Program-mappen öppnar upp vid start av windows....

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Anders100
Posts: 3
Joined: 2003-01-10 12:00:39

Program-mappen öppnar upp vid start av windows....

Post by Anders100 »

Hjälp! Gjorde en uppgradering eller installerade något program för några dagar sen o nu så öppnas "Program"-mappen varje gång jag startar om datorn. Har frågat några men allt dom säger är att man måste in o röja i regedit. och att dom inte kan beskriva det för mig.
Kan någon beskriva hur jag ska göra plz. (Steg för steg skulle vara nice)
Kan ju säga att jag kör winXP på den ena burken och win98 på den andra.
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Denna fråga har ställts tidigare här på forumet för ett tag sedan... Sök lite så kanske du hittar den.
Mecca: The Blessed
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Det framgår inte på vilken av datorerna som problemet med program-mappen uppstår, men jag kan gissa på att det är win98-burken. Problemet beror nog på språkförbistringar mellan engelska och svenska versioner av program (ex, svensk ie eller office på engelsk win98, eller tvärtom?) då du troligtvis har en katalog som heter "Program" och en som heter "Program Files". Avinstallera de program som ligger i "fel" katalog och installera om dem i rätt katalog. Ta sedan bort den av katalogenerna som är tom.
Eventuellt kommer det kanske att krävas att du ställer om i registret eller mha tweakui vilken katalog som är den riktiga program-katalogen.
Anders100
Posts: 3
Joined: 2003-01-10 12:00:39

Post by Anders100 »

ok, ska söka i forumet.
Anders100
Posts: 3
Joined: 2003-01-10 12:00:39

Post by Anders100 »

Xhargh wrote:Det framgår inte på vilken av datorerna som problemet med program-mappen uppstår, men jag kan gissa på att det är win98-burken. Problemet beror nog på språkförbistringar mellan engelska och svenska versioner av program (ex, svensk ie eller office på engelsk win98, eller tvärtom?) då du troligtvis har en katalog som heter "Program" och en som heter "Program Files". Avinstallera de program som ligger i "fel" katalog och installera om dem i rätt katalog. Ta sedan bort den av katalogenerna som är tom.
Eventuellt kommer det kanske att krävas att du ställer om i registret eller mha tweakui vilken katalog som är den riktiga program-katalogen.
Har problem i både win98 och i XP. :-/
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

En kille hade problem med det och hittade en fix till det på windows update.. Så antagligen är det en vanlig bugg i Windows..
Morgan
Posts: 33
Joined: 2002-10-28 8:37:38

Post by Morgan »

Intel P4 2.53 GHz l Albatron PX845PEV l POV Geforce4 Ti4200 128 mb l Plextor 40x12x40 l
Corsair 512 mb ddr PC3500 434 MHz l IBM 80+60 Gb l tft 15'-skärm l luftkylning l win xp pro
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Jag har samma problem. Eller jag vet vad som orsakar det men jag har inte orkat fixa det än. För mig kan det bli så när jag grejjar med ett program som kan stänga autostart på program. Om man typ stänger av ett program som inte går att göra därifrån utan att man måste ta bort den ur autostart mappen så kan det bli så(winXP). Nu blev det så efter en insällning med programmet, ska avinstallera programmet så ska det fixa till sig, för jag kommer inte riktigt ihåg vilken jag ändrade på när det blev så, och det verkar inte fixa till sig om jag bara ändrar tillbaka, så jag ska ominstallera programmet. Men hur som helst, du har inget sådant program som du har grejjat med? kan vara något med det isf.
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

Läs 8)

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... ofrivillig

körde en cut & paste från mitt eget inlägg ;D

gå in i C: o kolla om du hittar en mapp "Program Files"


Hehe! känner igen det där det kunde hända i Win98
det som orsakade det hela var att när man installerade i ett svenskt 98
ett engelskt/us vers program så skapade den i installationen en ny mapp
"Program Files" istället för att installera sig i "Program" mappen

då kunde Win bete sig märkligt bla det felet du beskriver

för att lösa detta (i Win 98 var det så)
så avinstallera alla program i "Program Files" mappen i "lägg till ta bort Program" installera om programmen i mappen "Program" & inte "Program Files" så var det fenomenet borta

tror att det är liknande för WinXP
AMD XP 2500+@XP 2700+|1024Mb DualDDR Samsung PC3200|A7N8X|Leadtek GF4 TI4400|80+120Gb HD SeaG ATA100|Chieftec+360W+2 Enermax Silent 80mm|19" 959NF***Amilo 1425 1,7|1024Mb|80Gb|ATI 9700 128Mb
Svinto
Posts: 5
Joined: 2003-01-10 14:56:12

jag har svaret

Post by Svinto »

jag hade samma problem när jag installerade min brännare det är det att du har installerat nåt program som lägger sig i program files antingen så kan du stänga av programet i msconfig eller så kan du göra som jag avinstallera programet
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Drar fram min txt-fil igen...


C:\Program startar varje gång windows startar. Svaret...
--------------------------------------------------------
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Där hittar du förmodligen en sökväg som ser ut ungefär så här: C:\Program Files\Vadsomhelst utan citationstecken runt. Ändra detta till: "C:\Program Files\Vadsomhelst".

-------
Kort och dålig steg för steg.
1. Hoppa in i regisrtet med: regedit
2. Hoppa in under: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
3. Där hittar du förmodligen en sökväg som ser ut ungefär så här: C:\Program Files\Vadsomhelst utan citationstecken runt. Ändra detta till: "C:\Program Files\Vadsomhelst".
---------

Ta en titt under här också: HKEY_CURRENT_USER\Software\microsoft\windows\currentversion\Run (Punkt 2 i den korta steg-för-steg-guiden)
Rawis
Posts: 113
Joined: 2002-09-30 9:25:02
Location: Uppsala
Contact:

Post by Rawis »

Fluffy, jag gjorde som du sa... program mappen kommer fortfarande upp, men nu funkar autostart på några program som inte vill starta förut (tex PowerStrip)... tack för tipset! :)
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

[quote="Fluffy"]Drar fram min txt-fil igen...


C:\Program startar varje gång windows startar. Svaret...
--------------------------------------------------------
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Där hittar du förmodligen en sökväg som ser ut ungefär så här: C:\Program Files\Vadsomhelst utan citationstecken runt. Ändra detta till: "C:\Program Files\Vadsomhelst".[quote]

Min program-mapp hoppar oxå fram men denna C:\Program Files\Vadsomhelst utan citationstecken va inte med där. Finns det något annat sätt att fixa detta.
Mecca: The Blessed
User avatar
fredde24
Posts: 321
Joined: 2002-07-17 18:32:53
Contact:

Post by fredde24 »

Det finns ett Litet program!
Programmappfixaren 1.11.
Kom bara inte ihåg vart det fanns!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Den fixen jag skrev är för Windows 9x. Jag har själv bara stött på detta fel en (1) gång i mitt liv på mina egna burkar så jag orkar bara inte uppdatera min .txt-fil.
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Det gjorde det för ig e.. bytte te Win ME .. då fuka allt fint
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

annars kan man göra så här:

ändra C:\Program Files\blabla till

C:\Progra~1\blabla

/Johan
Post Reply