Hur vet man vilket ben som är kollektor resp emitter?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Hur vet man vilket ben som är kollektor resp emitter?

Post by Gussoh »

jag sitter med några transistorer av större modell. typ kvadratiska med värmeavledningsplatta på ena sidan. å jag undrar hur man vet vilket ben som är kollektor å emitter? jag antar att basen är i mitten.

jag vill gärna ha ett säkert svar eftersom det är så jävla jobbigt att bygga om det hela..

å två frågor ang. trasistorer till: när det står hfe 10/50, betyder det då att förstärkningen varierar mellan min 10 och max 50?

När det är en NPN-transistor så sitter "avläsningen" för gallret mellan bas och emitter och på en PNP mellan bas och kollektor?
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Man letar upp specen på den transistorn, finns massamassamassa på internet.. googla...

om du inte hittar dom på ELFA förstås

Går förstås att mäta också, men det vill du inte jävlas med
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

blä.. jag sökte på ben å emitter å kollektor å bajs å wärsch.. inte hjälpte det.. men det bör stå på elfa, det ha du rätt i..
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

okej, efter lite lowlevelsökning på elfa kom jag fram till att ben 1 är bas, 2 är collector, 3 är emitter.. sen hur jag vet från vilket håll man ser transistorn vet jag inte.. men det lär ju vara med texten frammåt å benen neråt som det är på bilen.. tack för bredbandet.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

till 99,9% ser man komponenten underifrån på dom bilderna, sen brukar det finnas någon form av märkning någonstans på komponenten, och förhoppningsvis på samma ställe på ritningen, för att du ska kunna vända komponenten rätt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply