Denna eviga feministdebatt

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

fisk wrote:
Ramza wrote:Man måste bry sig om alla, annars är man en idiot.

Inte sant fisk?
Nej, närmare tvärtom.
Frågan är ju när man INTE är en idiot. Det finns alltid någon som tycker att man är en idiot, vare sig man är jesus eller inte.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Man blir inte till någonting bara för att folk har en åsikt om en, det är först då man börjar tro på vad folk säger som det blir verklighet - det kanske låter konstigt, men det är ju därför mobbing fungerar, för att många är svaga - och slutligen börjar lyssna på vad folk kallar dem. Jag har blivit utsatt för mobbingförsök vid flertalet tillfällen sedan jag "slutade bli mobbad", och kan avväpna verbala försök utan några problem - och därmed förlorar mobbarna sitt syfte till att utsätta en för det.

Det är de som är mentala tvättsvampar som mobbing fungerar på, lär de sig inte skärma kommer de bli sparkade på resten av livet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

fisk wrote:Man blir inte till någonting bara för att folk har en åsikt om en, det är först då man börjar tro på vad folk säger som det blir verklighet - det kanske låter konstigt, men det är ju därför mobbing fungerar, för att många är svaga - och slutligen börjar lyssna på vad folk kallar dem. Jag har blivit utsatt för mobbingförsök vid flertalet tillfällen sedan jag "slutade bli mobbad", och kan avväpna verbala försök utan några problem - och därmed förlorar mobbarna sitt syfte till att utsätta en för det.

Det är de som är mentala tvättsvampar som mobbing fungerar på, lär de sig inte skärma kommer de bli sparkade på resten av livet.
n00b
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ramza wrote: n00b
;D - yess, always!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Rikard2
Posts: 21
Joined: 2003-06-23 18:29:59
Location: Sundsvall

Post by Rikard2 »

Problemet idag är att Feminism är ett sånt "luddigt" koncept...

http://home.student.uu.se/m/malu5554/ideologi.htm
Det finns egentligen bara två sorters feminist-grenar, sen har ju de båda vissa extremister etc. En ganska bra grej att testa om folk verkligen vet vad de snackar om är att fråga vilken sorts feminist de är.

Om man pratar med en 15-årig militant feminist-tjej brukar oftast bli svar som "Öh, alltsåeeeh, jag är ju för att kvinnor ska få det bättre för män förtrycker etc etc"

Om man sedan pressar på frågan så brukar det oftast komma fram till att de har begreppet feminism som "kvinnor-har-det-dåligt-och-det-är-männens-fel" och så var det med de.


Har en kompis som kom på en väldigt bra sak.

Om män nu är så sviniga och bara tar för sig i samhället och därigenom trycker ner kvinnorna så är ju för kvinnorna handlignsförlamade offer som förtjänar att vara där de är!


Hoppas ingen misstolkar det där, men det är ju fan lite så. Inte för att det är så, men enligt det påståendet så säger de ju egentligen att kvinnor är svagare än männen och inte kan tävla i samhället i samma utsträckning som dem och därigenom så blir ju det naturliga valet att de hamnar där de hamnar.


Skulle personligen säga att jag är en Likhetsfeminist, även om jag skulle vilja ha ett annat namn på feminism än det som vi har idag, Jämnställdhets-person eller nåt.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

I am man and proud to be a pig.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply