Cd - 5v, 12v eller båda?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Cd - 5v, 12v eller båda?

Post by übermensch »

Tja, jag skulle vilja driva en cdspelare med en transformator(ska bara driva en vanlig cdspelare, inget annat) och eftersom att de nätagg jag testat drar mycket mer ström än vad jag tycker är nödvändigt så tänkte jag att en trafo kanske skulle funka bättre. Nu till frågan, någon som vet om cdspelare(datormodellen alltså) tar ström enbart från 12v sladden eller om den använder 5v sladden också? Har ingen trafo hemma så jag kan testa, men jag vill veta vad jag ska beställa :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

tror de använder båda
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

För att få fem volt sätter man ju bara dit en spänningsregulator. 7805 fungerar perfekt och finns på elfa. Varför ska du bara driva cdspelaren? Du måste ju ha nåt som kan hantera datan också. Men ja tror du måste ha en spänningsregulator på tolvvolten också för dett få en stabil tolva.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

SpArVeN wrote:För att få fem volt sätter man ju bara dit en spänningsregulator. 7805 fungerar perfekt och finns på elfa. Varför ska du bara driva cdspelaren? Du måste ju ha nåt som kan hantera datan också. Men ja tror du måste ha en spänningsregulator på tolvvolten också för dett få en stabil tolva.
Ska spela musikskivor med den, finns play+stop knapp och hörlursuttag på de flesta cdspelare. Men, den jag har testat med fungerar fint om den får lite lägre spänning på den gula sladden(12v) än just 12v. Körde med ett gammalt AT agg som inte ger full spänning om man inte lastar 5v delen nog mycket och det funkade iaf(märkte ingen skillnad när jag böt til ett ATX agg som verkligen gav 12v)

Men en 12v trafo ger väl nog stabil spänning som det är?
Sen så har du nog rätt, om man ska ha 5v så är det ju enklast att använda en voltregulator(om man inte ska köra nätagg alltså)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

Hur mycket vet du om elektronik? Man kan inte bara sätta en trafo och så får du 12 volt likspänning. Du måste sätta dit en likriktarbrygga och sedan en kondensator för att få likspänning. Sen efter att man gjort likriktning så får man en spänning som är 1,4 gånger större. Så ur en tolvvolts transformator så får du ca 17 volt. därför måste du ha en 12 volts regulator.

Vad ska du koppla cdspelaren till?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

SpArVeN wrote:Hur mycket vet du om elektronik? Man kan inte bara sätta en trafo och så får du 12 volt likspänning. Du måste sätta dit en likriktarbrygga och sedan en kondensator för att få likspänning. Sen efter att man gjort likriktning så får man en spänning som är 1,4 gånger större. Så ur en tolvvolts transformator så får du ca 17 volt. därför måste du ha en 12 volts regulator.

Vad ska du koppla cdspelaren till?
Ah ok, jag är rätt ny på elektronik men jag har en kompis jag brukar fråga innan jag gör något. Nån gång måste man ju lära sig :)

Hursomhelst, jag ska ha cdspelaren till en liten lanbox, för att kunna lyssna på musik utan att använda cdspelaren i datorn, och jag har inte råd att köpa en walkman(har cdspelare liggandes)... Men den planen gick nyss åt skogen då jag kollade upp vad trafon kostar ;)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

ja men vilken ström kollade du på dårå? Men transformatorer är ganska dyra faktiskt. Vad är en lanbox? har aldrig hört talas om det. Du kan inte koppla in två cdspelare i samma dator? Då behöver du ju inget externt.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

SpArVeN wrote:ja men vilken ström kollade du på dårå? Men transformatorer är ganska dyra faktiskt. Vad är en lanbox? har aldrig hört talas om det. Du kan inte koppla in två cdspelare i samma dator? Då behöver du ju inget externt.
Kollade på lite starkare modeller, ska även ha en miniatyr peltierkylare i lanboxen :)

Lanbox är en liten grej jag ska bygga. Den ska innehålla cdpsleare, drickakylare, snacktray och lite annat krimskrams. Mao, en onödig pryl :)
Har pejl på det mesta(tror och hoppas jag) utom just strömförsörjningen när det gäller trafon. Men som det ser ut nu så blir det nåt gammalt nätagg som får stryka på foten, blir nog enklast så.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

Ska du koppla cdspelaren direkt till en högtalare?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

SpArVeN wrote:Ska du koppla cdspelaren direkt till en högtalare?
Njae, då skulle man inte få så mycket ljud. Om du inte menar sådana med inbyggd förstärkare? Finns redan uttag för lurar/förstärkare på den så jag använder det för att koppla in vad som passar bäst för tillfället.

Iofs finns det passiva högtalare som går att driva med signalen från ex. en cd, men de låter så förskräckligt så de klarar jag mig utan :)
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply