Vill inte göra lumpen - hjälp!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Mephisto wrote:Vem fan har sagt att man nödvändigtvis sover i tält i Lumpen egentligen??
Själv sov jag i tält kanske tre gånger. Resten av tiden sov jag i en mycket mycket varm Radio Länk Bandvagn (självklart medans närskyddssoldaterna dvs. 7½ månaders värnpliktiga plus enstaka Gruppbefäl sov i tält.) och spenderade mestadels av tiden att spela NES SNES på den skruttiga datorn som fanns samt lirade lite Gamecube när det inte var befäl och svansade runt ute i skogen.
Det var menat so men symbol för den "klassiska" synen på lumpen. Att det finns många som inte sover i tält är jag fullt medveten om.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

Muckade för 2 månader sedan och tycker precis som IcePic. Det går inte att lära sig sånt här någon annanstans än i lumpen. Och ja, egentligen är man där för att lära sig att döda andra, men det hela slutar med att du lär dig så himla mycket mer om dig själv. T.ex. frågan om man är kapabel att ta liven av någon för ens land. Oavsett svar så är det bra att veta vart man står. Man får lära sig hur man fungerar i grupp. Vilken position i gruppen man fyller som person. Om man klarar av att leda en grupp, om andra kan lita på dig, eller om man bara gillar att få order och slippa tänka.
Man lär sig om sig psykiskt och fysiskt hur man presterar, vad som stressar en, vad som gör en arg, hur många mil man klarar innan fötterna börjar svika en, etc etc.

Inte för att man någonsin skulle behöva gå flera mil ute i det civila i vanliga fall, men man har i alla fall skaffat en grym självsäkerhet. Och att gå ner och handla i konsum verkar nu vara en oerhört enkel uppgift. Till skillnad från vad man tyckte förut.
Varenda gnutta av bortskämdhet försvinner och man uppskattar det minsta lilla detaljerna. Som att andas varm luft eller att känna sig torr.
Befäl som står och skriker. Ja man lär sig att hantera det också. Från början är man så nervös att man skakar när dom står och tycker att man gör allting fel. Men i efterhand lär man sig att hantera det.
Det finns inte en chef i världen nu som skulle kunna knäcka mig. Det har i princip botat det lilla blyghet jag hade.

Men lumpen blir vad man gör det till. I lumpen finns det generellt sett 2 sorters människor. Dom som vill göra det och dom som inte vill göra det. Dom som inte vill göra det har en otrolig likhet med varandra och det är att det är samma sorts människor som hade dåliga/medelmåttiga betyg i klasserna, och oftast satt längst bak och gnällde och störde.
Det är dom här som tror att dom redan kan allt och att dom inte behöver lumpen. Jag skulle vilja påstå att det är dom som behöver det allra mest.
Men det är bara dom som vill vara där som till slut har förändrats och hittat sig själva.

Jag tycker att du ska prova på att göra lumpen för omväxlings skull och ta det som en utmaning, om du nu inte har något viktigare för dig. Ge 100% på allt så ska du se att det lönar sig.
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Många polare har blivit odrägligt nationalistiska vad det gäller det svenska försvaret efter att de gjort lumpen. Inget annat försvar är nu mera bättre på nåt sätt än det svenska...
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Om du ska vara ledsyst har du ingenting att oroa dig för. Det är kanske en av de slappaste tjänsterna (efter sjöbevakningsgb) som försvarsmakten erbjuder. Du får 5 veckos GSU i Karlskrona, sen 5 veckor på Berga där du lär dig att faxa. Sen sitter du bara av tiden fram tills muck.
Att du har ledigt varannan vecka skadar inte heller. (Hey, dessutom får du ju mer i "lön" än de vanliga gröngurkorna som fryser i tält)
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Big_Bird wrote:
Deuterium wrote:
mattlos wrote:Jag ville göra lumpen och skulle det men dom la ner förbandet på gotland där jag skulle va.
Gotland, det är dit de skickar alla bögar ju, är du bög? :)
Eftersom min svärfar är föredetta officer vid det gotländska regementet kan jag säga med rätt så 100-procentig säkerhet att det där bara är en skröna.
Och det kan jag bekräfta.
Anledningen till att det kallades för "Bög-kompaniet" alt. "Bög-regementet" var att de stackars värnpliktiga uppe på den numera nedlagda KA-anläggningen i Fårösund blev väldigt ensamma om nätterna och eftersom Visby (som alla vet är det enda stället på Gotland där det sker någon form av nattlig aktivitet i) ligger 5 mil därifrån, så blev folket där uppe alltmer desperata. Och enligt rykterna så började det bli som ett fängelse där man tog ut sin sexuella lust på första bästa. Eftersom kvinnor inte gjorde lumpen på den tiden så kan ni nog förstå hur det gick till. Därifrån har gamla KA-anläggningen fått sitt rykte ifrån. Men givetvis så förstår ju varenda människa att detta bara är en skröna.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
Post Reply