Pride-festivaler

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cappuccino wrote: I övrigt: onani är bara en del i människans sexuella drift och fortplantningsförmåga, du måste se till helhetsbilden.
Då din övriga argumentation är kyrkans kan det vara intressant att påpeka för dig att där anger bibeln rätt så entydiga riktlinjer som i så fall kullkastar dina argument.
1 mos 38:4 samt 1 mos 38:8-10

Onani är bara sexualdrift och har inget med fortplantning att göra, därmed måste all onani vare sig du vill det eller inte jämställas med homosexualitet.

Ergo: Händerna på täcket kaffespoling.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mazda
Posts: 32
Joined: 2005-07-20 7:56:58
Location: Enköping

Post by Mazda »

Det var bara exempel, min poäng var att onaturligt är ett ord som egentligen är väldigt befängt... om naturligt och onaturligt är värdeladdade ord för mej vet jag inte, och skulle antagligen behöva en psykolog för att komma fram till hur det är med den saken, men man måste se saken ur ett tekniskt perspektiv, inte etniskt eller religiöst eller något annat liknande... och hur skulle homofili i vilket fall som helst kunna vara "onaturligt" om ett flertal andra djurarter i världen också kan vara homosexuella?
//Mazda aiming high ;D
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Big_Bird wrote:
Cappuccino wrote: I övrigt: onani är bara en del i människans sexuella drift och fortplantningsförmåga, du måste se till helhetsbilden.
Då din övriga argumentation är kyrkans kan det vara intressant att påpeka för dig att där anger bibeln rätt så entydiga riktlinjer som i så fall kullkastar dina argument.
1 mos 38:4 samt 1 mos 38:8-10

Onani är bara sexualdrift och har inget med fortplantning att göra, därmed måste all onani vare sig du vill det eller inte jämställas med homosexualitet.

Ergo: Händerna på täcket kaffespoling.
När blev bibelns ord fakta?
Kan inget om mycket
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Faktum är att de flesta etiska "regler" som finns i samhället grundar sig på vad vissa kristna munkar/präster predikade i början av förra milleniumet. Vare sig det gäller homosexualitet, onani eller mord / dödande. Kan ni nämna en etisk regel eller synsätt som inte härstammar direkt från kristendomen.

Så vad är igentligen "rätt" i samhället?
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Tjacke wrote:Faktum är att de flesta etiska "regler" som finns i samhället grundar sig på vad vissa kristna munkar/präster predikade i början av förra milleniumet.
Definiera "grundar sig på", och vilka "vissa munkar" menar du? De som uppmuntrade dödandet av "kättare", de som uppmuntrade brännandet av häxor, eller de som talte latin för svenska församlingar för att distansera sig?

Eller var det de prästerna som manipulerade konungen och adelshuset lika mycket som vilken stereotyp tvålnäst jude somhelst? Det måste det vara - det är nog därför alla är så egocentriska, antisolidariska och allmänt inaveltänkande i den här delen av världen.

Jag avslutar mitt inlägg med ett "Hurra för Göran Persson!".
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bad_and_ugly wrote:När blev bibelns ord fakta?
För att göra det enkelt för dig ber jag dig läsa om mitt inlägg, särskilt första meningen kan ge någon form av klarhet i vad jag menar.
Det står där, jag lovar, och det är inte skrivet på någon mystisk kod.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply