mac os x på en g3?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

mac os x på en g3?

Post by Mitra »

Jag ahr en vän som har en g3:a och han undrar om huruvida mac os x skulle funka på den. skulle det dra ner för mycket prestanda? lr skulle det gå rätt bra. Lr skulle det inte funka överhuvudtaget.
Om det är någon som kört/kör mac os x på sin g3:a kan ni inte berätta lite pros and cons?
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Bara en tidfråga innan Gnuet da OS-X kåt svarar ;)

Nämen OS X ska funka utan problem på G3, en imac va?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ähmnenvafan... det är ju inte Windows. Klart det borde gå att köra på en G3. OS X gick väl att köra i Beta på G3-orna om jag inte minns fel... men det kan bero på om det är en sen eller tidig G3.

Tror jag, men jag har inte Maccat på ett bra tag.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: mac os x på en g3?

Post by IcePic »

Pixter wrote:Jag ahr en vän som har en g3:a och han undrar om huruvida mac os x skulle funka på den. skulle det dra ner för mycket prestanda? lr skulle det gå rätt bra. Lr skulle det inte funka överhuvudtaget.
Om det är någon som kört/kör mac os x på sin g3:a kan ni inte berätta lite pros and cons?
Jag testade på en G3 med 128 minne och det var på tok för lite iaf.
256M eller mer krävs nog trots allt för att det ska rulla smidigt.
Jag har ingen aning om hur mycket extra fluff som var installerat och kördes vid boot,
man kan säkert strippa ner den om man är hemma på MacOSX.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

Asså, ska du ha den till produktivt arbete är OS X mycket bättre, stabilare och snabbare än OS 9. Men Vissa spel (dom som finns) tenderar att gå lite långsamt på OS X jämfört med OS 9. Men vem spelar på en Mac ändå? Hur pass snabb är den? Man KAN köra OS X på de äldsta iMac'arna/G3'orna (233Mhz). Kruxet är att ha RAM :) (på Beiga G3:or krävs det ett program som ändrar om lite så det tillåts att installera OS X, men det e inget supersvårt)

Min iMac (iGnu) är 400Mhz / 320Mb och det flyter på bra. Gick lite kanckigt på 128 (okey MYCKET knackigt) men med 320Mb så swoosh. 256 eller under är inte att rekommendera.

Hoppas det svarade på din och kompisens frågor :) Annars kan han ju alltid skänka burken till mig ;D
live beyond, expand.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Vad jag har hört så är MacOS X i grunden snabbare och stabilare än 9 och tidigare i grunden..

Men OS X kommer ju med en del lullull, exempelvis animationer och sånt, som kan slöa ner skapligt mycket.. Alla "skrivbordsanimationer" ska gå att stänga av, då borde det funka klockrent.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

Oni wrote:Vad jag har hört så är MacOS X i grunden snabbare och stabilare än 9 och tidigare i grunden..

Men OS X kommer ju med en del lullull, exempelvis animationer och sånt, som kan slöa ner skapligt mycket.. Alla "skrivbordsanimationer" ska gå att stänga av, då borde det funka klockrent.
Det är så, men ändock så går spel på nåt mysko vis snabbare för vissa i OS 9.

Stänga av Fluffet ?! Aldrig i mitt liv, det är ju det som gör OS X så "fluffigt" ;D
live beyond, expand.
Post Reply