dela telia adsl

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

dela telia adsl

Post by lord_vasagos »

hej jag och min tjej har en varsin dator och skulle vilja kunna surfa på samma gång med telia adsl vi är fattiga så vi har inte råd att köpa nån router skulle vara trevligt om nån hade en billig lösning på detta problem
User avatar
Mixo
Posts: 258
Joined: 2002-03-07 23:33:54
Contact:

Post by Mixo »

dubbla nätverks kort i en datorn och en korsad tp mellan din och hennes
sen så har du mjukvara i 98se och senare till att dela anslutningen
User avatar
Swank
Posts: 33
Joined: 2002-11-06 8:21:52
Contact:

Post by Swank »

win2k på ena och va som helst på andra går ju bra , om du inte har 98SE eller win2k eller xp eller nått som kan dela ut , kör SyGate , den fungerar bra , hur som helst , den burk med delad anslutning , ska vara gateway/DNS på dom andra :D
System:
T-Bird 1.4Ghz
512
350gb
Geforce 3
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Min dator har två nätverkskort så det ena går till min syrra och det andra går till adslmodemet, så vi kan surfa samtidigt.

jag har telia adsl och win-xp.

det va lätt som fan att fixa med xp.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Någon gammal dator med 2 PCI-platser för nätverksskort. Ladda ner Freeesco och konfigurera det så har du en fin router.

Du behöver en en hubb/switch på denna lösningen, men t.ex en 10 Mbit hubb är billig. Räcker ju med 3 portar i erat fall, men undra om det finns sånna med 3 portar.

Freesco kräver ingen hårddisk så en slö burk som inte kräver mycket kylning kan man få knäpptyst, speciellt om man ställer den i en garderob. :)
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

En router är ju numera ingen dyr lösning, finns att få från c:a 500:- och uppåt.

Routerlösningen är den klart smidigaste så det kanske vore värt att spara ihop pengarna.
Post Reply