Problem med optokopplare

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Problem med optokopplare

Post by Gussoh »

Jag köpte mig två 75-350-08 idag och nu funderar jag på om den jag kopplade in kan vara trasig. eller är jag lite dum någonstans? när jag kortsluter över optokopplaren som jag trodde den skulle göra typ så lyser lampan. om jag tar en ohmmeter och sätter över optokopplaren utan högerdelen så ger den oändligt motsånd hela tiden..

när jag mäter inspänningen på optokopplaren när hårddisken läser så ligger den på 1V.. kan det vara för lite?

Här kommer iaf kopplingschemat:

den är väl typ 300x300. så modemare förstår att de ska saffa bredband, det är dock en ganska liten gif :)
Image

Har jag missförstått någonting eller är det fel på något?
Jag tycker att grön är en fin färg.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Ser väl riktigt ut... typ så jag har kopplat mina optokopplare, fast jag har bara haft en blå diod då jag har användt, och har då kopplat 5v in, och diodens anod på utgången, och sen katoden till 0v...

http://www.elfa.se/pdf/75/07535008.pdf

där har du spec.. men jag e nog för trött för att fatta nu för jag lyckas inte klura ut minimum-spänningar..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dom optokopplare jag har sett ska ha 1,45V ungefär (IRdiod) så 1V är för lite
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Fireman wrote:Dom optokopplare jag har sett ska ha 1,45V ungefär (IRdiod) så 1V är för lite
gör det någon om det råkar bli 2V? så det inte ligger helt på gänsen tänkte jag.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gussoh wrote:
Fireman wrote:Dom optokopplare jag har sett ska ha 1,45V ungefär (IRdiod) så 1V är för lite
gör det någon om det råkar bli 2V? så det inte ligger helt på gänsen tänkte jag.
Uhm... 2 volt så böjar det nog lukta brännt, det är inte mycket marginal i spänning man har mellan att dom fungerar och stinker.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

äsch. nu kör jag på 500Ohm istälet, verkar funka. tackar tackar. vad jag kunde förstå av specifikationerna så var min. inspänning 1.2V, max in 3V.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

sen sitter det ju även strömbegränsande motstånd på moderkortet så inte originallysdioden brinner upp heller :)

dioden i PC817 ska ha runt 1,2 volt vid 20mA, max 1,4V kontinuerligt..
Absolut max är 3V vid strömspikar.

Motståndet på moderkortet borde ligga nånstans runt 160 ohm.
Spänningen är troligen 5V.
(5-1,2)/20m = 190, så ett motstånd på 100 ohm (totalt 260 ohm) räcker säkert utan att man bränner upp optokopplaren. Problemet är bara att spänningen inte är noll då lysdioden inte lyser, utan strax under framspänningsfallet, så man får prova sig fram tills det funkar.
Post Reply