Idag

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Re: Idag

Post by Aelrik »

fred wrote:Idag är den morgondag du oroade dig för igår.

Sug på den en stund. :) Sedan kan ni få diskutera livsfrågor här om ni har lust. Jag gillar flummiga trådar, bara de har bra innehåll. :)
Jag trivs med mitt liv. Så jag har ingen anledning till att oroa mig för imorgon.
Vilket är skönt, för då kan jag koncentrera mig på att göra idag värdefull.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

fred wrote:Är det determinismen som säger att, p g a att jag är den jag är och har varit med om det jag varit med om, så kan ingenting jag gör avvika från min karaktär... typ ? :P

Det är lite som "Man kan aldrig sluta vara sig själv"... ::)
Tjao, ungefär - men man kan driva diskussionen betydligt djupare än så.

En sann determinist anser att om man har uppgifter om en persons liv, vad denne har stött på, gjort, vem den talat med osv så kan man "räkna ut" hur den här personen kommer att handla i olika situationer. - Det är skrämmande.

Motsatsen till determinismen är indeterminismen som anser att det man gör ofta bottnar i vad man tidigare upplevt, men att man i vissa situationer kan göra något helt utan att "tänka till".

För att göra det hela mer greppbart kan vi sätta teori i teoretisk praktik :)

En person går in på ett cafe, han köper en dricka, en macka och... så finner han sig själv stående på cafét osäker huruvida han ska ta ett äpple eller den där smaskiga chockladkakan.

Dilemmat är alltså, kan man "räkna ut" vad den här människan kommer ta för sak ? Om ja, så skulle samma person, i samma situation alltid välja den saken. En sann determinist anser att så är fallet. P.g.a. situationen kommer personen att välja något, och eftersom denne egentligen inte hade något val var det hela förutbestämt.

En indeterminist anser dock att den här personen i exakt samma situation kan välja lite olika, inte följa någon som helst historik bakåt i tiden.

Att basera sitt val på vad andra i salen äter blir en slags determinism.

Så vad tror ni, ska jag förklara mer eller har ni greppat ideen ?

Isåfall,.. har människan en fri vilja, eller är det något determinister lätt kan förklara bort ?
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

beeraholic wrote:
zebulba wrote:Den välfärdstat som vi lever i är inget som man bara bygger upp på en dag, varför ska jag må dåligt av att det är krig över hela jorden??
Zebulba we meeet again.
Kan det måhända vara så att den välfärdsstat vi lever i bottnar i exploatering av resten av världen som senare mynnat ut i krig?

Kan det vara så att den bensin vi häller i våra i bilar pumpats upp av Shell som stödjer en militärdiktatur i Nigeria?

Kan det vara så att de fins skor du köper i sportaffären tillverkas av barnhänder i Asien för någon ynka krona?

Kan det vara så att kaffeodlare i Syd-Amerika är så skuldbetyngda och beroende av IMF och världsbanken att de måste följa dessas direktiv in i minsta detalj och därmed sälja kaffebönor billigt och blir tvugna att improtera livsmedel dyrt och därmed sitta kvar i samma ekonomiska klämma?

Kan det vara så att vi köper Nestlés produkter, trots att de säljer bröstmjölkssubstitut som sedan blandas med kolerasmittat vatten och orsakar spädbarnsdöd i Afrika?

Kan det vara så att vi i vår vardag indirekt gör oss skyldiga till de mest absurda brott mot de mänskilga rättigheterna?

Nej det kan det väl inte, vi bor ju i Sverige där man säljer vapen till fattiga stater och låtsas som att det regnar för att citera Fattaru.
Bra skrivet, som vanligt beeraholic.

Jag håller med dig, men jag ser ingen direkt snabb lösning på problemet. Att fritt dela ut kapital världen över löser ingenting.

En allmän fråga, livet på jorden har aldrig - aldrig, varit rättvist. Alltid har någon gynnats av att någon annan gått under och vice versa.

Så är det i den hemska värld vi vaknar upp i varje dag, den som får snyggast tjejen, högsta lönen, mest kompisar osv... givetvis är det orättvist, för alla skall väl ha det lika bra ?

Rättvisa är en svår sak att definiera, rättvisa i den benämningen att alla ska ha det exakt likadant har aldrig existerat - inte någonstans.

Ursäkta om jag låter lite luddig, men jag försöker bara reda ut lite saker, och möjligtvis ställa nya frågor.

Ser framemot en konstruktiv diskussion :)
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

mr_b0m wrote:
pozz wrote:även vi männsikor e djur.
alla djur utom vi föds förökar sig o dör
varför har vi krånglat till de??
Därför att vi utvecklas.
Bra svarat. Men djuren utvecklas också. Vi föds, förökar oss och dör också.
Last edited by Branstrom on 2002-03-22 16:39:24, edited 1 time in total.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

fred wrote:
mr_b0m wrote:
pozz wrote:även vi männsikor e djur.
alla djur utom vi föds förökar sig o dör
varför har vi krånglat till de??
Därför att vi utvecklas.
Bra svarat.
Fast kanske inte hela sanningen .... ?
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

chrono wrote:
fred wrote:
mr_b0m wrote:
pozz wrote:även vi männsikor e djur.
alla djur utom vi föds förökar sig o dör
varför har vi krånglat till de??
Därför att vi utvecklas.
Bra svarat.
Fast kanske inte hela sanningen .... ?
Se ovanstående inlägg :P Eller vad syftar du på?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Jag syftade på att det kanske inte var så lätt att enbart konstatera "att vi utvecklas" som en godtagbar lösning till Herr.pozz's problem ;)

kika +017 i min signatur btw fred :)
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
eyolf
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 0:40:41
Contact:

Post by eyolf »

Vi lever en kort tid, med tanke på hur länge vi kommer vara döda


Usch...
Image
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

chrono wrote:Jag syftade på att det kanske inte var så lätt att enbart konstatera "att vi utvecklas" som en godtagbar lösning till Herr.pozz's problem ;)

kika +017 i min signatur btw fred :)
Nej precis, jag ändrade mitt inlägg just därför.

Det är naturen som krånglat till det för oss, genom att ge oss en hjärna, med vilken vi blir kapabla till de mest fantastiska saker. :)

kikar på 017 ... hehe :D duktigt, det var snyggt :) men innehåll? :-/ :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Post Reply