Islam mot världen #8

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

islamofoben wrote:Är detta någonting du kan använda för att få islam att verka finare, att inte så många tillämpar hela islam?
Nej, men det är något jag använder för att klargöra att alla muslimer inte är bokstavstorende fundamentalister.

Har du statistik på hur ofta det sker?
Inte riktigt exakt antal, men följande på amnestys hemsida stödjer det jag säger, nämligen att det sker, men inte i det antal som du vill få det att verka som.
Since December 2002, Amnesty International has recorded cases in which a sentence of execution by stoning was passed, but not any in which the sentence was implemented. However, in May 2006 it was reported that Abbas Hajizadeh (m) and Mahboubeh Mohammadi (f) were executed by stoning in a cemetery in Mahshhad, part of which was cordoned off from the public.
källa:http://www.amnesty.org.au/Act_now/actio ... by_stoning

Jag vill givetvis inte på något sätt påstå att det enbart skett två steningar i iran under de senaste åren, men som sagt, inte så många att man kan använda begreppet "dagligen".
Stening är sanktionerat av islam, vilket alltså är det jag har problem med. Att det inte sker så "ofta" har att göra med en hel del saker, men att islam skulle vara fint/fred/som alla andra religioner har det inte att göra med.
Hade Islam varit så fint som du vill få det att verka att jag tror så hade steningar aldrig förekommit. Och återigen förtydligar jag mig, jag anser inte att islam är helt genomgod och fredlig, utan att grunden i religionen (i likhet med andra religioner) är fredlig. Tyvärr finns det dock en del annat inom islam som förepsråkar våld.
Rekommenderat och "tillåtet" som du skriver är inte samma sak. I sharia finns dessa grader av "gillande":
  • Wajib/Fard - Plikt, tvång
  • Mustahab/Mustahabb - Rekommenderat
  • Muhab - Neutralt, varken gillat eller ogillat
  • Makruh - Ogillat men inte förbjudet
  • Muharram/Haram - Förbjudet
Jag vet atrt det är en skillnad, och det jag hittade angående kvinnlig omskärelse var följande:
No form of genital modification and mutilation is mentioned in the Qur'an, but only in a disputed hadith. [19] Even then, the hadith only permits and does not require the process.
källa:http://en.wikipedia.org/wiki/Female_gen ... background

Så jag håller fast vi att det är tillåtet och inte rekommenderat.
Självklart kan det ske, men det gör det knappt. Du verkar lite rostig vad gäller begreppen, ta gärna en titt hos Amnesty International: http://www2.amnesty.se/svaw.nsf/mvaw/$File/mvaw.pdf
The concept of honour, used to legitimise violence against or the killing of women, is based on the assumption that a man's honour is dependent on how the members of his family behave. The chastity of female family members is particularly important and directly linked to
the man's and the family's honour. The women's chastity is what determines the difference between honour and shame.
[...]
If a girl or a woman breaks the rules, strong pressure may be exerted on her in the form of tighter control, threats, abuse, forced marriage, social exclusion, and, in the most extreme cases, so-called honour killings. Young women may fall victim to honour-related violence for a number of reasons, such as the way they dress, their refusal to marry the man the family has selected, suspicions that they are involved in premarital sexual relationships or for wanting to divorce their husbands.
Hedersmord är hedersmord. Mord är mord. Stor skillnad. Lär dig skillnaden.
Du förstår (med flit?) inte vad jag syftar på och referrerar hela tiden till den form av hedersmord som enbart gäller när det i princip är en kvinna som mördas av sin familj. Det jag säger är att det finns andra typer av mord där heder är motivet.

Hedersmord är MORD, så är ingen skillnad mellan dessa. Enda skillnaden är att man med det ena begreppet tydligt klargör vilken grupp i samhället det rör sig om samt skapa löpsedlar.

Du är lika död, vare sig du dödades med heder som motiv eller pengar som motiv, och den som har begått brottet har i båda fallen mördat någon.
Till och med när du förklarar blir det konstigt du, hehe...


varfr blir det konstigt? Det står att man inte ska döda varandra (förutom undantagen jag räknade upp) och att det värsta en man ska göra är att låsa in de inblandade parterna. Att dessa kan dö pga av att vara inlåsta för länge är en sak, men det är definitivt inte mord i den bemärkelse du påstår ha dig stöd för.
Turkiet är precis som du säger, inte en sharia-stat. Turkiet ligger långt efter Europa, speciellt ute på landsbygden, men långt före arabländer i allmänhet. Vad gäller utveckling, välj vilken du vill av dina egna exempel. Teknologisk utveckling. Mänskliga rättigheter. Ekonomi. Infrastruktur. Samhällsmoral. Gärna en kombination.
Är inte en sharia-stat, men du ville ha ett sekuläriserat muslimskt land och jag gav exempel på en.

Turkiet är före arabländerna inom vissa omrdåden, men efter inom andra. Att påstå att turkiet är långt före i alla omdråden är fel.

Männskliga rättigheter är inget att hysscha om att många muslimska länder är i efter med.

Ekonomi är många arabländer i samma nivå som många västerländer, vissa av dem till och med före/bättre. Däremot är pengarna som jag skrev tidigare fördelade på ett väldigt sned sätt som leder till enorma klyftor mellan de rika och fattiga.

Infrastruktur är ungefär inte så långt efter som många verkar tro. Att se sönderbombade länder på nyheterna är en sak, men det betyder inte att alla länder i mellanöstern är efter vad beträffar den punkten. Jag skulle kunna klistra in bilder på tex iran, men det hade dels ansetts vara oväsentlig av vissa och dels att bilderna är tagna i propagandasyfte... men om du vill kan du ju helt snabbt ta och kolla på lite bilder på tex tehran och skapa dig en uppfattning baserat på det du hittar.

Samhällsmoralen är inte på samma sätt som i västvärlden och det kan vara svårt för en som inte levt i ett sådant land att kunna greppa hur den moral som råder i de muslimska samhällena kan vara bra. Men faktum kvarstår att ett mord är lika illa där som här, stöld och knark är lika avskytt där som här.

Och på båda ställena förekommer det brott, så att man har olika värderinhar är en sak, men att den ena skulle vara bättre än den andra är fel i min mening.

Viktigt är att komma ihåg att det inte är religionen islam som förbjuder en rad saker i samjället i de muslimska länderna, utan enskilda/ett fåtal individers idioti.

Ta tex en sån sak som att det var förbjudet med fotboll under en kort period i iran. Det står ingenstans att fotboll är synden och att man inte ska få syssla med det i koranen, men ändå baserade ledarna i iran beslutet på sin egen tolkning av koranen. Mycket är dåligt i muslimska länder, men det är inte alltid enligt islam, utan rätt ofta tolkningar av heliga skrifter på sådant sät att de som har makten gynnas av det.
Visst är det ironiskt att du använder dar al kuffar som ett sorts måttstock för vad islam är? Ungefär som att döma kommunism efter hur kommunister i Sverige beter sig, helt irrelevant.
Kanske är ironiskt och irrelevant, men när majoriteten av muslimer beter sig på detta sätt så är det en annan sak än om jag bara pratade om islam ur en liten grupp muslimers syn.
Ja? Muslimer som följer islam som det ska följas är extrema islamister. Och så finns det muslimer som inte följer islam. Det är ju det jag säger... ;D
Och du glömmer en stor grupp som är där mitt i mellan, dvs de som följer vissa saker men som inte följer andra. Att dessa enligt dig och per definitionen inte anses vara msulimer innebär inte att de själv inte ser sig själva som muslimer. Så för alla dessa som lever där mitt i mellan så är den islam som de följer något som de anser vara god. Och att då klassas i samma kategori som islamister baserat på att man läser samma heliga bok är att bara driva dem närmare islamisterna än er själva, vilket väl är det ni egentligen vill? Dvs en förändring av islam på ett sådant sätt att den kan liknas vid hur kristendomen utövas?


Alla som bor i muslimska länder är inte hypertroende, eller ens troende för den delen. Det många muslimer gör är att de följer de krav och restriktioner som fastställts (med religion som grund) i samhället när de är ute, men i egna hemmet gör de det de önskar. Så att tex Iran är ett religiöst land där sharia efterlevs innebär inte att alla invånare är lika religiösa, inte heller att alla vill ha ett religiöst styre.
Du skrev ju själv, många muslimska länder är diktaturer. Diktaturer har vapen till förfogande. Vapen dödar folk. Folk vill inte bli dödade, så därför föjler de de regler som finns. Iran var innan 79 ett sekuläriserat muslimskt land där utvecklingen var på rätt väg i rätt fart i de flesta områdena. Så att du anser att muslimska länder inte kan vara sekuläriserade eller utvecklade finner jag vara fel.

Du kan skriva det hur många gånger du vill, men det ändrar inte faktum: många är sådana att de tror på Allah, följer koranen till en viss gräns som de själva finner passa dem och kallar sig för muslimer. Att sätta likhetstecken mellan muslim och islamist är kanske rätt enligt definitionen, men det gör bara mer skada än nytta.
Och en definition behöver inte alltid vara glaskklar eller rätt, så enkelt är det inte. En invandrare som beter sig svensk till max blir inte mindre invandrare än en annan som lever i ett litet minisamhälle i sverige och beter sig enligt alla fördomar. Enligt definitionen är båda glasklara invandrare, fastän den ena assimilerats nästan helt till svenska samhället och dess normer. Tar du bort benämningen invandrare från den ena så måste du ersätta det med något annat. Att bara ta bort en sådan sak som är starkt förknippat med ens person anser iaf inte jag vara något bra. Samma sak gäller muslimer.

Om du inte vill kalla dem för muslimer, vad vill du kalla dem då?
Ateister?

Men de som tror på Allah men som inte följer koranen eller haditherna något vidare då?
Kulturmuslimer?

Skulle du köra samma knep på kristendomen så skulle det bli ramaskri, ingen kristen som tror på gud vill bli kallad för kulturkristen.

Att du och många andra vill göra den svart/vita uppdelingen i bokstavstroende/icke troende är bara ett medel för dig att argumentera för din sak, som redan sagts berör en mindre del av muslimerna. Majoriteten är i en gråzon som alltmer rör sig åt de bokstavstroendes håll i takt med att de i allt högre grad blir klassade som kvinnoförtryckare med mord i sinnet.



Vet inte hur mycket mer jag har att tillföra det som diskuteras, då ingen av oss är redo att omvärdera sina respektive synpunkter.

Kan bara säga att det, tro det eller ej, har varit kul att ta del i den här debatten (eller rättare sagt, försökt).

jag kan kommentera och förklarar vissa saker som jag skrivit om någon önskar det men jag kommer inte komma med nya påståenden angående andra ämnen/delar.

Ps. Nem, jag förstår hur du menar, men det håller inte i praktiken. Att inte försvara sig är fel. Jag som muslim måste kunna försvara mitt sätt att tolka och se på islam. Speciellt när många drar alla muslimer över en kam, då blir det att jag utöver striden mot fundamentalisterna måste ta upp en stird där jag måste förklara att alla muslimer, inklusive jag, inte är sådana. Istället för att ta till sig av det faktum att jag således hamnar på "samma sida" som de som är mot fundamentalisterna, så kommer de med motargument till varför jag har fel i min tolkning och rättfärdigar på så sätt fundamentalisternas handlingar.

Att summan av vedervärdigheterna (som du fint uttryckte det) överstiger kristendomen är inget jag satt mig mot. Det jag bland annat satte mig mot var den tolkning som islamofoben gjorde för att få stöd i koranen, vilket jag fortfarande anser att han inte lyckades med. På många andra punkter kan jag dock mycket väl se varför han tolkar citaten som han gjort.

Du har helt rätt i att jag hela tiden måste värja mig mot nya saker hela tiden efter att ha "avklarat" vissa saker. Men det är ändå en sak som jag anser vara värt att försöka sig på, om man anser att det leder till något gott. Det behöver inte innebära att jag helt får motståndaren att ändra uppfattning, utan tex bara få denne att tänka på en viss sak ur en annan synpunkt.

Att en stor kamp är mot fundamentalister inom islam är också en sak som jag håller med om. Men jag håller inte med omatt den är den enda. Det blir att jag får ta skit från lite olika håll, dels från islamisterna och dels från "islam-motståndarna" som anklagar alla muslimer för att vara islamister. Och så länge det finns så många motståndare till islam så kommer båda striderna vara rätt så förlorade. Först när man går ihop och inser att det är skillnad mellan muslimer och muslimer så kan man bekämpa de fundamentalistiska muslimerna. Och om man istället för att kritisera islam kritiserar fundamentalisterna så slipper man att alla muslimer försvarar islam istället för att ta åt sig av kritiken.

Att säga at jag inte ska försvara mig är något som jag finner fel. Jag är inte inte en som är troende till stor grad, men jag tror på en högre makt (som jag kallar för Allah) vilket gör att angrepp mot islam delvis blir en form av angrepp mot mig som person, eftersom jag anser mig tillhöra islam.

Hoppas jag är någorlunda förståelig nu, är rätt trött och skiter i att rätta eventuella stavfel etc.

Men som sagt, det har varit kul att diskutera på en nivå som inte varit för låg.

Edit: vill be om ursäkt för det långa inlägget, jag bara skrev på utan en tanke på hur långt det egentligen var.
Last edited by CSM101 on 2006-10-30 23:14:55, edited 2 times in total.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:
nem wrote:Så länge ni muslimer sluter era led och gemensamt försvarar er religion så kommer ni aldrig att komma ifrån de generaliseringar du själv, och fisk, talar om.
tyckte bara det var värt att citera den här biten eftersom det är så sällan jag och Nem tycker ens någorlunda lika.
Snälla Big_Bird. Nu måste jag ju byta åsikt igen, och du vet hur mycket jag hatar det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Dissident wrote:
Andrej wrote:Jag skiter i huruvida tex. fisk eller Big_Bird håller sig i den här debatten, jag kastade inte in mig hejdlöst i den utan fann en svag punkt som jag anfaller, här är det islamofobens (i min mening) idiotiska definition på islamofobi. Om du vill ha ett förtydligande av det så får du läsa det som islamofoben länkade till på sida 6, om jag inte missminner mig.
Hans parallell till hydrofobi må vara lite oortodox, men någon måste vara den första att bryta ny mark. "Marxist" var usprungligen en förolämpning, idag är det visserligen fortfarande det, men det finns också de som kallar sig marxister. Att kalla det idiotiskt tycker jag är lite väl magstarkt.
Dom som kallar sig Marxister idag är troligen Marxister och tex. inte anarkosyndikalister, förstår du min (halvdåliga) liknelse?
Dissident wrote:
Andrej wrote:Jag gav mig inte in i debatten tidigare då jag kände en stark känsla av apati när jag bara tittade på den, sen såg jag vad jag tyckte att jag rimligen kunde anfalla och döda, och då hoppade jag in, vid löftet om blod. Jag sitter inte på Teamspeak med fisk och Big_Bird och planerar hur vi skall lägga upp våra inlägg för maximal effekt, hela dagarna, eller alls, för den delen.

Jag uppskattar inte anklagelser om att jag skulle slänga ut en förbannad rökridå för de som eventuellt delar mina meningsupfattningar från dig.
Mina anklagelser var uppenbarligen förhastade, jag ber om ursäkt.
Gott.
Dissident wrote:
Andrej wrote:Tillägg: Oikofob är inte nytt, du har använt det minst en gång tidigare för någon månad sen.
Jag vet, men i fobivärlden är den fortfarande ny. Den uppfanns i juni det här året av filosofen Roger Scruton.
Men du vet väl att jag är så antitrendig av mig? "I used to be an Oikophobe back in the day when it was still underground."
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Andrej wrote:Dom som kallar sig Marxister idag är troligen Marxister och tex. inte anarkosyndikalister, förstår du min (halvdåliga) liknelse?
Men om de uttryckligen gör gällande att de inte är marxister utan bara kallar sig så för att driva med dem som kallar dem det så får man väl lita på att de inte är det?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:
Andrej wrote:Dom som kallar sig Marxister idag är troligen Marxister och tex. inte anarkosyndikalister, förstår du min (halvdåliga) liknelse?
Men om de uttryckligen gör gällande att de inte är marxister utan bara kallar sig så för att driva med dem som kallar dem det så får man väl lita på att de inte är det?
Driver islamofoben med islamofober? Nej. Hitta på en ny liknelse.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Andrej wrote:Driver islamofoben med islamofober? Nej. Hitta på en ny liknelse.
Nej. Uppenbarligen menar han att islamofob bara är ett skällsord som politiskt korrekta människor använder när de har slut på argument. Därför skrev jag driva med dem som kallar dem det; allt tyder på att han kallar sig "islamofob" inte för att han ser sina åsikter som oberättigade utan för att han är stolt att vara det som de kallar islamofob.

Det där blev konstigt men jag tror du förstår.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

staretsen wrote:
Andrej wrote:Dom som kallar sig Marxister idag är troligen Marxister och tex. inte anarkosyndikalister, förstår du min (halvdåliga) liknelse?
Men om de uttryckligen gör gällande att de inte är marxister utan bara kallar sig så för att driva med dem som kallar dem det så får man väl lita på att de inte är det?
Fast nu har jag bytt "approach". Islamofoben jämförde islamofobi med hydrofobi. Det senare är inte att man är rädd för vatten, utan att en kemikalie inte blandar sig med vatten. Så även om han är medveten om ironin vill han tydligen förr eller senare göra det till ett vedertaget begrepp - alltså ändra betydelsen. Det händer inte särskilt ofta, men det händer. Ett ganska misslyckat försök är "bög", som ursprungligen (och fortfarande) har en negativ klang, men vissa försöker ändå använda det positivt.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Dissident wrote: Ett ganska misslyckat försök är "bög", som ursprungligen (och fortfarande) har en negativ klang, men vissa försöker ändå använda det positivt.
Har det försöket något att göra med dess engelska motsvarighet "gay" och hur den egentligen betyder typ glad?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:Fast nu har jag bytt "approach".
Ja, jo. Det var mest en undran över vad Andrej sa och inte ett inlägg i er diskussion.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:Nej. Uppenbarligen menar han att islamofob bara är ett skällsord som politiskt korrekta människor använder när de har slut på argument. Därför skrev jag driva med dem som kallar dem det; allt tyder på att han kallar sig "islamofob" inte för att han ser sina åsikter som oberättigade utan för att han är stolt att vara det som de kallar islamofob.

Det där blev konstigt men jag tror du förstår.
Jodå, jag medger även att jag läste fel, jag läste "driva med dem som kallar sig det", nåväl.

Fast han är även inne på att mynta om betydelsen av islamofob och det är där jag anser att det brister.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

CSM101 wrote:Har det försöket något att göra med dess engelska motsvarighet "gay" och hur den egentligen betyder typ glad?
Snarare att man förösker att avstigmatisera ordet genom att använda det och göra det vanligare och därmed mindre "fult".
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

CSM101 wrote:Har det försöket något att göra med dess engelska motsvarighet "gay" och hur den egentligen betyder typ glad?
Inte omöjligt. I USA har det ju faktiskt fungerat att göra "gay" till ett positivt, eller i alla fall neutralt ord.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Dissident wrote:Inte omöjligt. I USA har det ju faktiskt fungerat att göra "gay" till ett positivt, eller i alla fall neutralt ord.
Så om jag tolkar dig rätt så gjordes "gay" till något positivt/neutralt?

För jag trodde den hade den betydelsen först, för att senare användas som gay= homo.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

CSM101 wrote:
Dissident wrote:Inte omöjligt. I USA har det ju faktiskt fungerat att göra "gay" till ett positivt, eller i alla fall neutralt ord.
Så om jag tolkar dig rätt så gjordes "gay" till något positivt/neutralt?

För jag trodde den hade den betydelsen först, för att senare användas som gay= homo.
Det stämmer. Först var det gay, sen kom bögarna och dom var gay. Nu har man mjukat upp ordet gay och medan det beskriver homosexuella så är det inte ett direkt skällsord.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

CSM101 wrote:Så om jag tolkar dig rätt så gjordes "gay" till något positivt/neutralt?

För jag trodde den hade den betydelsen först, för att senare användas som gay= homo.
I brittisk engelska har det alltid betytt glad. Men i amerikansk engelska var det en förolämpning.
dictionary.com wrote:In addition to its original and continuing senses of “merry, lively” and “bright or showy,” gay has had various senses dealing with sexual conduct since the 17th century. A gay woman was a prostitute, a gay man a womanizer, a gay house a brothel. This sexual world included homosexuals too, and gay as an adjective meaning “homosexual” goes back at least to the early 1900s. After World War II, as social attitudes toward sexuality began to change, gay was applied openly by homosexuals to themselves, first as an adjective and later as a noun. Today, the noun often designates only a male homosexual
Det här är väldigt off topic.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

CSM101 wrote:
Dissident wrote:Inte omöjligt. I USA har det ju faktiskt fungerat att göra "gay" till ett positivt, eller i alla fall neutralt ord.
Så om jag tolkar dig rätt så gjordes "gay" till något positivt/neutralt?

För jag trodde den hade den betydelsen först, för att senare användas som gay= homo.
Vilket nu igen är ett neutralt ord, men en delvis ny innebörd.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Tack för förklaringen Andrej och Dissident.

Sorry för OT.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
islamofoben
Posts: 36
Joined: 2006-07-22 20:54:42

Post by islamofoben »

Andrej wrote:Jag har en känsla av att fler enas om 'min' defintion på det än din, speciellt efter som din är något du egenhändigt har hittat på, medans min är allmänt vedertagen. Majoritetens begrepsmässiga förtryck är demokrati, något som jag hade för mig att du var för.
"Har en känsla", oj då, då är det säkert sant, som allt annat som framförts grundlöst i den här tråden med en stark känsla bakom. Semantiskt handlar islamofobi om islam och en aversion, precis som flera andra fobi-begrepp, som inte alls har med ologisk/patologisk/sjuklig/tvångsmässig att göra. Du borde läsa på lite om den enorma begreppsvidd som är innefattad i islamofobi idag.
The British Runnymede Trust described Islamophobia in 1997 as the view that Islam has no values in common with other cultures; is inferior to the West; is a violent political ideology rather than a religion; that its criticisms of the West have no substance; and that discriminatory practices against Muslims are justified.[12]

American writer Stephen Schwartz, director of the Center for Islamic Pluralism, has cautioned against what he sees as a tendency to accuse all opponents of Islamic radicalism of Islamophobia, but writes that it is nevertheless a real phenomenon. He defines it as the condemnation of the entirety of Islam and its history as extremist; 'denying' the existence of a moderate Muslim majority; regarding Islam as a problem for the world; treating conflicts involving Muslims as necessarily their own fault; insisting that Muslims make changes to their religion; and inciting war against Islam as a whole.[13]

British writer and academic Kenan Malik has criticized the concept, calling it a "myth." Malik argues that it confuses discrimination against Muslims with criticism of Islam, and is used to silence critics of the religion, including Muslims who want to reform it.[14]

The novelist Salman Rushdie was among the signatories to a statement in March 2006 calling Islamophobia a "wretched concept that confuses criticism of Islam as a religion and stigmatisation of those who believe in it."[15]

French writer Robert Redeker argues that the history of the term demonstrates that the term Islamophobia was created in a conscious effort to silence criticism of Islamic practices, particularly the apartheid of women.[16]
Du verkar inte särskilt insatt, kanske därav din bergsäkra hållning, som om islamofobi faktiskt vore framröstat med majoritet. Stilpoäng för ditt implicita svävande på något sorts antidemokratisk poäng även om den säkert lät bättre i ditt huvud än den blev i praktiken.
Andrej wrote:Du kan beklaga dig hur mycket du vill för att folk anklagar folk för saker som är osanna, men inte kommer det uppehöra för det.
Jag beklagar mig inte, det sköter du så bra så. Och att anklaganden inte kommer upphöra är precis anledningen till min ståndpunkt.
Andrej wrote:Om jag förstår dig rätt så menar du inte att du är islamofob utan att du är kritisk mot islams religiösa texter, allt annat är propaganda utspel av dig.
Absolut är det ett sorts propagandautspel, helt enkelt för att begreppet inte är något annat än just propaganda från början. Det är en hårfin linje mellan att titulera sig "islamkritiker" samt förkasta det högst förvirrade "islamofobi", eller att frånta begreppet sin "skamliga" innebörd och stå för det. Jag kritiserar islam och står för det. Om du anser att det bryter mot någon naturlag, så är det givetvis din åsikt att tycka det, men i slutändan handlar det bara om att få ut ett budskap baserat på fakta och att din bergsäkra attityd nog låter bättre i ditt huvud än på pränt.
Andrej wrote:Efter flera omgångar skratt så är det med ett leende som jag accepterar att du motverkar ditt eget upsatta mål bara för att du inte anser att du kan göra något som främjer dit upsatta mål. Inte nog med att du sen erkänner det.

Och nej, det var inte mitt sätt att säga "varför gå över ån efter vatten".
Ta inte illa upp nu, men du svamlar. Motverkande av uppsatta mål, anser hit och dit och erkännanden baserat på ingenting annat än något sorts extrapolering av din egen ogrundade första premiss, definitionen. Yadda-yadda.
heffalumpen
Posts: 7
Joined: 2006-10-29 23:21:52

Post by heffalumpen »

_JesteR_ wrote: Eller så kan vi sluta kalla dom för muslimer helt och hållet, i alla fall om vi ska tro på en av dina källor.
http://www.asianews.it/view.php?l=en&art=763 wrote:The official teaching of Islam condemns forced conversions of others.
Funderade på att ta upp den diskussionen också. Men..
Tyvärr bidrog mohammed med ett antal exempel på tvångsomvädning själv. Sura 9.29 ur i sammanhanget lite av en slamkrypare med sin, inte direkt, otydliga uppmaning att bekämpa judar och kristna om de inte infogar sig under islam.

Sahih muslim 4294:
http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 9.smt.html

"... Fight in the name of Allah and in the way of Allah. Fight against those who disbelieve in Allah. Make a holy war, do not embezzle the spoils; do not break your pledge; and do not mutilate (the dead) bodies; do not kill the children. When you meet your enemies who are polytheists, invite them to three courses of action. If they respond to any one of these, you also accept it and withold yourself from doing them any harm. Invite them to (accept) Islam; if they respond to you, accept it from them and desist from fighting against them. Then invite them to migrate from their lands to the land of Muhairs and inform them that, if they do so, they shall have all the privileges and obligations of the Muhajirs. If they refuse to migrate, tell them that they will have the status of Bedouin Muilims and will be subjected to the Commands of Allah like other Muslims, but they will not get any share from the spoils of war or Fai' except when they actually fight with the Muslims (against the disbelievers). If they refuse to accept Islam, demand from them the Jizya. If they agree to pay, accept it from them and hold off your hands. If they refuse to pay the tax, seek Allah's help and fight them .... "

eller:
009.005
YUSUFALI: But when the forbidden months are past, then fight and slay the Pagans wherever ye find them, an seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem (of war); but if they repent, and establish regular prayers and practise regular charity, then open the way for them: for Allah is Oft-forgiving, Most Merciful.

Ovanstående verkar vara en rätt så bra sammanfattning på konvertera eller försvinn-metoden som vi vant oss att acceptera från islam. Jo, det är typ förbjudet men ...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

islamofoben wrote:
Andrej wrote:Jag har en känsla av att fler enas om 'min' defintion på det än din, speciellt efter som din är något du egenhändigt har hittat på, medans min är allmänt vedertagen. Majoritetens begrepsmässiga förtryck är demokrati, något som jag hade för mig att du var för.
"Har en känsla", oj då, då är det säkert sant, som allt annat som framförts grundlöst i den här tråden med en stark känsla bakom. Semantiskt handlar islamofobi om islam och en aversion, precis som flera andra fobi-begrepp, som inte alls har med ologisk/patologisk/sjuklig/tvångsmässig att göra. Du borde läsa på lite om den enorma begreppsvidd som är innefattad i islamofobi idag.
Du kan gå ut och fråga folk på stan lite spontant, om de flesta säger att islamofobi betyder "icke löslig med islam" så får du en poäng.
islamofoben wrote:
The British Runnymede Trust described Islamophobia in 1997 as the view that Islam has no values in common with other cultures; is inferior to the West; is a violent political ideology rather than a religion; that its criticisms of the West have no substance; and that discriminatory practices against Muslims are justified.[12]

American writer Stephen Schwartz, director of the Center for Islamic Pluralism, has cautioned against what he sees as a tendency to accuse all opponents of Islamic radicalism of Islamophobia, but writes that it is nevertheless a real phenomenon. He defines it as the condemnation of the entirety of Islam and its history as extremist; 'denying' the existence of a moderate Muslim majority; regarding Islam as a problem for the world; treating conflicts involving Muslims as necessarily their own fault; insisting that Muslims make changes to their religion; and inciting war against Islam as a whole.[13]

British writer and academic Kenan Malik has criticized the concept, calling it a "myth." Malik argues that it confuses discrimination against Muslims with criticism of Islam, and is used to silence critics of the religion, including Muslims who want to reform it.[14]

The novelist Salman Rushdie was among the signatories to a statement in March 2006 calling Islamophobia a "wretched concept that confuses criticism of Islam as a religion and stigmatisation of those who believe in it."[15]

French writer Robert Redeker argues that the history of the term demonstrates that the term Islamophobia was created in a conscious effort to silence criticism of Islamic practices, particularly the apartheid of women.[16]
Jag kan också engelska, uppenbarligen så finns det flera människor med OLIKA definitioner på islamofobi, vad konstigt, jag undrar om alla är precis lika vedertagna eller om det kanske är någon som dominerar, kan det kanske vara den som Runnymead framställde, som Kofi Anan tangerar i sitt tal? Eller är det "inte löslig med islam"? Hmmm.
islamofoben wrote:Du verkar inte särskilt insatt, kanske därav din bergsäkra hållning, som om islamofobi faktiskt vore framröstat med majoritet. Stilpoäng för ditt implicita svävande på något sorts antidemokratisk poäng även om den säkert lät bättre i ditt huvud än den blev i praktiken.
Jag tyckte det fyllde sin roll ganska okej, mer om detta snart. Jag tänkte bortse från din förolämpning här.
islamofoben wrote:
Andrej wrote:Du kan beklaga dig hur mycket du vill för att folk anklagar folk för saker som är osanna, men inte kommer det uppehöra för det.
Jag beklagar mig inte, det sköter du så bra så. Och att anklaganden inte kommer upphöra är precis anledningen till min ståndpunkt.
Jahapp.
islamofoben wrote:
Andrej wrote:Om jag förstår dig rätt så menar du inte att du är islamofob utan att du är kritisk mot islams religiösa texter, allt annat är propaganda utspel av dig.
Absolut är det ett sorts propagandautspel, helt enkelt för att begreppet inte är något annat än just propaganda från början. Det är en hårfin linje mellan att titulera sig "islamkritiker" samt förkasta det högst förvirrade "islamofobi", eller att frånta begreppet sin "skamliga" innebörd och stå för det. Jag kritiserar islam och står för det. Om du anser att det bryter mot någon naturlag, så är det givetvis din åsikt att tycka det, men i slutändan handlar det bara om att få ut ett budskap baserat på fakta och att din bergsäkra attityd nog låter bättre i ditt huvud än på pränt.
Nej, det är en värld av skillnad mellan att titulera sig islamofob och islamkritiker. Det ena innebär att du kritiserar, det andra att du antagligen hyser en fobi eller en aversion.

Alltså inte:
islamofoben wrote:Jag anser att den korrekta innebörden av islamofobi är nära den kemiska, nämligen om exempelvis en vätska är hydrofil eller hydrofob, d.v.s. om den är vattenlöslig eller inte vattenlöslig, ungefär som alkohol eller olja. Den enda semantiskt korrekta och logiska definitionen av Islamofobi är "icke löslig med islam".
islamofoben wrote:
Andrej wrote:Efter flera omgångar skratt så är det med ett leende som jag accepterar att du motverkar ditt eget upsatta mål bara för att du inte anser att du kan göra något som främjer dit upsatta mål. Inte nog med att du sen erkänner det.

Och nej, det var inte mitt sätt att säga "varför gå över ån efter vatten".
Ta inte illa upp nu, men du svamlar. Motverkande av uppsatta mål, anser hit och dit och erkännanden baserat på ingenting annat än något sorts extrapolering av din egen ogrundade första premiss, definitionen. Yadda-yadda.
Okej, för att göra det klart för dig så:
islamofoben wrote:
Andrej wrote:Varför denna "Jag vill uppnå C. A leder till C. B leder till D. D motverkar C. Alltså gör jag B." 'logik'?
Ditt sätt att säga "varför gå över ån efter vatten", men visst... ;D

Jag anser inte att det finns något A bara, där har vi, hypotetiskt, premissen jag agerar utefter.
1. Vi tar bort A ur det hela, för du anser att A inte finns, kvar har vi:

C, som inget leder till utan A. B leder till D. D motverkar C. Du gör B.

2. Hade du förkastat hela modellen eller påpståt att du inte gjorde B, hade du klarat dig. Nu trampade du i klaveret, du borde helt enkelt ha läst vad jag skrev.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
islamofoben
Posts: 36
Joined: 2006-07-22 20:54:42

Post by islamofoben »

nem wrote:Du gör helt fel när du hävdar att en det ena eller än det andra saknar stöd inom Islam (nu senast skrev du hedersmord). Sanningen är att summan av vedervärdigheterna i haditherna och koranen vida överstiger de som står att finna inom kristendomen, och vare sig du vill det eller ej kommer det alltid att vara måttstocken. Om du lyckas påvisa att hedersmord saknar koppling till Islam (vilket jag för övrigt tror är helt ohållbart att hävda) så kommer du ändå alltid att ställas emot något annat som också är horribelt men som du inte kan värja dig emot.

Varje mening du använder som kan tolkas som ett försvar eller ett urskuldande är en mening som hjälper dina motståndare. Du måste inse att den stora kampen du har framför dig är med de konservativa och bokstavstrogna inom din religion. Så länge ni muslimer sluter era led och gemensamt försvarar er religion så kommer ni aldrig att komma ifrån de generaliseringar du själv, och fisk, talar om.
Mycket bra.
CSM101 wrote:Nej, men det är något jag använder för att klargöra att alla muslimer inte är bokstavstorende fundamentalister.
Det har jag alltså redan skrivit och hållit med om. Jag kan ta det igen. Det finns moderata muslimer, men det finns inget moderat islam.
CSM101 wrote:på amnestys hemsida stödjer det jag säger, nämligen att det sker, men inte i det antal som du vill få det att verka som.
Jag får kanske säga även det igen: Jag struntar i hur sällan det sker, problemet är att det sker och att det är sanktionerat, ok?
CSM101 wrote:Så jag håller fast vi att det är tillåtet och inte rekommenderat.
Ok, då tar jag det specifikt i en egen post strax.
CSM101 wrote:Du förstår (med flit?) inte vad jag syftar på och referrerar hela tiden till den form av hedersmord som enbart gäller när det i princip är en kvinna som mördas av sin familj. Det jag säger är att det finns andra typer av mord där heder är motivet.

Hedersmord är MORD, så är ingen skillnad mellan dessa. Enda skillnaden är att man med det ena begreppet tydligt klargör vilken grupp i samhället det rör sig om samt skapa löpsedlar.

Du är lika död, vare sig du dödades med heder som motiv eller pengar som motiv, och den som har begått brottet har i båda fallen mördat någon.
Så om du dödar någon i självförsvar, är det mord då? Självklart inte. Om jag ramlar och tappar en yxa i huvudet på någon så de dör, är det också mord? Självklart inte det heller. Uppsåt är otroligt viktigt! Mord är mord, hedersmord är mord, men mord är inte automatiskt hedersmord.
CSM101 wrote:Är inte en sharia-stat, men du ville ha ett sekuläriserat muslimskt land och jag gav exempel på en.
Jag anser att ett "muslimskt land" snarare är ett land med muslimskt styre, inte bara med muslimer som bor där, vilket du verkar hävda. Jag har alltså ingenting emot muslimer, bara mot islam och islamisering av ett land. Vi började denna pingis med att sekularitet och islamism är motsatser tror jag?
CSM101 wrote:... allt möjligt om samhällsutveckling ...
Vad vill du komma fram till? Om du specifikt vill debattera Iran och Turkiet så kan jag be en Iranier komma hit och tömma ut det bra med dig, men det känns som ett sidospår i den här tråden. Sammanfatta gärna vilken poäng du har med den här diskussionen i stället.
CSM101 wrote:Samhällsmoralen är inte på samma sätt som i västvärlden och det kan vara svårt för en som inte levt i ett sådant land att kunna greppa hur den moral som råder i de muslimska samhällena kan vara bra.
Absolut. Vissa tycker det är ok att stening bara sker "ibland" och andra gillar det inte alls. ;)
CSM101 wrote:Viktigt är att komma ihåg att det inte är religionen islam som förbjuder en rad saker i samjället i de muslimska länderna, utan enskilda/ett fåtal individers idioti.
Sharia förbjuder en rad saker. Om du vill kalla Muhammeds ord för idioti, så visst, men det var säkert inte din avsikt, hehe.
CSM101 wrote:Ta tex en sån sak som att det var förbjudet med fotboll under en kort period i iran. Det står ingenstans att fotboll är synden och att man inte ska få syssla med det i koranen, men ändå baserade ledarna i iran beslutet på sin egen tolkning av koranen.
Hatet mot sport inom islam baserar sig på lite olika saker. Att kläderna är "syndiga" och inte i enlighet med sharia exempelvis. Att folk hyllar de som vinner är en mildare form av shirk (avgudadyrkan) och det gillas därför inte heller, jag skrattade gott åt ett gäng muslimers avsky för att spelare gjorde "sujood" till varandra ska du veta. Män och kvinnor tillsammans på åskådarläktarna gillas inte, de har ju till och med olika avdelningar i moskéer. Politiskt hatas de flesta nationer som deltar i internationell fotboll egentligen. Sport på Ramadan är nu ett stort problem i London 2008 tror jag det var, läs gärna om det, stor humor... Därtill kommer lite mer implicita element, såsom att all aktivitet som inte är jihad, egentligen här menat den mildare jihad mot sina egna brister, är onödig.
CSM101 wrote:Och du glömmer en stor grupp som är där mitt i mellan, dvs de som följer vissa saker men som inte följer andra. Att dessa enligt dig och per definitionen inte anses vara msulimer innebär inte att de själv inte ser sig själva som muslimer.
Just därför som begreppet "kulturmuslimer" börjat användas oftare i vissa debatter. Det är alltså inte "enligt mig" de inte är muslimer heller, jag kom inte på begrepp som "haraam, bidah, murtad, takfir, shirk" och liknande.
CSM101 wrote:Att sätta likhetstecken mellan muslim och islamist är kanske rätt enligt definitionen, men det gör bara mer skada än nytta.
Kanske, kanske inte. Jag anser att det gör nytta, för det sätter press på muslimer att omforma islam. Stor energi läggs i västerländer på att motarbeta "rasism" och "fobi", samtidigt som skolor och moskéer tillåts pumpa in wahhabism och salafi-värdering i muslimers sinnen, det är helt sjukt.
CSM101 wrote:Och en definition behöver inte alltid vara glaskklar eller rätt, så enkelt är det inte. En invandrare som beter sig svensk till max blir inte mindre invandrare än en annan som lever i ett litet minisamhälle i sverige och beter sig enligt alla fördomar.
Det blir sidodiskussion, en mycket intressant sådan, men ändå en sidodiskussion.
CSM101 wrote:Om du inte vill kalla dem för muslimer, vad vill du kalla dem då? Ateister?
Kulturmuslimer. Tills de har en egen variant av islam, typ "sekulärislam" eller något. Så länge denna typ av islam är förenlig med de mänskliga rättigheterna så är jag helt nöjd.
CSM101 wrote:Skulle du köra samma knep på kristendomen så skulle det bli ramaskri, ingen kristen som tror på gud vill bli kallad för kulturkristen.
Nej, det skulle inte bli något ramaskri. Ecce Homo, "Piss christ" och liknande känns klart värre och inga ambassader har bränts ned till följd av dessa.
CSM101 wrote:Att du och många andra vill göra den svart/vita uppdelingen i bokstavstroende/icke troende är bara ett medel för dig att argumentera för din sak
Det är ett medel i att få folk att fatta att islam behöver reformeras och att muslimerna är de som måste göra det, inget annat. Dagens modell fungerar ju bevisligen inte, så något nytt behövs.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

nem wrote: Willes inlägg var förvisso ett lågvattenmärke, men ambivalent var det inte.
Nej det var inte ambivalent. Ett lågvattenmärke helt klart. Diskussioner förtjänar inte alltid annat än lågvattenmärken. Själv anser jag att det enkla faktumet Big_Bird framställde om fobiker desarmerade det mesta islamofoben har sagt.

Kallar man sig själv islamofob så är det rätt löjligt att sedan försöka komma med argument mot islam som statsreligion. Även om argumenten kanske är välgrundade och kanske till och med stämmer överens med verkligheten så undermineras hans argumentation av faktumet att han påstår sig vara islamofob.
Shinzu wrote:Tycker att Debatten urartar sig enligt goda standards,Wille och Big B förstör inte debatten med era oseriösa inlägg. Ni skall inte komma och agera belackare emot resten av debattens utveklare(CSM101,Dissident,Islamofoben etc.)!
Shinzu, jag gav debatten ungefär så mycket den var värd. Kan man inte ta del av varandras argument så förtjänar man inte mer än simpla kommentarer. Därför är debbatter och diskussioner över nätet ofta väldigt meningslösa, då människor tenderar till att vägra erkänna fel, släta över sina misstag och försvara sina tidigare uttalanden även om de själva inte längre kan hålla med om dess innehåll.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
islamofoben
Posts: 36
Joined: 2006-07-22 20:54:42

Post by islamofoben »

Andrej wrote:Du kan gå ut och fråga folk på stan lite spontant, om de flesta säger att islamofobi betyder "icke löslig med islam" så får du en poäng.
Jag har alltså aldrig hävdat att en majoritet håller med mig idag, heller inte att det skulle behövas för att driva fram en poäng om islam. Däremot har jag sagt att jag anser dagens definition vara en vag och ointelligent propagandaterm som jag gärna gör mitt för att avfärda. Ju mer förvirring i begreppet, desto bättre. "Pöbeln" som det så fint sammanfattats här, tenderar att helt enkelt avfärda begreppet som trams, ett sätt att demonisera kritikern, ett sorts "hädandelagstiftning light".
Andrej wrote:Nej, det är en värld av skillnad mellan att titulera sig islamofob och islamkritiker. Det ena innebär att du kritiserar, det andra att du antagligen hyser en fobi eller en aversion.
Även det du säger här grundar sig alltså på att det bara skulle finnas en innebörd i "fobi". Oklar varför i så fall, en molekyl kan vara hydrofob. Hyser den molekylen patologisk rädsla för vatten, eller kan det vara något annat?
islamofoben wrote:Hade du förkastat hela modellen eller påpståt att du inte gjorde B, hade du klarat dig. Nu trampade du i klaveret, du borde helt enkelt ha läst vad jag skrev.
Visst, jag struntade egentligen i vad du skrev och förhastade mitt svar, du synade mig, bra gjort. Om du skulle känna för att ta en titt på det jag skrivit från sida 4 och framåt och har några kommentarer även på det, så är du naturligtvis välkommen att göra det med. ;)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

wille wrote:Kallar man sig själv islamofob så är det rätt löjligt att sedan försöka komma med argument mot islam som statsreligion. Även om argumenten kanske är välgrundade och kanske till och med stämmer överens med verkligheten så undermineras hans argumentation av faktumet att han påstår sig vara islamofob.
Ad hominem? Huruvida han så är Hitler själv torde väl inte påverka hans argument?
User avatar
islamofoben
Posts: 36
Joined: 2006-07-22 20:54:42

Post by islamofoben »

wille wrote:Själv anser jag att det enkla faktumet Big_Bird framställde om fobiker desarmerade det mesta islamofoben har sagt.
Väldigt sällan hittar man så tydliga erkännanden från folk på att de egentligen är nitpickers.
wille wrote:Kallar man sig själv islamofob så är det rätt löjligt att sedan försöka komma med argument mot islam som statsreligion. Även om argumenten kanske är välgrundade och kanske till och med stämmer överens med verkligheten så undermineras hans argumentation av faktumet att han påstår sig vara islamofob.
Nitpicking.
wille wrote:Shinzu, jag gav debatten ungefär så mycket den var värd. Kan man inte ta del av varandras argument så förtjänar man inte mer än simpla kommentarer.
Du har alltså utarbetat något sorts hederskänsla i att vara en one-liner? Ok... ;D
Last edited by islamofoben on 2006-10-31 1:25:52, edited 1 time in total.
Post Reply