Bygga egen bärbar, går det?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Guest

Bygga egen bärbar, går det?

Post by Guest »

har en bärbar här, som har svag cpu och lite minne osv osv. hade tänkt mig att bygga en egen , dvs genom att trycka in ett
http://www.viavpsd.com/product/images/M ... ni_itx.jpg

i den. är nog eg inget som är speciellt svårt rent teoretiskt, jag antar att tangentbordet och "eraserhead"'n följer PS/2-standard, de 2 riktigt komplicerade sakerna är dock hur gör jag med strömen? och hur gör jag med Skärmen? är detta kanske ett projekt man bör lägga ner redan på "drömma om" stadiet? eller? ;p
ebtrox
Posts: 87
Joined: 2002-07-11 9:59:27
Location: Finland
Contact:

Post by ebtrox »

Tänkte på att bygga en för ett tag sedan.
Men kom till att det skulle bli väldigt svårt.
Nätaggregatet, skärmen, och den skulle bli väldigt tjock på höjden mest med tanke på minnet.
1800+@1900+ , 80gb + 40gb , Gainward Geforce 440MX , Abit KX7-333
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Bygga egen bärbar, går det?

Post by syntetisk »

alcatraz wrote:har en bärbar här, som har svag cpu och lite minne osv osv. hade tänkt mig att bygga en egen , dvs genom att trycka in ett
http://www.viavpsd.com/product/images/M ... ni_itx.jpg

i den. är nog eg inget som är speciellt svårt rent teoretiskt, jag antar att tangentbordet och "eraserhead"'n följer PS/2-standard, de 2 riktigt komplicerade sakerna är dock hur gör jag med strömen? och hur gör jag med Skärmen? är detta kanske ett projekt man bör lägga ner redan på "drömma om" stadiet? eller? ;p
Det där med skärmen är ett ganska stort problem, som jag har förståt det.

Jag skulle nog lägga ner. Dessutom är VIA-processorerna ganska dåliga, tyd stöder inte spel t.ex. (tror jag iaf)
Guest

Post by Guest »

ehh? stöder inte spel? klart de gör, de är bara lite slöa. men q3 ska gå att lira.
User avatar
Kimze
Posts: 378
Joined: 2002-03-08 11:36:53

Post by Kimze »

Q3 fungerar bra på den dator jag fick från skolan :)
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

alcatraz wrote:ehh? stöder inte spel? klart de gör, de är bara lite slöa. men q3 ska gå att lira.
Aja, kanske nån cyrix prolle då. det var ngn som typ inte stödde massa windos progs.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

elak wrote:
alcatraz wrote:ehh? stöder inte spel? klart de gör, de är bara lite slöa. men q3 ska gå att lira.
Aja, kanske nån cyrix prolle då. det var ngn som typ inte stödde massa windos progs.
Via C3 är en Cyrix. Cyrix fungerar lika bra som t.ex AMD och Intel-CPU:er bara att den är långsammare (På något) och drar mindre ström.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Jag har lekt lite med C3-processorerna och kan säga att om ni ska spela så är inte C3 det ni ska välja. De tester vi gjorde visade att två datorer med samma grafikkort, rammminne, hårddisk, operativssystem, klockfrekvens och med Q3 gav ungefär 1/2 till 1/3 så många fps på C3-datorn, på Diablo 2 var det typ likadant.

Men den är ju rolig på många andra sätt, "liten", kall, billig å hyffsat snabb. dessutom rejält klockbar :)

Om du tänkte använda miniitx-kortet så gör det väl inte så stor skillnad ändå, eftersom det grafikkortet inte är någe vidare på spel.. så det var väl inte det du tänkte göra med den ändå...

En idé för att göra den mindre är ju att du kör ett vanligt PSU externt.. asså du har powersuppyet som bärbara datorer vanligtvis har sin "laddare".. det gör att man lite enklare kan ha den i knäet.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Fluffy wrote:
elak wrote:
alcatraz wrote:ehh? stöder inte spel? klart de gör, de är bara lite slöa. men q3 ska gå att lira.
Aja, kanske nån cyrix prolle då. det var ngn som typ inte stödde massa windos progs.
Via C3 är en Cyrix. Cyrix fungerar lika bra som t.ex AMD och Intel-CPU:er bara att den är långsammare (På något) och drar mindre ström.
C3 är inte en Cyrix, VIA köpte Cyrix-tekniken för massa år sen, men la ner den strax efteråt. de släppte en processor med tekniken.. men den kom ut i ett väldigt litet antal och tror jag aldrig ens kom till sverige.
Jag tycker att grön är en fin färg.
Sundelin
Posts: 67
Joined: 2002-11-01 23:25:48
Location: Luleå
Contact:

Post by Sundelin »

Klart det går att bygga en egen bärbar. Min prometeia är bärbar bara man är stark nog :P
System 1 | 2500+ @ 4200+ | Geforce 4 ti-4600 |

User avatar
kaktus
Posts: 368
Joined: 2002-08-07 22:23:38
Location: Gbg
Contact:

Post by kaktus »

annars så kan du ju bygga ett Barebone system ;)
Lorge
Posts: 10
Joined: 2003-01-09 23:50:55
Location: Strömstad
Contact:

skärm från bärbar till datorn

Post by Lorge »

Nån som har/vet en lösning på att få en skärm från en bärbar dator kopplad till ett vanligt grafikkort?

Hade ju varit jävligt mastigt att modda in den skärmen i chassit.
Only dead fish float with the stream...
Post Reply