Behöver hjälp med X

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
ThomasT
Posts: 10
Joined: 2002-09-19 12:09:31
Location: STHLM / Kungsängen
Contact:

Behöver hjälp med X

Post by ThomasT »

Hejsan, som en nybliven medlem av det här forumet ska jag också komma med ett nytt problem.

Det är så att jag inte använt mig av linux i särskilt stor utsträckning förut, nu hade jag tänkt att installera debian som jag blev rekommenderat att göra.

Problemet? Jo det är så att mina kunskaper är relativit (mycket) begränsade när det gäller kommandon i linux. När jag ska starta upp x (startx) så får jag ett felmeddelande som jag förstår mig på, det står helt enkelt att den inte hittar min skärm och det är därför att jag har ett ganska nytt grafikkort. Ett GeForce 4 (4200).

Jag har testat ladda ned drivisar men installtionen av dem har misslyckats och jag har fått en och annan att slita sig i håret, bara för det inte fungerar.

Vad ska jag göra? Kan jag installera om debian och använda något läge för att kunna köra x? (troligen dåligt optimerat men ändå...) Eller blir det att sitta åtskilliga timmar med datorn och fattar absolut (tm) noll?
Din mamma.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

xf86config - föjl anvisningarna .... sen ska det gå ..
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jao, xf86config borde hjälpa dig.

http://www.tldp.org/HOWTO/XFree86-HOWTO/index.html
Kanske är något att ha, har inte läst själv.
ThomasT
Posts: 10
Joined: 2002-09-19 12:09:31
Location: STHLM / Kungsängen
Contact:

Post by ThomasT »

okej. jag hör av mig om en vecka när jag lyckats fixa det. (förhoppningsvis)
Din mamma.
ThomasT
Posts: 10
Joined: 2002-09-19 12:09:31
Location: STHLM / Kungsängen
Contact:

Post by ThomasT »

det ni sa fungerade inte.

efter inloggning med root skrev jag. XFree86 -configure. Då får jag upp detta meddelande "XFree86 has found a valid card config. Unfortunatley the appropriate data has not been added to xf86pciinfo.h.
please forward "scanpci --v" output to XFree86 support team.

Vad ska jag göra ?!? :-/
Din mamma.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Skriv "xf86config" som root och följ anvisningarna.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

hm fredrik

"XFree86 has found a valid card config. Unfortunatley the appropriate data has not been added to xf86pciinfo.h.
please forward "scanpci --v" output to XFree86 support team.

det är väl inte precis nåt vanligt felmsg eller? det kanske beror på att kortet inte stödjs eller nått?
thomasT: sök i google.groups.com och se om du hittar nått
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

jstrom wrote:hm fredrik

"XFree86 has found a valid card config. Unfortunatley the appropriate data has not been added to xf86pciinfo.h.
please forward "scanpci --v" output to XFree86 support team.

det är väl inte precis nåt vanligt felmsg eller? det kanske beror på att kortet inte stödjs eller nått?
thomasT: sök i google.groups.com och se om du hittar nått
Men det ska den inte skriva ut precis när man startar xf86config, det scriptet skriver bara en config och testar inte korten etc.

"XFree86 -configure" och "xf86config" är inte samma sak, kör "xf86config" och följ instruktionerna och sen "startx".
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Geforce 4 stödjs väl inte alls i XFree86? Installera Nvidias egna drivrutiner (visserligen ofria) eller kör alternativt med VESA (det går slött).
» the empire never ended
ThomasT
Posts: 10
Joined: 2002-09-19 12:09:31
Location: STHLM / Kungsängen
Contact:

Post by ThomasT »

Det blev likadant fel i Vesa. Det startade helt enkelt inte.

När jag kommer hem ska jag testa den där andra config-saken.
Din mamma.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

whiz wrote:Geforce 4 stödjs väl inte alls i XFree86? Installera Nvidias egna drivrutiner (visserligen ofria) eller kör alternativt med VESA (det går slött).
Går det inte att köra på standard-geforce?
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag är inte säker till 100%, men jag har för mig att det inte kommer stödjas förrän i 4.3.0.
» the empire never ended
Quizor
Posts: 95
Joined: 2002-03-08 14:35:04
Contact:

Post by Quizor »

whiz wrote:Jag är inte säker till 100%, men jag har för mig att det inte kommer stödjas förrän i 4.3.0.
Stämmer ganska bra det, som man ser nedan så är stödet inkluderat efter 4.2.x. http://cvsweb.xfree86.org/cvsweb/xc/pro ... v_driver.c
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

hepphepp... kör gf4 här... redhat 7.3 så Xfreen borde la vara av det senare slaget...
har ju inte fått hem de riktiga drivarna ännu men det funkar ju någorlunda än så länge...
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

whiz wrote:Geforce 4 stödjs väl inte alls i XFree86? Installera Nvidias egna drivrutiner (visserligen ofria) eller kör alternativt med VESA (det går slött).
har hört många som har fått det att fungera, lika många som inte har fått det att fungera,.

ändra i filen /etc/X11/XF86Config och välj nånstans dör det står module driver till
nv


ladda hem senaste x oxh senaste nvidia drivisarna. kolla på www.nvidia.com (det har du väl redan gjort hoppas jag).


alternativt kan du göra på någon generitic kort. inte så snabbt och så snyggt. men det går an. det mesta i x gör du ändå i en såkallad xterminal.. vilkry likar den du sitter i just nu. så du lägger alltså in grafik för att få in text på skärmen.-.. en liten återvändsgränd alltså...


edit:

läs följande man-sidor

X
X11
XF86Config
xf86config
xf86cfg


det är i alla fall en god start.. om du inte har använd man-sidor tidigare så pröva kommandot
man man
wham bam thank-you ye -ma'am
Post Reply