Ghettoklocka 166MMX

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Ghettoklocka 166MMX

Post by Maqe2 »

Har tänkt å köra ihop en linux webserver (kan inget om linux än) på min gamla 166MMX och tänkte se hur högt vi kan klocka den på kuppen...

Har en CoolerMaster fläkt som pallar Athlon1200MHz, som jag tror att den räcker.
Nu till saken, jag har ingen kylpasta, och känner inte att jag vill köpa någon smet för 100-250kr för att ghettomodda en dator...
Så vad kan jag göra om jag inte vill använda kylpasta?
Antar att processorn kommer må riktigt surt om jag bara limmar på flänsen, eller?
User avatar
Skywalker[TSG]
Posts: 227
Joined: 2002-03-08 2:11:37
Location: stockholm
Contact:

Post by Skywalker[TSG] »

Det behövs ingen pasta :o
User avatar
harehare
Posts: 153
Joined: 2002-04-22 19:09:25
Location: Umeå
Contact:

Post by harehare »

Annars duger det väl att köpa billig pasta för en tjuga eller två
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Jean-Jacques Rosseau
apapap
Posts: 510
Joined: 2002-03-08 16:42:11

Post by apapap »

Mjaa, det finns väll ingen ställning som håller fast fläkten? Jag antar att det är därför du vill ha kylpasta. Men det kommer inte funka jätte bra. Kylpasta är ju inget klister.

Du får väll göra nån hemmabyggd ställning (i värsta fall med tejp :P ).
.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

WeTe wrote:Mjaa, det finns väll ingen ställning som håller fast fläkten? Jag antar att det är därför du vill ha kylpasta. Men det kommer inte funka jätte bra. Kylpasta är ju inget klister.

Du får väll göra nån hemmabyggd ställning (i värsta fall med tejp :P ).
Jo vanlig kylpasta e ju inte klister...skulle va Arctic Silver Ahdesive (?) isåfall...å den går väl på runt 300?
Det är så j*vla stor yta å täcka oxå...nya processorer har så liten yta att kyla...
Nu e den typ ½dm^2.

Jaja, får väl köra me klister....
Vad tror ni om skitbillig kylpasta+kontaktlim(el.dyl.)?
bättre att bara ta klister/lim?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Maqe2 wrote:
WeTe wrote:Mjaa, det finns väll ingen ställning som håller fast fläkten? Jag antar att det är därför du vill ha kylpasta. Men det kommer inte funka jätte bra. Kylpasta är ju inget klister.

Du får väll göra nån hemmabyggd ställning (i värsta fall med tejp :P ).
Jo vanlig kylpasta e ju inte klister...skulle va Arctic Silver Ahdesive (?) isåfall...å den går väl på runt 300?
Det är så j*vla stor yta å täcka oxå...nya processorer har så liten yta att kyla...
Nu e den typ ½dm^2.

Jaja, får väl köra me klister....
Vad tror ni om skitbillig kylpasta+kontaktlim(el.dyl.)?
bättre att bara ta klister/lim?
Sätt vanlig vit kylpasta i mitten och limma i yttersta hörnen som inte blir varma iaf
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

tycker att det inte är någon ide att klocka. Kör själv 200 MMX som bredbandsdelare och provat klocka den. Gick inte så bra kunde boota på 233 men datorn krashade i windows

även om du lyckas att klocka den till 200 eller i bästa fall 233 så kommer du nog att inte känna någon skillnad då du tänker köra den som ftp server

P.S.: linux är inte lika resurskrävande OS som windows, du klarar dig fint med 166
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Verkar vara populärt att säga ghetto framför diverse ord. Det fanns ju en Ghettomoddtävling nyss.
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Stoneman wrote:Verkar vara populärt att säga ghetto framför diverse ord. Det fanns ju en Ghettomoddtävling nyss.
Jupp folk brukar kalla min mod för ghettomodd fast den inte alls platsar där, ghettomod är nåt man gör av överblivna eller billiga grejer, och helst inte allt för seriöst, min mod kostade runt 7 papp och är eftertänkt och ganska välgjord.

Förresten, man kan väl använda färsk pasta frå konsum istället för kylpasta?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Fireman wrote: Förresten, man kan väl använda färsk pasta frå konsum istället för kylpasta?
Ååå vad dum du e.. det går väl inte.. :o ::) :P ;)
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
Guest

Post by Guest »

Oni wrote:
Fireman wrote: Förresten, man kan väl använda färsk pasta frå konsum istället för kylpasta?
Ååå vad dum du e.. det går väl inte.. :o ::) :P ;)

humorn.... är låg
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Det ÄR en ghettodator, eftersom den är ett hop plock av gamla skräp delar.
Hade inte tänkt å spendera en krona på den...tror jag.

kom på att den bara når 233Mhz oxå, så de gör nog knappt nån skillnad nä...slänger kanske på lite RAM som jag hittat i soprummet istället.

Men med en tillräckligt fet fläns så borde det väl duga med bara en 80mm fläkt + nätagg. i lådan, eller hur?
Jag har kört den i 166 utan fläns alls i typ en timme, å då blev den rätt varm, men den gick inte sönder. :P
User avatar
olaa2618
Posts: 43
Joined: 2002-04-29 13:48:52
Location: Götet
Contact:

Post by olaa2618 »

Kör min 166mmx i 188... utan fläkt... Kommer inte upp i högre...
User avatar
Bull1_Rid3
Posts: 79
Joined: 2002-10-06 16:45:04
Contact:

Post by Bull1_Rid3 »

:D :D :D :D :D :D :D :D
AMD Athlon Xp 2100+ || ASUS A7V333 RAID || Creative GeForce 4 Ti4400 || 512DDR pc2700 minnen || Neonlight chassi || Akasa Silvermountain kylfläns med coolermaster DP5-6I31C-OL fläkt || IBM Deskstar 60GB + 120GB Maxtor || Windows XP
Post Reply