Positiv särbehandling?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Hipshot wrote:Det blir inte bättre av att de 'gamla' vandrarna tvingar på sina barn sitt hemspråk genom att lära dem det från ung ålder. Allt pga att de vill att barnen skall känna till hemkulturen, det är dåligt, dåligt för anpassningen bra för segregering. Kungabarnen är ju andragenerationsinvandrare, silva har minsan inte prackat på dem massa tyska eller portugisiska och det har gått ganska bra för dem.
Det där är bara urbota idiotiskt!
Klart som fan man ska behålla sitt modersmål tillsammans med det språk som talas i ens nya land. Att lämna ifrån sig sitt modersmål är idiotiskt, och jag är lite ledsen över att jag inte talar finska lika bra som jag gjorde när jag var yngre. Det är en oerhörd resurs i ens framtida liv.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Du kommer säkert jättelångt i sverige om du är bättre på Iranska än Svenska. Om man är utanför enklaver som botkyrka eller rosengård då, som exempel.
Man kan lära sig om sin kultur senare om man nu är intreserad, du kan lära dig om finland nu eller hur? Vad stoppar dig? Att du inte har tid? Pririotera bättre då. Dessutom är det kanske inte samma sak att bryta på finska än att bryta på typ marokanska, tänkt på det?

Dessutom, det handlar inte om att "lämna ifrån sig". Det handlar om att födas i ett annat land, som medborgare. Jag slår vad om att en massa invandrarkids hade tyckt det var mycket trevligare att kunna bättre svenska än att kunna någon iranska alls, eller vad det nu är.
Last edited by Hipshot on 2006-01-18 22:52:18, edited 1 time in total.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Hipshot wrote:
Bad_and_ugly wrote:kanske har problem med språket
Det blir inte bättre av att de 'gamla' vandrarna tvingar på sina barn sitt hemspråk genom att lära dem det från ung ålder. Allt pga att de vill att barnen skall känna till hemkulturen, det är dåligt, dåligt för anpassningen bra för segregering. Kungabarnen är ju andragenerationsinvandrare, silva har minsan inte prackat på dem massa tyska eller portugisiska och det har gått ganska bra för dem.
Föräldrarna till sina barn behöver inte nödvandigtvis vara särskillt gamla för att lära barnen sitt hemspråk, jag umgicks mycket förut med en jugoslav som var i lägre 20-års åldern som enbart pratade jugoslaviska (tror jag) med sin flickvän/sambo och deras 2 barn. Det underlättar inte särskillt mycket för barnen, inte heller för dom själva, fast å andra sidan är det inte så lätt för honom att lära sig ett språk han själv har väldigt svårt med.

egar: det kanske är bra till en viss gräns, men när svenska språket kommer i andrahand med viss marginal kanske det inte är så smidigt alla gånger.
Kan inget om mycket
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Bad_and_ugly wrote:
Hipshot wrote:
Bad_and_ugly wrote:kanske har problem med språket
Det blir inte bättre av att de 'gamla' vandrarna tvingar på sina barn sitt hemspråk genom att lära dem det från ung ålder. Allt pga att de vill att barnen skall känna till hemkulturen, det är dåligt, dåligt för anpassningen bra för segregering. Kungabarnen är ju andragenerationsinvandrare, silva har minsan inte prackat på dem massa tyska eller portugisiska och det har gått ganska bra för dem.
Föräldrarna till sina barn behöver inte nödvandigtvis vara särskillt gamla för att lära barnen sitt hemspråk, jag umgicks mycket förut med en jugoslav som var i lägre 20-års åldern som enbart pratade jugoslaviska (tror jag) med sin flickvän/sambo och deras 2 barn. Det underlättar inte särskillt mycket för barnen, inte heller för dom själva, fast å andra sidan är det inte så lätt för honom att lära sig ett språk han själv har väldigt svårt med.

egar: det kanske är bra till en viss gräns, men när svenska språket kommer i andrahand med viss marginal kanske det inte är så smidigt alla gånger.
Jag pratar in om jugoslaver som inte kan lära sina barn svenska pga att de själva inte kan. Jag pratar om folk från mellanöstern som skaffar parabol och slår på Al Jahzira 24/7 i hemmet och sätter sina barn att kolla på det för att de tror att det är bättre för dem. I stället för att låta dem kolla på t ex nyheter från sverige, som käns helt udda för de vuxna men egentligen borde vara helt naturligt för barnen.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Hipshot wrote:Dessutom är det kanske inte samma sak att bryta på finska än att bryta på typ marokanska, tänkt på det?
När jag gick svetskurs fick jag höra lite inofficiellt att halvnyktra finnar är enastående svetsare, så jag och några kurskamrater övade lite på finsk brytning ett tag :P
Kan inget om mycket
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Bad_and_ugly wrote:
Hipshot wrote:Dessutom är det kanske inte samma sak att bryta på finska än att bryta på typ marokanska, tänkt på det?
När jag gick svetskurs fick jag höra lite inofficiellt att halvnyktra finnar är enastående svetsare, så jag och några kurskamrater övade lite på finsk brytning ett tag :P
Jo, men onyktra finnar hör ju nästan till, men det är ändå inte på samma sätt. Det är ingen som skippar att anställa någon som är barn i en finsk familj för att det är en urban legend att finnar super mer än alla andra i hela europa och ävem om de gör det så är det inget man tänker på under en anställningsintervju.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Hipshot wrote:Du kommer säkert jättelångt i sverige om du är bättre på Iranska än Svenska. Om man är utanför enklaver som botkyrka eller rosengård då, som exempel.
Man kan lära sig om sin kultur senare om man nu är intreserad, du kan lära dig om finland nu eller hur? Vad stoppar dig? Att du inte har tid? Pririotera bättre då. Dessutom är det kanske inte samma sak att bryta på finska än att bryta på typ marokanska, tänkt på det?

Dessutom, det handlar inte om att "lämna ifrån sig". Det handlar om att födas i ett annat land, som medborgare. Jag slår vad om att en massa invandrarkids hade tyckt det var mycket trevligare att kunna bättre svenska än att kunna någon iranska alls, eller vad det nu är.
Grejen är att det inte spelar någon roll om man är kunnig i det svenska språket eller inte så länge man ser ut som en invandrare. Du kan läsa Mauricio Rojas bok Sveriges oälskade barn : att vara svensk men ändå inte som behandlar området. De som är duktiga i det svenska språket ses inte som svenskar i Sverige samtidigt som de inte ses som medborgare i sitt forna land. Istället känner de sig inte hemma någonstans.

Sedan så är det även vetenskapligt bevisat (har tyvärr inte källan framför mig just nu) att de som är kunnigare i sitt modersmål har större möjligheter att lära sig nya språk. Har man ingen kunnighet i något språk så är man ganska körd.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tror att problemet här är just det att de som är emot positiv särbehandling av invandrare, aldrig varit i en situation där de upplevt i förstahand hur invandrare behandlas, t.ex. när de söker arbete. Det är inte -bara- så att ansökningar med "mellanöstern-låtande" namn nedprioriteras (eller helt enkelt inte behandlas alls), utan också när de kommer till intervjuer och så vidare.

Det är givetvis bekvämt för någon som inte lever under dessa förhållanden att anse att det är orimligt att positivt särbehandla invandrarna i dessa ansökningar, på samma sätt som det är bekvämt att inte vilja positivt särbehandla t.e.x kvinnor till mansdominerade yrken.

Jag är dock av åsikten att dessa positiva särbehandlingar skall granskas hårt, och inte "släppas lösa" - detta för att säkerhetsställa att det faktiskt är så att det system som sätts i verket (iom positiv särbehandling) fungerar som åtgärd och kompensation för den negativa särbehandling som invandrare upplever idag.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

fisk wrote:Jag tror att problemet här är just det att de som är emot positiv särbehandling av invandrare, aldrig varit i en situation där de upplevt i förstahand hur invandrare behandlas, t.ex. när de söker arbete. Det är inte -bara- så att ansökningar med "mellanöstern-låtande" namn nedprioriteras (eller helt enkelt inte behandlas alls), utan också när de kommer till intervjuer och så vidare.

Det är givetvis bekvämt för någon som inte lever under dessa förhållanden att anse att det är orimligt att positivt särbehandla invandrarna i dessa ansökningar, på samma sätt som det är bekvämt att inte vilja positivt särbehandla t.e.x kvinnor till mansdominerade yrken.

Jag är dock av åsikten att dessa positiva särbehandlingar skall granskas hårt, och inte "släppas lösa" - detta för att säkerhetsställa att det faktiskt är så att det system som sätts i verket (iom positiv särbehandling) fungerar som åtgärd och kompensation för den negativa särbehandling som invandrare upplever idag.
Det är sällan jag håller med dig fisk, men nu gör jag det. Granskas ärendena så blir det rättvisare åt båda håll. Plus att arbetsgivarna kan få upp ögonen för kompetens som det kanske lokalt råder brist på.
Kan inget om mycket
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det är inte ett enkelt val, vi kan vrida kniven och förhoppningsvis dra ut när den i sitt nya läge går mellan revbenen eller så kan vi låta den sitta kvar och hoppas på att vi slipper en infektion.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Det finns de som vill särbehandla folk på grund av deras etnicitet och ursprung, sedan finns det de som är emot det. Det är redan olagligt att diskriminera folk i dag. Vad som föreslås är att diskriminering skall göras laglig så länge den drabbar svenskar, nordbor och européer.

Det finns ingen skillnad mellan diskriminering/särbehandling och "positiv särbehandling". Det är bara nyspråk. Men jag antar att den svensk som får gå arbetslös för att hon drabbats av "positiv särbehandling" på något sätt skall vara gladare än om hon hade fått gå arbetslös på grund av "negativ diskriminering".

Det hela kallas också kvotering. Det drabbar inte bara dem som kvoteras bort utan också alla som tillhör någon av kvotgrupperna. Alla som tillhör kvotgrupperna kommer att misstänkas för att vara just inkvoterade. Det måste kännas underbart. Deras kompetens kommer att ifrågasättas på grund av deras etnicitet och kulturella ursprung.

Vad kommer kvoteringen att ha för inverkan på samhället när det inte längre är de mest kompetenta som anställs? Dessutom så måste alla företag uppföra ett etniskt register på dem anställda. Det är i och för sig en fröjd för rasbiologer.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Cappuccino wrote:Det finns ingen skillnad mellan diskriminering/särbehandling och "positiv särbehandling". Det är bara nyspråk. Men jag antar att den svensk som får gå arbetslös för att hon drabbats av "positiv särbehandling" på något sätt skall vara gladare än om hon hade fått gå arbetslös på grund av "negativ diskriminering".
Måste man vara svensk för att uppskatta positiv särbehandling?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Cappuccino wrote:Vad kommer kvoteringen att ha för inverkan på samhället när det inte längre är de mest kompetenta som anställs?
Du menar att i dagens system så är det alltid de mest kompetenta som anställs?


Cappuccino, om du blir rånad och slagen på käften och sedan så haffas killen som gjorde det mot dig, det går till rättegång och där kommer du nog att bland annat yrka för skadestånd. Detta är en slags retroaktiv kompensation till dig, som offer för brottet.

Ett sätt att se på positiv särbehandling är (och detta förutsätter att man erkänner att negativ särbehandling existerar) att den positiva särbehandlingen är, en retroaktiv kompensation för den som i dagsläget är utsatt för negativ särbehandling.


Positiv särbehandling är inte tänkt som en korttidsplan, jag mistänker att den idén som det grundades på byggd att med forcerad integration leder till integration medans om man låter saker och ting vara så blir segregationen endast värre.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Hipshot wrote:Det blir inte bättre av att de 'gamla' vandrarna tvingar på sina barn sitt hemspråk genom att lära dem det från ung ålder. Allt pga att de vill att barnen skall känna till hemkulturen, det är dåligt, dåligt för anpassningen bra för segregering. Kungabarnen är ju andragenerationsinvandrare, silva har minsan inte prackat på dem massa tyska eller portugisiska och det har gått ganska bra för dem.
Jag kom till Sverige som sexåring (jag är 19 nu) och jag har alldrig pratat svenska med mina föräldrar. Jag pratar flytande serbokroatiska och kan mycket om mitt hemland och kultur. Samtidigt som jag pratar flytande svenska och kan minst lika mycket om sverige och dess kultur. Jag känner flera invandrare (bl.a ADiS) som är i precis samma situation.

Det du syftar på beror antagligen på att de invandrarbarn som pratar dålig svenska, umgås uteslutande med invandrare.

EDIT: Nu när jag läste resten av dina inlägg så kan jag inget annat än att skratta åt dig.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

egar wrote:Måste man vara svensk för att uppskatta positiv särbehandling?
Utveckla!
Andrej wrote:Du menar att i dagens system så är det alltid de mest kompetenta som anställs?
Nej, men nu vill man lagstifta att så inte skall vara fallet (dvs. man vill medvetet att arbetsgivare skall anställa mindre meriterade personer).
Andrej wrote:Cappuccino, om du blir rånad och slagen på käften och sedan så haffas killen som gjorde det mot dig, det går till rättegång och där kommer du nog att bland annat yrka för skadestånd. Detta är en slags retroaktiv kompensation till dig, som offer för brottet.

Ett sätt att se på positiv särbehandling är (och detta förutsätter att man erkänner att negativ särbehandling existerar) att den positiva särbehandlingen är, en retroaktiv kompensation för den som i dagsläget är utsatt för negativ särbehandling.
En helt idiotisk jämförelse. Det förutsättar att det är den diskriminerande arbetsgivaren som nu tvingas anställa den diskriminerade individen, dessutom utan att någon utomstående drabbas. Då måste man först bevisa vilka arbetsgivare det är som diskriminerar och vilka arbetare (individer) det är som har diskriminerats. Att säga att alla arbetsgivare diskriminerar alla invandrare är helt idiotiskt. Att sedan driva tesen vidare till att lösningen är att lagstifta diskriminering av svenska arbetare är helt sjukt.
Andrej wrote:Positiv särbehandling är inte tänkt som en korttidsplan, jag mistänker att den idén som det grundades på byggd att med forcerad integration leder till integration medans om man låter saker och ting vara så blir segregationen endast värre.
Om det inte är tänkt som en korttidsplan så är det ju ännu värre. Då vill man ju cementera en rasistisk politik: att rättigheter skall baseras på ens etnicitet och kulturella ursprung.

Även om jag är emot kvotering vill jag poängtera att det inte är detta som upprör mig, utan det faktum att diskrimineringen kallas "positiv särbehandling". Det är hycklandet som jag äcklas av.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Cappuccino wrote:
Andrej wrote:Positiv särbehandling är inte tänkt som en korttidsplan, jag mistänker att den idén som det grundades på byggd att med forcerad integration leder till integration medans om man låter saker och ting vara så blir segregationen endast värre.
Om det inte är tänkt som en korttidsplan så är det ju ännu värre. Då vill man ju cementera en rasistisk politik: att rättigheter skall baseras på ens etnicitet och kulturella ursprung.
Okej, jag skall vara övertydlig. Meningen med det som en kortidsplan är att forcerad integration skall leda till integration, integration sägs minska diskriminering och däför kommer inte positiv särbehandling att behövas i framtiden, när samhället är mer integrerat och mindre segregerat.

Sådan är tanken bakom det hela.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Andrej wrote:Okej, jag skall vara övertydlig. Meningen med det som en kortidsplan är att forcerad integration skall leda till integration, integration sägs minska diskriminering och däför kommer inte positiv särbehandling att behövas i framtiden, när samhället är mer integrerat och mindre segregerat.

Sådan är tanken bakom det hela.
Alltså är diskrimineringen/"positiv särbehandling" en korttidsplan. Du skriver t.o.m. det själv nu. Sedan är integration under tvång helt onaturligt. Det är som att våldta en man för att han skall inse fördelarna med att vara homosexuell.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Cappuccino wrote:Alltså är diskrimineringen/"positiv särbehandling" en korttidsplan. Du skriver t.o.m. det själv nu.
Ja, en korttidsplan som ska ge resultat på en längre sikt.
Cappuccino wrote:Sedan är integration under tvång helt onaturligt. Det är som att våldta en man för att han skall inse fördelarna med att vara homosexuell.
Går inte ens att jämnföra. Positiv särbehandling är för samhällets bästa, våldtäkt är knappast det.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Dissident wrote:Jag vill inte se någon lagstiftning alls på det här området, en arbetsgivare borde få välja vem han vill.
Det är väl ungefär vad jag också tycker.

Om en person som är invandrare och kvinna är bästa person för jobbet, anställ henne. Men att anställa någon enbart för att de är invandrare eller kvinna oavsett lämplighet för jobbet tycker inte jag är någon bra ide. Det samma gäller naturligtvis åt andra hållet också, att anställa någon enbart för att han råkar vara en inhemsk man oavsett lämplighet för jobbet är inte något bra.

Sen beror det ju lite på jobbet också. Lite svårt att totalt strunta i fysiska attribut om man ska anställa/hyra in någon som fotomodell eller skådespelare exempelvis. Damunderklädsmodell- respektive herrunderklädsmodell-branscherna är könsdominerade. Kvottering, kvottering! :p


Om jag flyttade till <random country> så skulle inte jag förvänta mig att få jobb för att jag är född utomlands. Jag skulle förståss hoppas att jag fick ett jobb, men jag skulle inte förvänta mig att få ett på meriten "du är inte född här". Speciellt om jag flyttade till ett land där jag inte kan språket så skulle jag förvänta mig att ha svårt att få jobb om jag inte har kontakter som kan fixa ett jobb åt mig eller i förväg blivit lovad ett jobb.



Om jag själv var arbetsgivare så skulle jag nog diskriminera p.g.a. språkkunskaper. Speciellt om det är ett jobb där kundkontakt är en viktig bit. Men är det så konstigt? Vem skulle du vilja ha en anställd som knappt kan kommunicera med kunderna? Om det är någon envisades med att ha på sig burka eller annan klädsel som jag ansåg olämplig så skulle det kunna vara ett problem som inte heller är till individens fördel.
Sen var personen är född spelar väl mindre roll.


Om någon vill tycka att jag är rasistisk och/eller sexistisk för att jag inte är någon stark anhängare av kvotering så får de väl göra det.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

GuessWho wrote: Om en person som är invandrare och kvinna är bästa person för jobbet, anställ henne. Men att anställa någon enbart för att de är invandrare eller kvinna oavsett lämplighet för jobbet tycker inte jag är någon bra ide. Det samma gäller naturligtvis åt andra hållet också, att anställa någon enbart för att han råkar vara en inhemsk man oavsett lämplighet för jobbet är inte något bra.
Lagen kommer knappast att täcka de som inte är kvalificerade för jobbet.

GuessWho wrote:Om jag flyttade till <random country> så skulle inte jag förvänta mig att få jobb för att jag är född utomlands. Jag skulle förståss hoppas att jag fick ett jobb, men jag skulle inte förvänta mig att få ett på meriten "du är inte född här". Speciellt om jag flyttade till ett land där jag inte kan språket så skulle jag förvänta mig att ha svårt att få jobb om jag inte har kontakter som kan fixa ett jobb åt mig eller i förväg blivit lovad ett jobb.
Nu handlar det faktiskt om svenska medborgare som är invandrare och inte polska byggarbetare.
GuessWho wrote:Om jag själv var arbetsgivare så skulle jag nog diskriminera p.g.a. språkkunskaper. Speciellt om det är ett jobb där kundkontakt är en viktig bit. Men är det så konstigt? Vem skulle du vilja ha en anställd som knappt kan kommunicera med kunderna? Om det är någon envisades med att ha på sig burka eller annan klädsel som jag ansåg olämplig så skulle det kunna vara ett problem som inte heller är till individens fördel. Sen var personen är född spelar väl mindre roll.
Håller med.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Jag vill inte se någon lagstiftning alls på det här området, en arbetsgivare borde få välja vem han vill.
Mer naiva argument får man leta efter. När svenska arbetsgivare "får välja vem de vill", så får de möjlighet att välja ex. arbetskraft från andra länder, som inte har samma avtal som i Sverige. Att företagen skall få frikopplas från samhällets moraliska obligationer, för att de ogillar de invånare som tas in i samhället/de villkor som arbetsmarknaden kräver, så får de väl vackert flytta sina företag härifrån.

Att positivt särbehandla någon på arbetsmarknaden behöver inte vara mer konstigt än att tvinga företag att betala skatt, följa AML, MBL, osv. - vår arbetsmarknad tillhör nationalekonomin, och den stabiliseras delvis på en centraliserad nivå (genom lagstiftningar, och anpassningar efter landets situation).

Det du uppmuntrar låter mer som en slags ekonomisk anarki, där företagen är frikopplade från samhällskroppen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Det du uppmuntrar låter mer som en slags ekonomisk anarki, där företagen är frikopplade från samhällskroppen.
Vi kallar det "liberalism", it's the new black.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

GuessWho wrote:Om jag själv var arbetsgivare så skulle jag nog diskriminera p.g.a. språkkunskaper.
Diskriminering är när du inte vill anställa någon på grund av t.ex. hudfärg, kön, sexuell läggning eller att människan är KTHare. Att inte anställa någon på grund av att denne inte kan språket är ett argument, inte diskriminering.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:
fisk wrote:Det du uppmuntrar låter mer som en slags ekonomisk anarki, där företagen är frikopplade från samhällskroppen.
Vi kallar det "liberalism", it's the new black.
Så liberalister skiter i etik, moral, och samhället? I så fall är de en samling naiva fånar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

Givetvis måste företagen vara fria att anställa vilka de vill. Oavsett om ägarna/cheferna ogillar svarta, judar eller kvinnor har inte staten någon moralisk rätt att diktera hur företagen ska använda sitt kapital och vilka som ska jobba där.
Post Reply