Athlon 750 @ 950

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Athlon 750 @ 950

Post by Jonas Lundh »

Min Athlon classic går nu stabilt i 950MHz man jag skulle vilja få upp den i 1000.
När jag försöker klarar den inte att ladda windows nu. Kan någon tipsa mig om hur jag ska göra?
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Du kan ju testa att höja volten litegrann, det brukar hjälpa..
Håll koll på temperaturerna bara! ;)

Har du höjt FSB:n är dock risken att det är nåt annat än processorn som säger ifrån..
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Oni wrote:Du kan ju testa att höja volten litegrann, det brukar hjälpa..
Håll koll på temperaturerna bara! ;)

Har du höjt FSB:n är dock risken att det är nåt annat än processorn som säger ifrån..
Jag her redan testat 2.05V utan att lyckas

Jag har testar både multipel och FSB...
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
m3lchi0r
Posts: 17
Joined: 2002-03-07 23:45:57
Location: Tyresö, Stockholm
Contact:

hmm..

Post by m3lchi0r »

sänk fsb lite... å skaffa mer kylning..
om du har bra kylning på prollen.. så hänger d inte på den efter 200mhz.. förhoppningsvis.. kan inte lova.. men om du har hög fsb så höjer du alla bussar, inkl PCI, AGP, minnes bussat...
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Det kan vara så att ditt l2 cacheminne går för fort. det har en divider, t.ex. 1/2. Då går det i oringalhastigheten i 750*1/2=375mhz. Om du då höjer CPUn hastighet till 1ghz går det i 1000*1/2=500mhz, Och de tklarar det antagligen inte. Det finns program som du kan ändra dividern med, men jag vet inte riktigt var tyvärr :(
För att testa om det är l2 cachets fel kan du testa att stänga av det i bios(brukar gå).


Edit: Min 650 classic vägrade att gå i 850 men gick perfekt i 800 om jag inte ändra cahcedividern. När jag ändra dividern gick den i 850 perfekt :)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Diemon! wrote:Det kan vara så att ditt l2 cacheminne går för fort. det har en divider, t.ex. 1/2. Då går det i oringalhastigheten i 750*1/2=375mhz. Om du då höjer CPUn hastighet till 1ghz går det i 1000*1/2=500mhz, Och de tklarar det antagligen inte. Det finns program som du kan ändra dividern med, men jag vet inte riktigt var tyvärr :(
För att testa om det är l2 cachets fel kan du testa att stänga av det i bios(brukar gå).


Edit: Min 650 classic vägrade att gå i 850 men gick perfekt i 800 om jag inte ändra cahcedividern. När jag ändra dividern gick den i 850 perfekt :)
Ja, jag har också misstänkt det problemet är att mitt moderkort är ett MSI K7Pro och jag har inte hittat något sådant program så jag hoppader stt det fanns en annan lösning.

Min FSB är redan går redan i 100MHz och lägre vill jag inte gärna gå
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Jag hade oxå det moderkortet :) Och det går att stänga av l2 cachet på det. Prova bara en gång, då märker du om det är cacheminnet som bråkar.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Diemon! wrote:Jag hade oxå det moderkortet :) Och det går att stänga av l2 cachet på det. Prova bara en gång, då märker du om det är cacheminnet som bråkar.
Hur gör jag? Måste ha missat det. Och jag tycket att jag hade tittat mycket i BIOS. Där ser man...
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply