USB med statuslampor

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
itai
Posts: 48
Joined: 2002-08-25 16:56:20
Location: Haninge
Contact:

USB med statuslampor

Post by itai »

Är det någon på detta underbara forum som vet hur man skall göra för att få diagonslampor till en vanlig extra USB kontakt. (En sådan modell som ansluts till moderkortet internt och inte är integrerat och sedan fästs vid PCI-bussarna)

/Itai
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton
- Popular mechanics 1949
(CPU) AMD T-bird @ 801MHz (RAM) 512MB PC-100 (GFX) NVIDIA GeForce3 TI 500 128 MB Golden Sample (HDDs) 90GB
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

diagnoslampor?? menar du de som sitter på moderkortet, hårddisklampor etc. eller mjukvarustyrda? alltså som du kontroolerar med nån mjukvara?
User avatar
itai
Posts: 48
Joined: 2002-08-25 16:56:20
Location: Haninge
Contact:

Post by itai »

Jag menar en röd diod som lyser om en sladd är inkopplad och fungerar och sedan blinkar när det sker tarfik(blinkningen kan hoppas över om det är alldeles för krångligt) och en grön som indikerar att att det är ledigt i uttaget

Och eftersom det är två kontakter så innebär det två röda och två grön två diodet per kontakt :)
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton
- Popular mechanics 1949
(CPU) AMD T-bird @ 801MHz (RAM) 512MB PC-100 (GFX) NVIDIA GeForce3 TI 500 128 MB Golden Sample (HDDs) 90GB
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Post by dangraf »

det kanske går att koppla in en diod till kontakten som sköter dataöverföringen. Då kommer den lysa när man kopplar in en enhet. (misstänker att de måste "skaka hand")
kabeln är grön (D+) den vita är (D-) så då får man nog lägga dioden åt andra hållet. svart (gnd)
jag har inte full koll på hur det hela fungerar med dataöverföringen, men det är kankse värt ett försök? 220ohm resistor och en lysdiod mellan d och gnd
kunskap är makt..
User avatar
itai
Posts: 48
Joined: 2002-08-25 16:56:20
Location: Haninge
Contact:

Post by itai »

skulle du kunna förklara lite bättre kanske?? den vita och gröna kabeln sitter i usbhonorna har jag förstått. skall jag altså koppla in minus på dioden på den gröna(D+) kabeln? och vise versa

så att plus är på minus ioch minus är på plus. Är det rätt uppfattat??

//itai
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton
- Popular mechanics 1949
(CPU) AMD T-bird @ 801MHz (RAM) 512MB PC-100 (GFX) NVIDIA GeForce3 TI 500 128 MB Golden Sample (HDDs) 90GB
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Post by dangraf »

nu när jag läser vad jag själv skrivit, är det helt obegripligt. Men det var solklart när jag skrev ner det ;D

Det finns ju 2 st ledningar som sänder information den vita och den gröna. De hette D+ och D-, jag vet inte riktigt vad det betyder, om det t.ex kommer en lika stor negativ puls som det kommer en possitiv, skit samma =)
jag skulle testa såhär:

koppla in dioden och motståndet mellan den gröna och jord.
Beroende på vad du har för diod, så ska du ju ha olika motstånd. jag tror att du ska ha ett motstånd mellan 250-400 ohm.
eller så kan du räkna fram det. Jag har för mig att det finns en artikel hur man räknar, så slipper jag göra ännu ett misslyckat försök att förklara ;)
annar så chansar du =) antingen funkar det, eller inte..
kunskap är makt..
User avatar
itai
Posts: 48
Joined: 2002-08-25 16:56:20
Location: Haninge
Contact:

Post by itai »

dangraf wrote:nu när jag läser vad jag själv skrivit, är det helt obegripligt. Men det var solklart när jag skrev ner det ;D

Det finns ju 2 st ledningar som sänder information den vita och den gröna. De hette D+ och D-, jag vet inte riktigt vad det betyder, om det t.ex kommer en lika stor negativ puls som det kommer en possitiv, skit samma =)
jag skulle testa såhär:

koppla in dioden och motståndet mellan den gröna och jord.
Beroende på vad du har för diod, så ska du ju ha olika motstånd. jag tror att du ska ha ett motstånd mellan 250-400 ohm.
eller så kan du räkna fram det. Jag har för mig att det finns en artikel hur man räknar, så slipper jag göra ännu ett misslyckat försök att förklara ;)
annar så chansar du =) antingen funkar det, eller inte..
Vad är det för strömmar jag skall beräkna motståndet på??
vet du det eller skall jag lägga upp en ny tråd för det???

EDIT: Eftersom jag kommer använda blå dioder med 4,9 volt så stämmer nog inte de ohm-värde som du sa. men jag kan räkna med hjälp av

http://www.64bits.se/guider/lysdioder/index.php#1
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton
- Popular mechanics 1949
(CPU) AMD T-bird @ 801MHz (RAM) 512MB PC-100 (GFX) NVIDIA GeForce3 TI 500 128 MB Golden Sample (HDDs) 90GB
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Post by dangraf »

du måste först ta reda på hur stora pulserna är. alltså hur många volt är en puls på. det kan vara ett värde mellan 3.5v-5v

efter det, så skall du ta reda på hur stort spänningsfallet är på din diod som du skall använda. vanliga dioder brukar ligga mellan 0.6v-1.2v

efter som det är ett spänningsfall, tar du pulsens storlek säg 3.5 - spänningsfallet 1.2. då får du fram en ny spänning. I vårt exempel är den 2.3v.

därefter så måste du ta reda på hur mycket ström dioden drar.
U=I*R
U=2.3
I= hur många mA dioden är på. (säg 10mA = )
r = U/I = 230 ohm
kunskap är makt..
User avatar
itai
Posts: 48
Joined: 2002-08-25 16:56:20
Location: Haninge
Contact:

Post by itai »

hur tar man reda på pulsar och spänningsfall då??

me know noting!!
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton
- Popular mechanics 1949
(CPU) AMD T-bird @ 801MHz (RAM) 512MB PC-100 (GFX) NVIDIA GeForce3 TI 500 128 MB Golden Sample (HDDs) 90GB
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Post by dangraf »

enligt elfakatalogen så är spänningsfallet för olika lysdioder (framspänning heter det)
ir dioder (GaAs) = 1.4 V
gula och röda (GaAsp*) = 2V
grön och blågröna (GaP) = 3V

jag vet inte riktigt vilken du kommer att använda.
angående storleken på pulserna, så kan du antingen koppla in ett osciloskop och kolla på höjden på pulserna. Eller så kan du titta i bios och hoppas på att det värdet stämmer för USB porten. Eller så kan du mäta med en multimeter. Men jag vet inte om multimetern är så tillförlitlig.

Testa dig fram. köp en potentiometer och koppla in på dioden. då kan du ändra resistansen tills det blir bra. Antingen så drar dioden för mycket ström, så att enheten inte fungerar. Eller så lyser dioden försvagt. Bara du inte kopplar signalsladden direkt till jord, så är det inte så mycket som kan gå galet. (tror jag ialla fall ::) )
kunskap är makt..
User avatar
itai
Posts: 48
Joined: 2002-08-25 16:56:20
Location: Haninge
Contact:

Post by itai »

jag använder elfas blåa extralusa typ. (artnr. på elfa: 75-005-80)
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton
- Popular mechanics 1949
(CPU) AMD T-bird @ 801MHz (RAM) 512MB PC-100 (GFX) NVIDIA GeForce3 TI 500 128 MB Golden Sample (HDDs) 90GB
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Post by dangraf »

du får väl kolla själv. det lär finnas ett infoblad för dioden på elfas sida. Så får du exakta värde istället för att jag ska gissa.
kunskap är makt..
Post Reply