Oroväckande spänningsfall

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Oroväckande spänningsfall

Post by tkh »

Satt för ungefär en halvtimme sedan vid datorn.. surfade lite lätt, när allt i lägenheten plötsligt blinkade till. Alla lampor släcktes tvärt, och mina två datorer som var igång startade om.
Jag hade tidigare suttit och spelat SMB2 på mitt nyinköpta NES (fick det idag), tryckt på paus och gått därifrån. Vet inte om ni minns hur paus-rutan ser ut, den är helt gul i alla fall.. nu efter spänningsfallet var det lila och gröna områden.. samt att musiken hade ändrats (från enbart basgångar till vanliga musiken.. trots paus).

Datorerna verkar fungera fortfarande, det luktar inte bränt någonstans.... Jag stängde av TV:n och lät den stå en stund, slog på den igen.. och inga missfärgningar fanns kvar. NES:et verkar fungera, min nya skärm är fortfarande skarp och fin.... Den bärbara datorn hade nätdelen i, men gick ner i viloläge ganska precis när det hände.. troligtvis var det bara slumpen att det hände samtidigt.

Jag blev rätt orolig där ett tag.. men nu när allt verkar fungera har jag lugnat ned mig.

Hur mycket kan hända när det händer en sån här grej? Som jag har förstått är den stora faran vid spänningsfall snabba pikar (bild nedan)

Code: Select all

   (överslag)
____  /\____ (medelvärde)
    \/
Har ni råkat ut för något hemskt i samband med sånna här saker?
"Just because you are unique does not mean you are useful."
jajjebox
Posts: 153
Joined: 2002-10-02 22:01:04
Contact:

Post by jajjebox »

det brukar vara ganska lungt... chansen är liten att något skadas trots allt
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det beror som vanligt på vart du bor, inne i stan siter det fina filter i basstationerna som förhindrar överspänningar, men inga filter i världen klarar ju underspänningar på växelström...

Vanliga orsaker till snabba fall i strömförsörjningen är 1, någon står på något jättestort någonstans och suger ner spänningen
2, ett annat nät kopplas in igen efter ett avbrott
3, man gör någon förändring på stora stammnätet
4, åska långt bort

i vanliga fall gör detta ingen skada, det du såg på ditt nintendo var troligtvis bara en skum reaktion på vad som händer om halva ramminnet hinner raderas under ett kort avbrott...

Bor du däremot på landet eller någon annan stans med luftledningar för elen bör du köpa en UPS eller ett bättre nätfilter, inget "överspänningsskydd" för 200 spänn på ikea :P
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jag bor inne i stan, men i ett något äldre hus. Har inte den blekaste om vad det finns för skyddsutrustning.

TV:n blev jag nästan mest rädd över, det var den enda sak som visade någorlunda bestående spår av spänningsfallet. Det såg ungefär ut som när man har ställt stora oskärmade högtalare på tok för nära.. fast missfärgningarna var inte i kanterna, utan mer halvvägs ut från mitten.

Blev ganska sugen på att koppla in min gamla UPS (klarar typ 30 minuter) som jag har stående, den är helt oanvänd... och de brukar ju vara duktiga på att ta bort spikar.

Nåja.. förhoppnignsvis hände det inget, men lite orolig är jag trots allt fortfarande. :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Är TV'n någorlunda ny så brukar den degaussa om du slår av och på den på strömbrytaren (inte fjärren) några ggr
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Det har nu gått några dagar sedan spänningsfallet, men TV:n är sig inte lik. Jag har inte hunnit felsöka speciellt mycket pga skolarbete.

Spelar man nintendo kommer det efter en stund fram de där missfärgningarna som jag nämde förut. Det syns tydligt under nintendospelandet, för det är ofta enfärgade ytor över hela bilden.

Jag ska testa på min kusins TV, får han samma missfärgningar måste det ju bero på nintendot, i annat fall är det min TV som är halvt trasig. Kan det gå på garanti eller måste jag ringa försäkringsbolaget IFALL det är så illa?
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

tkh wrote:Jag ska testa på min kusins TV, får han samma missfärgningar måste det ju bero på nintendot, i annat fall är det min TV som är halvt trasig. Kan det gå på garanti eller måste jag ringa försäkringsbolaget IFALL det är så illa?
Det går på garantin om du inte säger att det var ett spänningsfall precis innan den började skumma sig....
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply