Vridmoment & hästkrafter

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

Men här är det som konfunderar mig mest... skrev det tidigare i tråden men det verkar ha gått förbi de flestas ögon :-/

Båda har likadant chassi, bara motor skiljer.
BIL A= 150hk & 300Nm
BIL B=200hk & 260Nm

Varför accelerar bil B snabbare till 100km/h än bil A? Bil A är ju starkare och orkar t.ex. att dra mer last, men nu har den ingen last och eftersom den inte har någon last så borde den då vara snabbare.
För mig är en stark bil=en snabb bil då den starka bilen [bil A] med fler Nm borde orka att accelerera ca 1500kg[vad en normal bil väger] till 100km/h snabbare än bil B.
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
CJ
Posts: 167
Joined: 2002-03-07 22:44:10
Location: Mölndal

Post by CJ »

Json1974 wrote:Är Kw samma som Nm.

Gick fordon för x antal år sen, minnet är skralt.
Nej, KW=HK :)
62.51 | 1 - 0 EQ | Frölunda | 24. ANDERSSON, Niklas | (44. SALO, Sami)
User avatar
Json1974
Posts: 178
Joined: 2002-03-13 1:19:09
Location: Linköping
Contact:

Post by Json1974 »

Deadalus wrote:
Json1974 wrote:Är Kw samma som Nm.

Gick fordon för x antal år sen, minnet är skralt.
Nej, KW=HK :)
oki

Har för mig att man multiplicerar något med 1,36 för att få antal hk
User avatar
CJ
Posts: 167
Joined: 2002-03-07 22:44:10
Location: Mölndal

Post by CJ »

Json1974 wrote:
Deadalus wrote:
Json1974 wrote:Är Kw samma som Nm.

Gick fordon för x antal år sen, minnet är skralt.
Nej, KW=HK :)
oki

Har för mig att man multiplicerar något med 1,36 för att få antal hk
Japp; kw x 1,36 =hk :)
62.51 | 1 - 0 EQ | Frölunda | 24. ANDERSSON, Niklas | (44. SALO, Sami)
Hellsis
Posts: 327
Joined: 2002-03-07 22:35:37
Location: Arboga
Contact:

Post by Hellsis »

Jag vet inte, men som till allt annat finns det säkert en formel för det hela. :)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

zaver wrote:Men här är det som konfunderar mig mest... skrev det tidigare i tråden men det verkar ha gått förbi de flestas ögon :-/

Båda har likadant chassi, bara motor skiljer.
BIL A= 150hk & 300Nm
BIL B=200hk & 260Nm

Varför accelerar bil B snabbare till 100km/h än bil A? Bil A är ju starkare och orkar t.ex. att dra mer last, men nu har den ingen last och eftersom den inte har någon last så borde den då vara snabbare.
För mig är en stark bil=en snabb bil då den starka bilen [bil A] med fler Nm borde orka att accelerera ca 1500kg[vad en normal bil väger] till 100km/h snabbare än bil B.
Alltså, en traktor kan ha världens vridmoment, men ändå inte särskilt många hästkrafter, alltså kan den dra typ världens kärra, men ändå inte accelerera särskilt snabbt.
Om du tänker dig att du sitter och känner på gasen i t.ex. en F1 bil och i en tjock lastbil så svarar dom helt olika snabbt på gasen. F1 bilen är kvick som en geting och varvar upp i 15000 varv på typ 1 sekund, medans lastbilen tar typ 5-10 sekunder på sig att gå till varvstoppet på 2500 varv.
alltså är en bil med mycket hästkrafter kvickare, men en med mycket vrid starkare...
jag vet inte riktigt hur man mer ska förklara detta...men för att komma till din fråga:
Bensinversionen har flera hästkrafter, svarar kvickare (är kvickare) och går därför snabbare att accelerera med.
Diesel versionen är trögare att få upp i varv och går därför långsammare att accelerera med.

Personligen skulle jag välja bensinversionen om inte pris skillnaden är så stor. Dessutom låter de mycke fränare å känns sportigare ;)

Hoppas du har fått nå'n klarhet i det hela så jag inte vred in det ännu krångligare för dig... :P

Edit: kan oxå vara mycket troligt att de båda bilarna har olika utväxling på växellådorna, vilket kan resultera i olika snabb acceleration.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Gangster wrote:För bensinbilar så gångar man med ca 1.3.

tex 250*1.3=325

Alltså 250 hästar och 325nm
ojoj...detta behöver inte alls stämma...det är många faktorer som spelar in. Motorvolym, turbo/kompressor eller inte o.s.v.
en mindre(liten-mellan) motor (läs 1,6-3,0) kan oftast varva högre än en större motor (3-4 liter och uppåt), men däremot ha mindre vridmoment, eftersom den inte har lika stor volym att arbeta på, men däremot kan man klämma ut duktigt med hästkrafter på höga varv.
större motorer varvar oftast inte lika högt men har så pass stor arbetsyta (större explosioner, mer kraft) att den har högt vridmoment på låga varv (2000-3000).
så...hoppas du lärde dig något ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

zaver wrote:
SpArVeN wrote:Hästkraften är va själva motorn klarar av medan vridmomentet, Nm (Newtonmeter) är hur stor kraften är på hjulen efter växellådan.
En hästkraft är ungefär 760 watt tror jag.
Men skulle bensinares växellådor "sno" mer kraft än dieslars? Jag vet att man förlorar ca 10% av kraften i hk då kraften ska föras från motor till hjul...
Det kan som sagt vara olika utväxling i växellådorna, men att växellådan magiskt skulle glupsa i sig försvunna hästkrafter ser jag ingen större logik i ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

zaver wrote:
Json1974 wrote:Är båda dieslar eller?
det borde väl inte spela någon roll? det är väl bara hk och Nm som spelar roll för toppfart och acceleration om motorerna sitter i identiska chassin (även likadan växellåda) Eller finns det fler faktorer att blanda in?
det är det som skiljer dom båda.
fast 2 diesel motorer kan ha olika karaktär också om det är stor skillnad på dom...
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

Okey jag tror jag börjar haja detta nu men har kommit på fler (dumma) frågor.

Båda har likadant chassi, bara motor skiljer.
BIL A= 150hk & 300Nm
BIL B=200hk & 260Nm

1. Om Bil A och Bil B ska köra ikapp och börjar i en kraftig uppförsbacke kommer då Bil A som är starkare att ta hem de första 500m som är i kraftig uppförslutning eftersom den har fler Nm som borde påverka mer i uppförslut än då det är slätt.


2. Vad är det som gör att dieslar har så mycket högre Nm än en bensinare med samma cylindervolym och varför varvar de mindre? Är det bränslet i sig som gör det eller är det bara motorteknikerna som valt att bygga en motor som är björnstark men inte har samma topp i hk?
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

zaver wrote: 2. Vad är det som gör att dieslar har så mycket högre Nm än en bensinare med samma cylindervolym och varför varvar de mindre? Är det bränslet i sig som gör det eller är det bara motorteknikerna som valt att bygga en motor som är björnstark men inte har samma topp i hk?
Det är teknikerna som är helt olika. Det är snarare lättare att påpeka vad de har gemensamt än vad som är skillnaden. Gemensamt är att de har kolvar, vylindrar och vevstakar ungefär. En bensinmotor har ett så pass explosivt bränsle att den bara pumpar in det tillsammans med lite luft och lägger till en fjunig gnista så poff... Diesel är inte alls lika explosivt, det måste komprimeras jättemycket innan det pressas in i cylindern, för att där antändas (vid redan hög värme) av ett glödstift.
nåja...nu blev jag kanske lite väl teknisk, men om man förstår ungefär hur de olika funkar så ser man (jag iallafall) det ganska logiskt hur de ger olika effekt.
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

zaver wrote:1. Om Bil A och Bil B ska köra ikapp och börjar i en kraftig uppförsbacke kommer då Bil A som är starkare att ta hem de första 500m som är i kraftig uppförslutning eftersom den har fler Nm som borde påverka mer i uppförslut än då det är slätt.
Ja tror att de kommer ganska lika. Men de kan köra på olika växlar. Medan Bil B måste köra på ettan så kanske Bil A kan köra på tvåan eller trean.
Om man börjar på noll och båda bilarna har trean och lågt varvtal så kommer Bil A lättare iväg medan Bil B nästan får motorstopp.
zaver wrote:2. Vad är det som gör att dieslar har så mycket högre Nm än en bensinare med samma cylindervolym och varför varvar de mindre? Är det bränslet i sig som gör det eller är det bara motorteknikerna som valt att bygga en motor som är björnstark men inte har samma topp i hk?
Som Maqe2 sa så är de olika komprimerade. Eftersom dieseln är så komprimerad så kan den pressa ifrån kolven fast det är stort motstånd. Medan bensinen som inte är lika komprimerad får kolven att stötas bort snabbare men klarar inte lika stort motstånd.
Post Reply