Virtuel Reality (?)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
CeCar
Posts: 23
Joined: 2002-03-10 19:47:24
Location: $w€d3n

Virtuel Reality (?)

Post by CeCar »

Undrar om det finns nått ställe i Sverige, helst närheten av Stockholm. Där man kan få testa på virtuel reality (kanske inte stavas så) ?

Har hört att det ska finnas spel till det nu mera och inte bara en miljö som man klampar runt i. Counter-Strike i VR kanske? :)

/ C
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag körde ju ett lir för ~5 år sen på en datormässa, å de va inte snyggt, men kul som attan....
verkar lite ut dött nu nästan ;(
User avatar
Genesis
Posts: 269
Joined: 2002-03-07 23:00:15

Post by Genesis »

Jag var på en förhandsvisning, på KTH i Stockholm, av en VR-kub (altså inte vanliga små glasögon, utan en stor kub man går in i) för några år sedan. Tror inte att det finns någon verklighetstrognare, eller mer avanserad VR. Iaf inte då. Helt otrolig känsla, och ganska grymmt att se deras datorutrustning. 6 (en för varje sida av* kuben) av det årets kraftigaste Sillicon Grafics datorer användes bara för att visa dom redan färdigrenderade filmerna.

Du kan ju höra med dom, om dom fortfarande har kvar den...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Jag vet inget i Sverige, men jag testade Missile Command VR på Trocadero i London för 5 år sen.. kul grej, men inte bra för ögonen..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Genesis wrote:Jag var på en förhandsvisning, på KTH i Stockholm, av en VR-kub (altså inte vanliga små glasögon, utan en stor kub man går in i) för några år sedan. Tror inte att det finns någon verklighetstrognare, eller mer avanserad VR. Iaf inte då. Helt otrolig känsla, och ganska grymmt att se deras datorutrustning. 6 (en för varje sida av* kuben) av det årets kraftigaste Sillicon Grafics datorer användes bara för att visa dom redan färdigrenderade filmerna.

Du kan ju höra med dom, om dom fortfarande har kvar den...
den ska väl finnas kvar så vitt jag vet....har bara hört om den än så länge dock...de e nåra år kvar dit för mig...
User avatar
KRS
Posts: 227
Joined: 2002-03-08 11:26:09
Location: Broby (skåne)
Contact:

Post by KRS »

Alla kommer väl ihåg 4d Driving & 4D Boxing...
dom flesta har väl testat "doom" i VR på Bakken, Liseberg, och andra ställen...
Det kommer nog att dröja alldeles för lång tid tills vi har HL-CS (och andra shooters) i VR för det kräver alldeles för mycket av datorn, uppkoppling och tillbehör, men vem vet om 5år pluggar vi kanske i en sladd direkt till hjärnan och integrerar oss på det sättet istället.. :-)
~~~~~~ Trust is a weakness ~~~~~~
~ bENGt has the awnser to everything ~
Hardware: TB1200@1400, 200gb, 512mb, tyan 9600, 19", Cheftec DA-01WD, SB32AWE-wave, 3Com (3c905-tx), Plextor px-w4012a (black), Logitech Dual optic & Internet Navigator,
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

KRS wrote:Alla kommer väl ihåg 4d Driving & 4D Boxing...
dom flesta har väl testat "doom" i VR på Bakken, Liseberg, och andra ställen...
Det kommer nog att dröja alldeles för lång tid tills vi har HL-CS (och andra shooters) i VR för det kräver alldeles för mycket av datorn, uppkoppling och tillbehör, men vem vet om 5år pluggar vi kanske i en sladd direkt till hjärnan och integrerar oss på det sättet istället.. :-)
varför skulle det ha högre systemkrav? makes no sense...
förresten så finns de å köpa, men de e inte så stor marknad för det...
de e bara en hjälm å en joystick.
Datorn ger ju och tar emot exakt samma signaler, eller hur?
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

VR-kuben på teknis finns kvar, i vart fall så var dern där förra helgen, då några av deltagarna vid Brinelldagarna fick sig en tur (jag utgår från att det inte var någon slump att gruppen som fru ordförande fick visa runt var en av de som besökte den...).

Faktum är att man kan hyra tid där, ca 10000kr/timme ska det visst gå på.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Du kanske kan få tag i VR-hjälmen som fanns till Atari Jaguar..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply