kungen (inte jag)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Ville bara visa att jag fanns och säga att jag såg krocken :-*
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Är det avundssjuka som får vissa att reagera så negativt på hur kungen skötte sitt krockande? Vet ni vad kungahuset kostar den enskillda svensken per år? (per man alltså) jag har hört en siffra motsvarande vad ett paket mjölk kostar så jag kan verkligen inte bry mig mindre om just pengarna.
Kan inget om mycket
fraxnermandoola
Posts: 3
Joined: 2005-05-14 13:44:22
Location: Södertälje

Post by fraxnermandoola »

Bad_and_ugly wrote:Är det avundssjuka som får vissa att reagera så negativt på hur kungen skötte sitt krockande? Vet ni vad kungahuset kostar den enskillda svensken per år? (per man alltså) jag har hört en siffra motsvarande vad ett paket mjölk kostar så jag kan verkligen inte bry mig mindre om just pengarna.
Ja, jag tror att det är just avundsjuka. Jag har träffat på många konungahatare som verkar hata Kungen av just den anledningen att han har mer pengar och är värd mer.

Efter lite diskussion med dessa personer så har jag kommit fram till att de flesta, om inte alla, bara vill kunna bevisa att de är bättre än Kungen på ett eller annat sätt och att han minsann inte förtjänar sin plats i rampljuset eller att han borde leva på vatten och bröd precis som alla andra helt vanliga svenskar. Det är avundsjuka. Dessa personer är även ofta överkritiska, bara för att de inte har någonting annat att klanka på.
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

Bad_and_ugly wrote:Är det avundssjuka som får vissa att reagera så negativt på hur kungen skötte sitt krockande? Vet ni vad kungahuset kostar den enskillda svensken per år? (per man alltså) jag har hört en siffra motsvarande vad ett paket mjölk kostar så jag kan verkligen inte bry mig mindre om just pengarna.
Köper hellre mjölk för mina pengar än ger dom till kungen i så fall.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Exakt vad även jag har observerat fraxnermandoola..
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Frax, HLC och bad
Varför ska vi lägga ut dessa pengar på kungahuset när det fattas pengar i vård och omsorg, skola etc. etc. Erat snack om att det kostar jätte lite pengar per person är ju stört löjligt och att föraktet mot kungen beror på avundsjuka är ju ännu löjligare. Jag tror inte att det är barnsligt lätt att vara kung, dock helt onödigt till skillnad från de flesta andra utgifter/yrken i den ofentliga sektorn.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

syntetisk wrote:Frax, HLC och bad
Varför ska vi lägga ut dessa pengar på kungahuset när det fattas pengar i vård och omsorg, skola etc. etc. Erat snack om att det kostar jätte lite pengar per person är ju stört löjligt och att föraktet mot kungen beror på avundsjuka är ju ännu löjligare. Jag tror inte att det är barnsligt lätt att vara kung, dock helt onödigt till skillnad från de flesta andra utgifter/yrken i den ofentliga sektorn.
Problemet är att pengarna inte kommer att gå till den offentliga sektorn i alla fall. För om vi inte har kung måste vi ha ett annat statsöverhuvud. Så den eventuella vinsten kommer att käkas upp av omläggningen till nytt statsskick och så kommer vi sitta där med Fredrik Reinfeldt som president.
För en sådan framtid bevare oss snälle herren Gud, och hans majestät av guds nåde. Tack.l
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Fakta är att i runda slängar 95 miljoner i statens budget tillfaller hovstaten (bra mycket mindre än 1% av budgeten). Ungefär hälften går till underhåll av slott och liknande, vilket kan anses ha visst kulturellt/historiskt värde. Denna del redovisas öppet. Den andra dryga hälften (48 miljoner) redovisas ej, men en stor del (kring 70-80%) är enligt hovet personalkostnader. Om det är rätt eller fel kan diskuteras, vilket jag gärna överlåter till andra. Tyvärr tror jag det är så illa att det som behövs för att förbättra vård eller skola inte är särskilt behjälpligt av ytterligare 48 miljoner (om man nu inte vill riva alla gamla slott och liknande då summan blir tidigare nämnda 95 miljoner). Snarare tror jag att de snart blir bortadministrerade, staten har knappast kvalificerat sig för något 90-konto i sitt administrerade av våra skattepengar... Klargörande - jag betalar gärna skatt, men ser gärna en effektiv hantering av mitt bidrag på drygt 9000 per månad. Kungahuset är för min del ingen ekonomisk belastning.
-= MM =-
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Låt mig säga såhär Syntetisk.. Jag är norrman, den norska staten har mycket mer pengar per person att röra sig med än vad den svenska staten har. Ändå lider grundläggande sociala grunder såsom omsorg, skola och dylikt oerhört och i mitt tycke har man det "bättre" i Sverige med tanke på vad man får för tjänster i gengäld till vad man får betala. Med detta som personlig erfarenhet tror jag inte ett skit på att "mer pengar" skulle hjälpa systemet lika mycket som en fundamental effektivisering av systemet.

Dessutom är det knappast onödigt att ha en kung.. skulle du hellre vilja att det vore statsministern som är statsöverhuvudet? Som representerar landet i resten av världen?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

HLC wrote:Låt mig säga såhär Syntetisk.. Jag är norrman, den norska staten har mycket mer pengar per person att röra sig med än vad den svenska staten har. Ändå lider grundläggande sociala grunder såsom omsorg, skola och dylikt oerhört och i mitt tycke har man det "bättre" i Sverige med tanke på vad man får för tjänster i gengäld till vad man får betala. Med detta som personlig erfarenhet tror jag inte ett skit på att "mer pengar" skulle hjälpa systemet lika mycket som en fundamental effektivisering av systemet.

Dessutom är det knappast onödigt att ha en kung.. skulle du hellre vilja att det vore statsministern som är statsöverhuvudet? Som representerar landet i resten av världen?
Precis, Dessutom är det inte vi privatpersoner som bestämmer hur mycket kungahuset ska kosta heller, eller prioriterar bort vården, polisen you name it. Det är något vi överlåter till våra folkvalda. Om staten vore lite smartare och mer kostnadseffektiv så kanske det skulle vara annorlunda, men så är det inte..
Kan inget om mycket
Post Reply