oskarp bildskärm

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
WIWA
Posts: 46
Joined: 2002-04-16 14:11:52
Location: Södermanland

oskarp bildskärm

Post by WIWA »

Jag vet att det här är ganska omöjligt att svara på utan att se min bildskärm men jag försöker ändå.

Jag köpte en Iiyama S900MT 19" 1280*1024@85Hz TCO99 tillsammans med min dator för drygt ett år sedan. På senare tid när vänner har tittat på min skärm har de påpekat att den är väldigt oskarp i mitten. Eftersom jag har fått lite nedsatt syn på sistone har jag inte tänkt på det själv ;)

Jag tror inte att den var så från början. Är det någon annan som haft problem med liknande skärm? Jag hörde mig för med Iiyamas support, den gick ut på att de skickade en ny skärm och jag skickade tillbaka min.

Problemet med detta är att om de inte ser något fel med min skärm kan jag tvings betala den nya. Jag är inte säker, kanske är denna Iiyamaskärm helt enkelt något oskarp. Oskärpan är alltså mest påtaglig i skärmens mitt, skärpan är bättre i kanterna.

Mitt grafikkort är ett Point Of View GeForce2 MX 200 32Mb SDR
Combato las molinos de viento!
User avatar
HoFFa
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 23:08:30
Contact:

Post by HoFFa »

Knäppt! Jag har exakt samma grafikkort som dig och även jag köpte det för ett år sedan (september). Har upplevt nu på senare tid att skärmen börjat bli oskarp.. Jag har beställt ett nytt graffekort och får det nästa vecka. Jag kan höra av mig när jag fått det om det hjälpt eller inte.
pezmannen
Posts: 93
Joined: 2002-03-14 11:31:40
Location: Växjö

Post by pezmannen »

Det här var ju märkligt. Jag har ett Pov 2 gts pro och har också märkt att min skärm är oskarp. Jag har hela tiden trott att det är just skärmen det är fel på. Kan det kanske vara så att det är grafikkortet? Är det fler som har samma problem med PoV kanske?
AMD T-bird 1,2Ghz/266 Mhz | ECSK7S5a | PoV GF2 GTS Pro 64 Mb | 512 Apacer ddr-ram | Taisol Copper | WD 40 gig
WIWA
Posts: 46
Joined: 2002-04-16 14:11:52
Location: Södermanland

Post by WIWA »

skumt...

ja hoffa, vore intressant att få veta om det blir någon bättring
Combato las molinos de viento!
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Hmm. oskarp i mitten?

Har hört en del historier om att det kan var krämen som inte riktigt räcker till...
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Djurgårdaren
Posts: 43
Joined: 2002-03-20 22:52:45
Location: Förorten
Contact:

Post by Djurgårdaren »

Hm, här med

jag har ett TNT2 och hela min skärm är suddig. Kan ju iofs vara skärmen. Har ju inget annat kort jag kan testa med.
[url=http://dajm.mine.nu~mathias/forum/]--> FORUM <-- [/url]
User avatar
Mr :p
Posts: 85
Joined: 2002-10-12 7:37:44
Location: :p

Post by Mr :p »

Mina bröder har varsin "företagsdator" , Fujitsu pIII nånting , med ATI grafikkort..... Bägge deras skärmar har en klar oskärpa i mitten. Då bägge är "ointresserade" av datorer så reagerar de inte på detta (synen borde dom väl ha i alla fall...hmm) men jag undrar vem som tillverkar skärmarna/bildrören till Fujitsu....Jag har inte brytt mig om detta då de inte heller reagerar för det...
WIWA
Posts: 46
Joined: 2002-04-16 14:11:52
Location: Södermanland

Post by WIWA »

Ramza wrote:Hmm. oskarp i mitten?

Har hört en del historier om att det kan var krämen som inte riktigt räcker till...

ok, jag tycker inte det borde vara så i mitt fall men det kan ju vara möjligt. man kan inte testa strömförsörjningen via mjukvara på något sätt?
Combato las molinos de viento!
User avatar
DENON
Posts: 67
Joined: 2002-09-19 19:34:39
Contact:

Post by DENON »

Har ni pojkar inte hört talats om ATI. 8)
User avatar
Mr :p
Posts: 85
Joined: 2002-10-12 7:37:44
Location: :p

Post by Mr :p »

DENON wrote:Har ni pojkar inte hört talats om ATI. 8)
Ehhhh , jaha..... Ett sånt jag skrev om tidigare va..? Men detta är knappast grafikkortrelaterat....
User avatar
Ulf-Kenneth
Posts: 179
Joined: 2002-03-08 7:50:31
Location: Umeå

Post by Ulf-Kenneth »

Jag har också en Iiyama S900MT. Några av mina kamrater säger att min skärm också är något oskarp i mitten
men jag har då inte märkt något. Detta kan ju dock bero på att jag nästan aldrig orkar rengöra mina glasögon.. :P
Grafikkortet är ett Hercules 3D Prophet 4500 kyro 2
WIWA
Posts: 46
Joined: 2002-04-16 14:11:52
Location: Södermanland

Post by WIWA »

ok den kanske helt enkelt är sådan i sin grundprestanda
Combato las molinos de viento!
The_Ace
Posts: 21
Joined: 2002-10-28 8:40:43
Contact:

Post by The_Ace »

Sitter också med en s900.
Denna skärm är ju som bekant inte den bästa, med tanke på det låga priset och så.
Att du dessutom har ett gf2 mx med extremt dålig 2D bildkvalitet gör inte saken bättre. Vill du få bättre skärpa så
1. Byt skärm eller
2. Byt grafikort.
Post Reply