C++ Programering prob.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
SunQ
Posts: 19
Joined: 2002-03-11 20:46:11
Location: Härnösand
Contact:

C++ Programering prob.

Post by SunQ »

Jag skulle vilja ha hjälp med dessa uppgifter.. Jag har nämligen ingen aning hur man gör..

1. Skriv ett program som läser in ett ord och skriver ut ett nytt ord bestående av det sista tecknet, det mellersta tecknet ( om det är ett jämt antal bokstäver det första av de mellersta tecknen) samt det första tecknet.

2. Gör ett program som läser in ett ord (max 20 tecken) oc skriver ut samma ord men på rövarspråket. DVS ordet samma blir sosamommoma, Lars blir lolarorsos. en konsonant blir alltså tre bokstäver, kosontanten först och sist och ett o i mitten medan vokalen blir oförändrad.
[- System 1 | AMD Athlon 1400@1553 | ASUS a7c-133 | 512mb Pc-133 | GainWard GF4 Ti-4200 64mb | 60gb WD 7200, 100gb WD 7200 | Chiftech fulltowwa | Soundblaster 1024 live -]
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: C++ Programering prob.

Post by IcePic »

SunQ wrote:Jag skulle vilja ha hjälp med dessa uppgifter.. Jag har nämligen ingen aning hur man gör..

1. Skriv ett program som läser in ett ord och skriver ut ett nytt ord bestående av det sista tecknet, det mellersta tecknet ( om det är ett jämt antal bokstäver det första av de mellersta tecknen) samt det första tecknet.

2. Gör ett program som läser in ett ord (max 20 tecken) oc skriver ut samma ord men på rövarspråket. DVS ordet samma blir sosamommoma, Lars blir lolarorsos. en konsonant blir alltså tre bokstäver, kosontanten först och sist och ett o i mitten medan vokalen blir oförändrad.
Är det bara jag som tycker det är trist med inlägg av typen "Gör min läxa?".

Det du beskriver ovan är ju klart och tydligt beskrivet, vilket innebär att du troligen har
förstått uppgiften väl (vilket är nog så viktigt i programmering) och de är inte särskilt svåra i sig heller.

Kanske kommer nån posta en genväg åt dig, kanske inte, men oavsett så tycker jag att
du ska ta dig en funderare. Om det är del 1 i en längre kurs/linje som har med data och
kanske t.o.m programmering att göra så gör du dig själv en björntjänst om du ropar efter
färdiga lösningar så här tidigt.

Vänder man på det kan man säga lite mer elakt att om du inte reder ut de här enkla bitarna
så kanske programmering inte är för dig?

Det jag reagerade mest på var kanske att det inte framgår alls vad ditt problem är.

Kanske kan du lösa det i VB, men undrar över C++, kanske är det C++:ens stränghantering
som är övermäktig, men så som det ser ut (för mig!) så har du inte gjiort nånting alls.

Jag hjälper gärna nån som fastnat med ett specifikt problem, eller diskutera algoritmer,
men jag tycker inte om att göra nåns hemläxa så de slipper själva.
Jag kanske låter trist och elak, och säkerligen kommer nån flasha med lite snabb C++-
kod på 2-3 rader som löser dina uppgifter, men det går inte att komma ifrån att det här
är i princip så jämrans enkelt som det bara kan bli vad det gäller programmering.
Man får inte många 31337-points i himlen som hacker om man fastnar här.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
nophix
Posts: 200
Joined: 2002-03-08 14:10:45
Location: Göteborg, Hisingen
Contact:

Post by nophix »

Annars kanske det är klokast och fråga läraren eftersom det är säkert han som är ansvarig för kursen, och som ser till att förklara såpass bra att du vet iaf hur man börjar med de enklaste grejerna. That's what teachers are for.....var glad, du har ju iaf nån som kan hjälpa dig muntligt. Kanonbra ju!
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

Jag vill inte heller ge dig hela lösningen, men jag vill inte inte heller bara snäsa av dig, en mening med forum är ju att man skall få hjälp med problem som man har.

Om jag hade varit grön och åkt på dessa frågorna så hade det säkert kört sig för mig också. Så om nu du får skit för att du inte klarar av detta och får massa uppmanignar att sluta progammera, så ta lugnt alla börjar någonstans. Och när du speciellt sitter med ett sådant snygg språk:) som C++ ska du få all hjälp du behöver.



LÄS:
Först börja med läs lite om arrayer(fält), hur du du declarerar dem och hur du indexerar dem.


Båda problemen är ju egentligen bara en träning på inläsing till array(fält) och sedan arbeta lite med arrayen.
Det finns ett par olika sätt att läsa in på, cin>> "var" går ju att använda dock helt utan kontroll, kolla även upp cin.getline och cin.getc.

Om du använder getline(a,b) så har den som pararmetrar ett teckenfält, och en max längd på fältet. Obs förstår du inte vad ett teckenfätt är GOTO LÄS:
getline läser ifrån keyboard tills du trycker enter och "stoppar" dem i teckenfältet "a" och stoppar in ett '\0' slutet i "a"


Sedan skulle du bara skriva ut den första mittersta och sista. Detta är lite tvetydligt, om ordet är bara en bokstav, skall man skriva ut den 3 gånger, för den är ju både förs sist och mitterst, eller bara en gång?

Men om du kollar hur lång din inlästa sträng(alltså hur många tecken innan '\0') var så ska du bara indexera i lite olika pos i den. Tänk på att om du om du läser in "hej" till en array "ord" så kan du indexera iden så här
cout<<ord[0] skriver ut första ordet i i arrayen. alltså "h"
och ord[2] skriver ut j.
Ett sätt att lösa att skriva ut den sista är ju alltså att bara att indexera det sista elementet i array. Tänk på att om du hittar någon function som ger längden av en string(array) så ta bort -1 från resultatet, då indexeringen börjar från 0.


Gör den första uppgiften först så hjälper jag gärna till med den andra sedan.

Ha det så kul som du kan, det ska vara kul att programmera:)
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

gottegrisen wrote: Så om nu du får skit för att du inte klarar av detta och får massa uppmanignar att sluta progammera, så ta lugnt alla börjar någonstans.
Jag försökte inte dissa någon för att han inte kan, ingen kan nåt vid ruta #1, utan för att
det definitivt ser ut som om han inte försökt. Det är en enormt skillnad på de två.

Du har helt rätt i "alla börjar nånstans", men inte genom att få det serverat.
Då skjuter man upp det "oundvikliga" till läxa #2 eller #3 eller när man inte längre
får svaren på 64bits.

Man kan fuska i ett historieprov och ändå klara sig genom en historiekurs, eftersom
kunskaper om stenåldern inte är ett krav för att kunna beskriva andra världskriget,
men att fuska sig förbi steg #1 eller #2 i programmering kommer inte löna sig om han
vill lära sig programmering. Det kommer dessutom inte vara "kul" heller.

Som jag skriver, det är "gör min läxa" som jag uppfattade det. Det kanske inte alls
är så det är menat, men jag drar inga extra slutsatser utöver det som står.
Hade det varit en fråga om att kompilatorn gnällde eller att programmet kraschade
och krävde debuggning hade situationen varit en helt annan.

Det ger sig säkert när SunQ svarar om jag var helt fel ute eller inte.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

IcePic wrote:
gottegrisen wrote: Så om nu du får skit för att du inte klarar av detta och får massa uppmanignar att sluta progammera, så ta lugnt alla börjar någonstans.
Jag försökte inte dissa någon för att han inte kan, ingen kan nåt vid ruta #1, utan för att
det definitivt ser ut som om han inte försökt. Det är en enormt skillnad på de två.

Du har helt rätt i "alla börjar nånstans", men inte genom att få det serverat.
Då skjuter man upp det "oundvikliga" till läxa #2 eller #3 eller när man inte längre
får svaren på 64bits.

Man kan fuska i ett historieprov och ändå klara sig genom en historiekurs, eftersom
kunskaper om stenåldern inte är ett krav för att kunna beskriva andra världskriget,
men att fuska sig förbi steg #1 eller #2 i programmering kommer inte löna sig om han
vill lära sig programmering. Det kommer dessutom inte vara "kul" heller.

Som jag skriver, det är "gör min läxa" som jag uppfattade det. Det kanske inte alls
är så det är menat, men jag drar inga extra slutsatser utöver det som står.
Hade det varit en fråga om att kompilatorn gnällde eller att programmet kraschade
och krävde debuggning hade situationen varit en helt annan.

Det ger sig säkert när SunQ svarar om jag var helt fel ute eller inte.
Du utgick från att han inte kunde något, och ville att vi skulle göra allt för han, och detta tyckte du var ett tråkigt inlägg. Ändå svarar du han.

Jag utgick ifrån att han behövde hjälp, för att han inte kunde detta och ger gärna ett handtag med detta. Jag tyckte det var ett kul problem så jag svarade. De enda inläggen som jag tycker är tråkiga i denna tråden är dina, vilka ter sig för mig på ett överlägset och nedvärderade sätt mot trådförfattaren.

Nästa gång kan ju jag svara på sådana här trådar, så slipper du ju skriva i för dig tråkiga inlägg, och jag slipper höra dina tråkiga inlägg, i för mig roliga inlägg.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

gottegrisen wrote: Du utgick från att han inte kunde något, och ville att vi skulle göra allt för han, och detta tyckte du var ett tråkigt inlägg. Ändå svarar du han.

Jag utgick ifrån att han behövde hjälp, för att han inte kunde detta och ger gärna ett handtag med detta. Jag tyckte det var ett kul problem så jag svarade. De enda inläggen som jag tycker är tråkiga i denna tråden är dina, vilka ter sig för mig på ett överlägset och nedvärderade sätt mot trådförfattaren.

Nästa gång kan ju jag svara på sådana här trådar, så slipper du ju skriva i för dig tråkiga inlägg, och jag slipper höra dina tråkiga inlägg, i för mig roliga inlägg.
Jag tycker du är löjlig nu. "Topic författaren" säger klart och tyligt "GÖR MIN LÄXA, FÖR JAG ÄR LAT!" typ. De finns inga genvägar när de gäller programmering, och de är de viktigt att man lär sig grunden. Tycker att han kunde fråga ifall någon kan hjälpa han att lära sig grunden i programmering eller vad han ska köpa för bok.

Du behöver inte försvara dig när de gäller de här inlägget för jag är inte intresserad av vad du har att säg till ditt försvar, rikta istället ditt svar till SunQ som ber om hjälp eller skippa de helt.

tack för mig
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

EvilGhozt wrote:
gottegrisen wrote: Du utgick från att han inte kunde något, och ville att vi skulle göra allt för han, och detta tyckte du var ett tråkigt inlägg. Ändå svarar du han.

Jag utgick ifrån att han behövde hjälp, för att han inte kunde detta och ger gärna ett handtag med detta. Jag tyckte det var ett kul problem så jag svarade. De enda inläggen som jag tycker är tråkiga i denna tråden är dina, vilka ter sig för mig på ett överlägset och nedvärderade sätt mot trådförfattaren.

Nästa gång kan ju jag svara på sådana här trådar, så slipper du ju skriva i för dig tråkiga inlägg, och jag slipper höra dina tråkiga inlägg, i för mig roliga inlägg.
Jag tycker du är löjlig nu. "Topic författaren" säger klart och tyligt "GÖR MIN LÄXA, FÖR JAG ÄR LAT!" typ. De finns inga genvägar när de gäller programmering, och de är de viktigt att man lär sig grunden. Tycker att han kunde fråga ifall någon kan hjälpa han att lära sig grunden i programmering eller vad han ska köpa för bok.

Du behöver inte försvara dig när de gäller de här inlägget för jag är inte intresserad av vad du har att säg till ditt försvar, rikta istället ditt svar till SunQ som ber om hjälp eller skippa de helt.

tack för mig
Urk, ett ännu tråkigare inlägg.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Hm, om några inlägg är tråkiga så är det dina
Gottegrisen och Icepics "små" argumentationer.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

nova wrote:Hm, om några inlägg är tråkiga så är det dina
Gottegrisen och Icepics "små" argumentationer.
Helt sant, skit tråkiga. Instämmer fullt.
Post Reply