Cd spelare i bilen

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Cd spelare i bilen

Post by syntetisk »

Jag har en gammal dator cd-rom som jag tänkte använda i bilen som cd spelare. Jag har en gammal mobil laddare som är till för bilen och den tänkte jag fixa till cd-spelaren i stället. Men det finns en säkring i den, och det är en 250V/2A säkring och det tycker jag verkar lite skumt. Ska jag byta ut den mot en 12V/XA eller ska jag helt enkelt strunta i säkringen? Sen undrar jag om cd:n behöver 5V, i såfall behöver jag väll motstånd!?!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

späningsvärdet som anges på säkringen är MAXIMAL spänning (överslag).

Du kan inte spänningsreglera en variabel belastning med motstånd, du behöver en spännningsregulator, och jag rekommenderar 7805, 5V spänningsregulator, sen har väl inte bilen exakt 12V, den brukar väl ligga på närmare 13,5V? då kan du inhandla en 7812 på en gång.

Sen vet du atagligen själv att du måste ha en playknapp frampå CDpelaren för att kunn starta den :P

en vad ska du använda mobillddaren till? bilen har redan ~12V, och om laddaren är en laddare och inte en spänningsadapter som dom flesta egentligen borde kallas så kan den ju inte användas till att driva något annat än batteriladdning...
Och sen drar ju en CD rät mycket vid uppvarvning (värden står på en ettikett på skalet) så du bör ju iaf kolla om din mobiladapter klarar dessa värden, samt att den faktiskt ger 12V och inget annat...

P.S., sitter på en komunal dator med keytronctangentbord, därav dom saknade bokstäverna...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Fireman wrote:späningsvärdet som anges på säkringen är MAXIMAL spänning (överslag).

Du kan inte spänningsreglera en variabel belastning med motstånd, du behöver en spännningsregulator, och jag rekommenderar 7805, 5V spänningsregulator, sen har väl inte bilen exakt 12V, den brukar väl ligga på närmare 13,5V? då kan du inhandla en 7812 på en gång.

Sen vet du atagligen själv att du måste ha en playknapp frampå CDpelaren för att kunn starta den :P

en vad ska du använda mobillddaren till? bilen har redan ~12V, och om laddaren är en laddare och inte en spänningsadapter som dom flesta egentligen borde kallas så kan den ju inte användas till att driva något annat än batteriladdning...
Och sen drar ju en CD rät mycket vid uppvarvning (värden står på en ettikett på skalet) så du bör ju iaf kolla om din mobiladapter klarar dessa värden, samt att den faktiskt ger 12V och inget annat...

P.S., sitter på en komunal dator med keytronctangentbord, därav dom saknade bokstäverna...
Jag tänkte inte ha en säkring på XA, jag vet att man inte kan ha en säkring med en variabel, jag skrev X för att jag inte visste hur många A cd-spelaren drar.

Spännings regulator?

Ja cd- spelaren har en play knapp :)

Mobil laddaren är typ paj, jag har den bara för att få kontakten till cigg-utaget, jag ska inte använda mig av det som sitter iden (det där konstiga kretskortet). Men det förrvirrad mig att det satt en säkring i den på250V/2A.

Du är så elit :-*

PS. jag sitter också på en komunaldator med keytronictgb :P ...men jag förstog inte vad du menade med att det fattades tecken.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

7805 = en trebent spänningsregulator som ger exakt 5V, den kan du ha nytta av om du vill ha 5V till spelaren (logiken i spelaren använder 5V)
Du kan inte reglera en variabel belastning med ett motstånd, då kommer ju spänningen bli mycket lägre varje gång spelaren börjar läsa.

Keytronic är lätta att nöta ut, så man måste trycka lite hårdare på tangenterna, det gör jag inte alltid, därför kan det fatas tecken :P

En säkring märkt T2A 250V är trög, DVS den brinner inte av på en gång (F för fast) och 250V står för maximal pänning för att vara säker på att man inte får ljusbågar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Tänk på att de flesta cd-spelare inte är gjorda för att användas i en bil, den kan alltså hoppa rätt mycket o.s.v.
Cd-spelare som är gjorda för bil bruk har oftast mycket skakminne eller är bra dämpade mot stötar...
Post Reply