är mer spännande än rtfm??
för det borde ju inte vara så svårt? för microsoft säger ju att det är enkelt!?
Om linuxen ska montera utdelade win-grejer ska du kolla att du har "samba" installerat,
och sen studera man-sida/infoblad/howtos för kommandot "smbmount".
samba har jag, och det fungerar till den delen att jag kan mounta windows shares..
men det var inte min fråga, min fråga var hur man delade ut internetanslutningen + hämtade den utdelade internetanslutningen..
Post Reply