Varför är det en spänning över hddled(-) samt jord?!

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Varför är det en spänning över hddled(-) samt jord?!

Post by Gussoh »

Jag blir galen! samma spänning är mellan HDDLED+ samt jord när den är hårddisklampan inte lyser.. BUÄÄÄ. helt cp ju.. dom kan väl inte ha jordpunker på olika nivåer på moderkortet?

samma spänning uppmättes trots att jag satte på laster av olika storlekar. (100 - 1000ohm)

nån?!

jag sitter å försöker manuvrera en transistor mha hddled:en men det funkar ju SÅDÄR när den alltid ligger typ 4.7V ovanför den andra jorden. :)

är optokopplare lösningen och den enda lösningen?!
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om det ser ut som det gör på hårddisken så måste du lasta der spänningen med något (lysdiod?) för att använda en transistor direkt på utgångem, detta är dock INTE smart, skaffa en optokopplare, 7 kr optokopplare är det värt för att förhindra att du steker moderkortet om du kopplar fel, tänk dock på att optokopplaren har en IRdiod och därför en lägre spänning (~1,45V) än dom orange, röda och gröna LEDs som normalt används (~2,0-2,1V) så du måste ha ett förkopplingsmotstånd balancerat på ~20-25mA vid 1,45V (om inte din optokopplare har andra värden)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

göttt.. eum.. elfa har massor med optokopplare.. ingen du vill rekomendera? :) helst billigast
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

minus till lysdioderna på fronten är inte jord. den är +2V eller runt i kring :) Kolla på schemat till min knightrider. Där har jag använt mig av en optokopplare för att koppla in HD-lysdiodssignalen.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MadModder wrote:minus till lysdioderna på fronten är inte jord. den är +2V eller runt i kring :) Kolla på schemat till min knightrider. Där har jag använt mig av en optokopplare för att koppla in HD-lysdiodssignalen.
Antagligen är den höga signalen ~5V från logiken, sen har man ett motstånd mot jord istället för mot den positiva sidan, men detta kan man ju inte räkna med att det alltid stämmer, däremot kan man ju vara ganska säker på att spänningen ligger runt 2,1V vid ~20 mA.

Vilken optokopplare kvittar ju, du måste ju bara se så den klarar av dom strömmar och spänningar du vill lasta den med på in och utgångar.

Mina lösningar brukar bli kompromisser efterssom jag har tonvis med komponenter liggande, så jag får lösa problem utifrån komponentförrådet istället för att köpa den mest idéella komponenten
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det är så att plusledningen inte är +5V heller. utan när lysdioden inte lyser ligger minus på ca +2 och + på ca +3. När lysdioden lyser ligger minus på ca 2,5 och + på ca 4. Helmysko.

En billig optokopplare är EL817, 75-390-00 på elfa. Den har samma egenskaper som PC817 som jag använde mig av. kostar 5 kronor.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har också PC817, fick ett 50tal... vad fan gör du uppe nu förresten?

anledningen till dom skumma spänningarna kan väl vara motstånd på båda sidor av spänningekällan eller väldigt skum styrelektronik..

Sitter ganska mysko styrkretsar på hårddiskar för tt driva pin 39, LED driver...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Få se nu 1/11... Ah, de va ju i fredags. Jo jag var tvungen att kolla en krets på ELFA innan jag åkte till jobbet, för jag skulle till ELFA då.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Hmmm.. det låter lite knepigt att ansluta IDE-LED med andra komponenter :-/

Alltid lika roligt att modda sönder en data så mycket man bara kan!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ramza wrote:Hmmm.. det låter lite knepigt att ansluta IDE-LED med andra komponenter :-/

Alltid lika roligt att modda sönder en data så mycket man bara kan!
Jag håller mig normalt till att modda datorn, datan får programmerarna ta hand om att modda :P

Och det är inte särskilt svårt att ansluta funktioner på HDled om man har rätt kunskaper och utrustning....
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

LED-utgången på moderkortet är med stor sannorlikhet av Open-Collector-typ. Detta innebär att minuspolen kopplas till kollektorn på en transistor (därav dessa 2.1V över jord) och pluspolen till +5V. En konstantströmkälla eller ett motstånd finns med i kretsen för att begränsa diodströmmen.

Jag har lagt till ett fint ASCII-schema ;) på hur detta fungerar samt ett alternativ på ett interface till extern logik.

Code: Select all


          +--< +5V                         +----------+---------< +5V
          |                                |          |
          |                                |          #
          |                                |          # 1k
          #                                #          #
          # Rled                           # 4.7k     |
          #                                #          +---------> Out
          |                                |          |
          +------o LED +                   |          /
                                           |      B |/ C
          +------o LED -  <----------------+--###---| (BC547)
          |                                    1k   |\ E
        |/  C                                         \
    ----| (transistor på moderkortet)                  |
        |\  E                                          |
          |                                            |
          |                                            |
         /// GND (0V)                                 /// GND (0V)

User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Illuwatar wrote:LED-utgången på moderkortet är med stor sannorlikhet av Open-Collector-typ. Detta innebär att minuspolen kopplas till kollektorn på en transistor (därav dessa 2.1V över jord) och pluspolen till +5V. En konstantströmkälla eller ett motstånd finns med i kretsen för att begränsa diodströmmen.

Jag har lagt till ett fint ASCII-schema ;) på hur detta fungerar samt ett alternativ på ett interface till extern logik.

Code: Select all


          +--< +5V                         +----------+---------< +5V
          |                                |          |
          |                                |          #
          |                                |          # 1k
          #                                #          #
          # Rled                           # 4.7k     |
          #                                #          +---------> Out
          |                                |          |
          +------o LED +                   |          /
                                           |      B |/ C
          +------o LED -  <----------------+--###---| (BC547)
          |                                    1k   |\ E
        |/  C                                         \
    ----| (transistor på moderkortet)                  |
        |\  E                                          |
          |                                            |
          |                                            |
         /// GND (0V)                                 /// GND (0V)

mmm.. va trevligt.. allt det där har jag ju hemma. fast en optokopplare är ju kanske lite enklare..
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

usch.. jag kan inte tänka mig hur det där funkar =/ känns som om out alltid kommer ha hög spänning när transistorn är stängd. blir ju tvärt om eller nått. jag kör på en optokopplare istället =)

Är det något spänningsfall över optokopplarens utgångar? eller något större motstånd?
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Uhm... optokopplare kan oftast inte lastas särskilt hårt, dom är enbart till för att skicka signaler mellan olika spänningar eller för att skydda mot t.ex. spänninsspikar eller överströmmar pga brända komponenter på utsidan...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Utgångarna på en optokopplare är normalt en vanlig transistor där man kommer åt Emitter och Kollektor. Ibland kan även Basen vara tillgänglig, men man använder den inte då ljuset styr transistorn.
Det finns speciella optokopplare som kan switcha last direkt (triac-utgång), men dessa är primärt till för 220VAC-laster. Jag har aldrig testat sådana med låg spänning (typ 12V) så jag vet inte om dessa fungerar för lågvoltslaster (och likspänning).

Är optokopplarens transistor av NPN-typ borde det bara vara att ersätta BC547:an i mitt schema ovan med denna och då får man ut en lämplig styrsignal på "Out" som kan styra en kraftigare transistor (MOSFET, BUK101 rekommenderas - tål 5A och kan styras direkt av logiknivå).
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Gussoh wrote:usch.. jag kan inte tänka mig hur det där funkar =/ känns som om out alltid kommer ha hög spänning när transistorn är stängd. blir ju tvärt om eller nått. jag kör på en optokopplare istället =)

Är det något spänningsfall över optokopplarens utgångar? eller något större motstånd?
efter vad jag kan se, funkar Illuwatars schema såhär:
När ingen IDE-enhet är aktiv, leder inte transistorn på moderkortet och din egen yttre transistor får då en basström via 4,7k- och 1k-motståndet, vilket gör att Out är 0V.
När någon IDE-enhet är aktiv och jobbar, blir den yttre transistorns bas jordad och kommer inte leda, och Out är då +5V. Det blir tvärt om och tvärtom, så det blir rätt :)
Post Reply