Ersätta dubbel utspänning med nätagg...?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Ersätta dubbel utspänning med nätagg...?

Post by xerxes »

Jo det är så att jag har byggt en förstärkare (Velleman K4003) och nu är det så att jag vill använda strömmen från ett datornätaggregat som matspänning.

Kopplingscheman:
http://daswing.no-ip.com/inkoppl.gif
http://daswing.no-ip.com/schema.gif

Vad jag har förstått vill förstärkaren bli matad med två 12voltsväxelströmmar som är inverterade mot varandra.

Så frågan är: ligger de olika molex-kablarna från nätaggregatet på olika slingor så att man kan koppla som jag har försökt rita här:
http://daswing.no-ip.com/test.gif

Skulle molex-kontakterna vara parallellkopplade (inuti agget)skulle det väl bara bli kortslutning eller?

Jag är inte så¨kunnig inom området men är det inte så att kondensatorerna c3,c6 och c7 är till för att jämna ut den likriktade matningsstänningen, skulle jag isåfall kunna skippa dem helt och mata pinnarna 7 och 5 på ICn med 24 volt direkt?
Tacksam för svar, ännu mer tacksam för en genomgående förklaring ;D
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Din nätaggsritning, då får du använda 2 nätagg och klippa jorden på det ena, annars BZZZZPÖH! (kortslutning) när du i nollpunkten (på ritningen) kopplar ihop gul med svart)

Du kan heller inte använda negativ 12V på nätagget efterssom den ärför klen.

Anledningen till att man har positiv och negativ spänning är för att man på ett energieffektivt sätt ska kunna få högtalarelementen att slå åt båda hållen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Men jag bör väl kunna mata ICn med 24 volt DC utan att behöva använda de tre kondensatorerna? Så om jag har en transformator som ger 24VDC så bör jag bara kunna koppla den till ben 7 & 5 på ICn och strunta i c3,c6,c7 samt de 4 dioderna som används för att likrikta växelströmmen, eller?
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Du måste ha 12V + 12V, annars kommer det inte att fungera. Mittpunkten är den referens som förstärkaren arbetar utifrån. Om du kollar noga på schemat så ser du att högtalarna minuspoler är kopplade till den gemensamma inkopplingen för C6 och C7. Tar du bort detta kommer högtalarna bara hänga i luften.

För att få det att fungera kan du göra så här:

1. Ta bort likriktardioderna D1 - D4.
2. Koppla gul ledare från nätagg 1 till ben 7 på IC:n.
3. Koppla svart ledare från nätagg 1 till punkten mellan C6 och C7.
4. Koppla gul ledare från nätagg 2 till punkten mellan C6 och C7.
5. Koppla svart ledare från nätagg 2 till ben 5 på IC:n.
6. Ta INTE bort C6, C7 och C3 - dessa filtrerar matningsspänningen.

Genom denna lösning så får du 24V med mittuttag (12V + 12V).
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Danke für das svar!
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Men då går det inte att ha nätaggen inkopplade i jordade uttag, eftersom de svarta sladdarna är hopkopplade med chassit, och inuti nätagget är den gulgröna kopplat till chassit. Då blir det kortis i alla fall.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Börjar kännas som om det är lika bra att köpa en transformator separat.....
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Xerxes wrote:Börjar kännas som om det är lika bra att köpa en transformator separat.....
Eller modda 1 gammalt skitnätagg, finns instruktioner på hur man tar bort lågspänningsjorden på nätet
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply