Jag skäms för min stereo...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Jag skäms för min stereo...

Post by Maqe2 »

Jag var och lyssnade på ett Naim system i förra veckan...
Ljudet går inte att beskriva med ord, men det var en mäktig upplevelse.
Det systemet jag lyssnade bestod av typ minsta (billigaste) cd(cd5), förstärkare(NAIT5) och "Intro" högtalare. I runda slängar....50 000...

Så nu skäms jag för mina öron att jag utsätter dom för min "skabb"-stereo och mp3 musik...

Någon annan som hört Naim eller liknande system som förstår mig?

http://www.naim-audio.com/
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Vad som finns för de pengarna är inte så intressant egentligen om man ska se praktiskt på saker och ting. Men visst, jag lyssnade på ett system med DVD-music en gång och visst var det imponerande. För hemmabruk kan jag ändå njuta av billiga högtalare kopplade till ett ljudblästerkort. Tänk förresten, det finns ju de som njuter av radiomusik fortfaraden. ;) Naim går kanske lite för långt.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

mkk wrote:Vad som finns för de pengarna är inte så intressant egentligen om man ska se praktiskt på saker och ting. Men visst, jag lyssnade på ett system med DVD-music en gång och visst var det imponerande. För hemmabruk kan jag ändå njuta av billiga högtalare kopplade till ett ljudblästerkort. Tänk förresten, det finns ju de som njuter av radiomusik fortfaraden. ;) Naim går kanske lite för långt.
Det som är synd är att jag knappast kommer köpa ett Naim system innan jag har 50k (minst) över, och det kommer knappast vara dom närmaste åren...
Men det var mycket som kändes lite "overkill" för en med normala öron, t.ex. så hörde jag inte 15000kr skillnad mellan 2 olika cd-spelare...men iofs. lite skillnad.

Man kan inte säga att det inte skiljer mellan Naim och vilken annan stereo som helst, men sen att säga att det är värt pengarna är det få som ärligt kan säga att dom tycker...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det enda man kan göra är att titta på äldre begagnade stereos, typ 70-talet och början av 80-talet. Där kan man få riktigt bra ljud för inte så mycket pengar.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

DET FINNS INGA GENVÄGAR TILL DET PERFEKTA LJUDET DÅRÅ!

(dum som jag är skulle jag säkert slänga ut så mycke pengar för en sådan sak :P)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag bygger mitt eget - då får i alla fall jag som jag vill ;)

Sedan finns ju alltid extremer av allt. När jag var i USA såg jag en demo på ett system från Denon (om jag inte minns fel) där man fick lägga ut nästan en halv miljon kronor om man ville ha det. Och då ingick bara CD-spelare som ljudkälla.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Illuwatar wrote:Jag bygger mitt eget - då får i alla fall jag som jag vill ;)

Sedan finns ju alltid extremer av allt. När jag var i USA såg jag en demo på ett system från Denon (om jag inte minns fel) där man fick lägga ut nästan en halv miljon kronor om man ville ha det. Och då ingick bara CD-spelare som ljudkälla.
Det är väl inte gratis att bygga själv heller? ;)

Denon är inte helt fel dom heller...
Allting finns ju i olika skala, systemet jag lyssnade på var typ det minsta som fanns...50 000....jippi.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag har turen att ha kommit över ett par LS3/5a :)... De är jämförbara med ett par B&W Nautilus 805 något jag inte hade haft råd att betala. Hade iofs inte haft råd med de andra heller men min far hade godheten att köpa dem och låna ut dem till mig.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag måste vara en av de dårarna som lägger ner för mycket på ljudanläggningen. Näst intill 40000... Fast då är det 8 högtalare, DVD å surroundreceiver.
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

Stereo branschen är en djungel, men man kan även ge alldeles för mycket för krimskrams! Eller dessa vedervärdiga "fyrornen" dom säljer på Siba mm. Det ända man betalar för är alla flashiga och fula lampos som bara stör en, är själv inne på ett riktigt monster!
En Marantz från 70-talet, dyr som attan men oj vad myc´ket kräm! ;D
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Har man pengar kan man köpa hur bra grejer som helst, och dessutom en massa trams som signalkablar i silver och dylikt, men det är inte särskilt intressant, egentligen. Vad som är intressant är utrustning som vanligt folk har råd med, runt 10kkr för ett komplett system, till exempel. Visst är det mycket pengar, men samtidigt kan de flesta som vill satsa på sitt HiFi-intresse lägga ut en sån summa. Linns mindre högtalare, och någon av NADs eller Rotels mindre integrerade förstärkare skulle ge ett riktigt trevligt ljud till ett hyffsat pris, tycker jag. Det kostar inte så otroligt mycket att spela bra, om man satsar på rätt saker och gärna begagnat eller hembyggen om man vet vad man gör.
/CH
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Jo jag har själv byggt ett par bokhyllehögtalare som jag e väldigt nöjd med. Jag byggde dom i 3cm mdf board och det sitter ett 5tums element i dom.
Nix
User avatar
MrJonas
Posts: 50
Joined: 2002-03-14 9:19:48
Location: Stockholm
Contact:

Post by MrJonas »

Jag har nyligen börjat med hifi/hembio...och det är riktigt kul! Dyrt som bara den i och för sig, men man behöver som sagt inte köpa det absolut dyraste. Än så länge har jag lagt ner 3000:- på ett par högtalare och Sub, och 5000:- på förstärkare (Tysklandsimport).

Innan detta hade jag ett litet 'fint' minisystem, men när jag bytte upp mig märkte jag hur musiken egentligen låter! Skillnaden var faktiskt enorm... Det som förut bara lät som "musikliknande ljud från två burkar" låter nu som riktiga instrument och sångarna/sångerskorna låter som verkliga människor, allting framför på en scen framför mig!
När jag ser på tv/film känns det ofta som jag verkligen är där.

Mycket härlig upplevelse... *lyrisk*
Kommer inte den nya versionen av Tjej ut snart? Jag hoppas det, den gamla var inte riktigt användarvänlig.
User avatar
-EasyTarget-
Posts: 113
Joined: 2002-04-29 13:18:34
Location: åkersberga

Post by -EasyTarget- »

själv är jag ganska nöjd med ljudet från min clasohlson byggsats me 10" + 5,25" +dome diskant
självklart har jag oxå en 15" subba för att få bra bas.
hursom helst så är 10" satsen prisvärd
petter

Post by petter »

jag har tannoy-högtalare och en technics class aa förstärkare till dom , låter tillräckligt bra i mina tinitus öron :)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

-EasyTarget- wrote:själv är jag ganska nöjd med ljudet från min clasohlson byggsats me 10" + 5,25" +dome diskant
självklart har jag oxå en 15" subba för att få bra bas.
hursom helst så är 10" satsen prisvärd
Jag trodde att mycket ljud var ungefär vad som räknades förut oxå.
Jag har 2st 80w 3-vägs högtalare och en baslåda med 2x12" basar på 150W styck... :-/

Vad som spelar roll (för mig) är hur bra det låter...
Ta och lyssna på någon Naim eller Linn anläggning så förstår du förhoppningsvis vad jag menar...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag blir allergisk när jag ser folk säga att de har 80W Högtalare etc... :[
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

NeM wrote:Jag blir allergisk när jag ser folk säga att de har 80W Högtalare etc... :[
Vad försöker du säga? Att det är 80W högtalare som i 80kg potatis, eller nånting annat?
Kanske att man inte kan säga att "mina högtalare är på 80W", vilket är helt sant (att man inte kan säga så alltså). De tål att utsättas för 80W, inte tvärtom. Eller nåt. Hmm?
User avatar
-EasyTarget-
Posts: 113
Joined: 2002-04-29 13:18:34
Location: åkersberga

Post by -EasyTarget- »

MadModder wrote:
NeM wrote:Jag blir allergisk när jag ser folk säga att de har 80W Högtalare etc... :[
Vad försöker du säga? Att det är 80W högtalare som i 80kg potatis, eller nånting annat?
Kanske att man inte kan säga att "mina högtalare är på 80W", vilket är helt sant (att man inte kan säga så alltså). De tål att utsättas för 80W, inte tvärtom. Eller nåt. Hmm?
att mäta högtalar effekt är cp typ
visst 80w men hur länge och hur låter d då?
ett tips för alla som vill ha 2000w högtalare:koppla in ett fett effekt motstånd parallelt med högtalaren :D
det intressanta är känslighet...
själv har jag en förstärkare(gammal) på 2 x 40w och med den kan jag typ spela sönder min 15"are på 400w(visserligen har jag en annan förstärkare till den nu)
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Man ska ALDRIG köra med förstärkare som har en avsevärt lägre uteffekt än vad högtalarna pallar med. Hellst tvärtom. Distortionen som då uppstår på höga volymer spräcker membranen eller smälter talspolen med likspänning mycket tidigare än vad en 200W förstärkare gör med en 50W-högtalare.
User avatar
Lasse
Posts: 102
Joined: 2002-05-04 17:54:26

Post by Lasse »

själv har en en stereo anläggning från 70-talet(nånting sånt) å till den har jag ett par statiska hörlurar (dom hörlurarna ä ca 30år e lika bra som sonys nyare(tror jag)) jag har ingen aning om vad det är för högtalare men dom e ganska stora också har jag en ca 20år gammal Harman/kardon kassettbandspelare (samma märke som mina halvår gamla datorhögtalare) nån sån där gammal svarta plast plattor snurrare å en bärbar CD spelare kopplad till stereon
Win XP | P4 3.6Ghz | 2GB Ram | 2*250GB HDD | x850xt
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det jag irriterar mig på är att folk alltid kommer med påstående i stil med:

Mina högtalare är på 80W! Fatta vad de låter mycket...

De som säger saker i stil med det har i princip idiotförklarat sig så till den grad att jag inte skulle kunna tänka mig att prata om högtalare etc med den personen någonsin igen.

Att de högtalare som är märkta 80W skulle tåla det är också rent skitsnack, ge mig 2W med en signalgenerator och jag ska blåsa diskanterna på vilken "80W" högtalare som helst.

Att överhuvudtaget märka högtalare med någon effekt har frångått sitt egentliga syfte att visa hur kraftig förstärkare det var rekommenderat att man skulle ha till att bli en marknadsföringssiffra som idioter köper för att de inte förstår bättre. Kontentan är att effektmärkningen på högtalare är innehållslös och något som en seriös audiofil inte tar i sin mun.

Sen att förstärkarnas effekt inte heller har särskilt mycket med deras förmåga nuföriden längre är en annan historia...


Ni får ursäkta den snorkiga attityden, men jag är lite kinkig vad gäller det här ämnet :-/
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

MadModder wrote:Man ska ALDRIG köra med förstärkare som har en avsevärt lägre uteffekt än vad högtalarna pallar med. Hellst tvärtom. Distortionen som då uppstår på höga volymer spräcker membranen eller smälter talspolen med likspänning mycket tidigare än vad en 200W förstärkare gör med en 50W-högtalare.
Som om effektmärkningen hade något med känsligheten att göra ::)
Last edited by nem on 2002-11-08 20:53:19, edited 1 time in total.
User avatar
natas
Posts: 573
Joined: 2002-10-22 9:58:14
Location: Stockholm, Täby
Contact:

Post by natas »

Harman/Kardon AVR85RDS - Förstärkaren

Mirage FRx Nine http://www.miragespeakers.com/products/ ... /index.htm

Mirage FRx C http://www.miragespeakers.com/products/ ... /index.htm

Mirage FRx Rear http://www.miragespeakers.com/products/ ... /index.htm

Pioneer DV-444 - Dvd

Det är mitt ljud å det funkar för mig =)
Good advice is something a man gives when he is too old to set a bad example.

/Francois de La Rochefoucauld
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Alla dessa olika effektmätninssystem också... jag räknade om min stereos effekt i PMPO och kom fram till att den bör ligga på runt 25 000 watt om man mäter PMPO... (utgångspunkt ett par 7W datorhögtalare som låg på 350W PMPO)

Om man ska mäta effekt så kan man ju iallafall hålla sig till en enheltig standard... även om det skulle innebära att man skulle få ta av ett par nollor på det som står i dag.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply