Fråga angående lumpen..

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Maqe2 wrote:...sett till den ekonomiska aspekten så var det inte de som skippade lumpen som hade 40'000 på sitt konto 15 månader senare.
Nej om de istället jobbat för minimilön hade de haft mer pengar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

nem wrote:
Maqe2 wrote:...sett till den ekonomiska aspekten så var det inte de som skippade lumpen som hade 40'000 på sitt konto 15 månader senare.
Nej om de istället jobbat för minimilön hade de haft mer pengar.
De flesta besitter inte den ekonomiska diciplinen som krävs för att spara alla pengar de får över efter att ha betalat för mat och husrum.

I lumpen fick jag min lägenhet betald, en schablonsumma för tillhörande lägenhetskostnader, samt måltidsersättning de dagar jag inte var i tjänst.
...plus dagspenning.
Det vart ett par tusenlappar att röra sig med varje månad iallafall, plus att jag fick ytterligare 40'000 vid muck.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Maqe2 wrote:
nem wrote:
Maqe2 wrote:...sett till den ekonomiska aspekten så var det inte de som skippade lumpen som hade 40'000 på sitt konto 15 månader senare.
Nej om de istället jobbat för minimilön hade de haft mer pengar.
De flesta besitter inte den ekonomiska diciplinen som krävs för att spara alla pengar de får över efter att ha betalat för mat och husrum.

I lumpen fick jag min lägenhet betald, en schablonsumma för tillhörande lägenhetskostnader, samt måltidsersättning de dagar jag inte var i tjänst.
...plus dagspenning.
Det vart ett par tusenlappar att röra sig med varje månad iallafall, plus att jag fick ytterligare 40'000 vid muck.
Nej, med 40 papp i handen får man säkert mycket bättre ekonomisk disciplin.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

nem wrote:Nej, med 40 papp i handen får man säkert mycket bättre ekonomisk disciplin.
Poängen är att den ene har 40 papp på kontot efter 15 månader, den andre har det inte.

Sen kan man ju analysera det in absurdum om man känner att det är givande, men jag tycker att mina tydliga påtalanden äger dig stenhårt :D
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Maqe2 wrote:Sen kan man ju analysera det in absurdum om man känner att det är givande, men jag tycker att mina tydliga påtalanden äger dig stenhårt :D
Visst är det roligt att du försöker framställa det som en fördel att man i lumpen inte är fri att bestämma över sina pengar, men det äger inte nem. Han påpekade att man tjänar långt mer än 40.000 på minimilön i 15 månader, det har inget att göra med hur dålig man är på att spara på dem.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

staretsen wrote:
Maqe2 wrote:Sen kan man ju analysera det in absurdum om man känner att det är givande, men jag tycker att mina tydliga påtalanden äger dig stenhårt :D
Visst är det roligt att du försöker framställa det som en fördel att man i lumpen inte är fri att bestämma över sina pengar, men det äger inte nem. Han påpekade att man tjänar långt mer än 40.000 på minimilön i 15 månader, det har inget att göra med hur dålig man är på att spara på dem.
Samtidigt betalar lumpen för mat och husrum, samt din lägenhet om du har en.

Nåja, min poäng var iaf. att de av mina polare som sa "pfft, 40'000, det klår jag lätt om jag får jobba ett år" inte hade många hundralappar på kontot dagen då jag muckade...sen får jag väl låta det tala för sig självt :P


Sen en annan aspekt som jag uppskattar som vissa stör sig på är befrielsen från krav på att göra en massa egna beslut helatiden...skönt att få koppla bort hjärnan och bara följa order ett tag. Inte så lätt att "prova på" det civilt ;)
Men som sagt, det är en personlig positiv tolkning, defenitivt inget som gäller för alla.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
Post Reply