Några livsråd...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
fisk

Några livsråd...

Post by fisk »

Jag vet egentligen inte varför jag kom på att jag ville skriva den här tråden, men om majoriteten tycker den är ointressant eller dålig så är det bara att ta bort den.

Hursomhelst, jag tänkte bara komma med några råd som kan vara värda att ha i bakhuvudet i livet:


Det är bättre att följa en impuls, än att ångra att man inte gjort det för resten av livet. Hur många är det inte som gått igenom situationen, stått inför ett dilemma där impulsen och känslorna sagt: "GÖR DET!", medan logiken och det 'riktiga' valet varit att låta bli. Vare sig det är att följa med på den där galna festen, eller spränga den där brevlådan, eller kyssa den där flickan. Även om du tycker det verkar konstigt kan impulsen mycket väl leda till något mycket positivt. Hellre våga, och förlora fotfästet för en stund, än att inte våga och förlora sig själv.

Hur många vill sitta och ångra det man inte gjorde?


Om din känsla är att det är fel, gör det inte... kanske borde jag ha skrivit "följ dina känslor", men det är lite för grovt draget. Många gånger kan man få en stark känsla av att något är fel, eller bara en liten känsla. Må det vara att polarna vill sno nån farsas bil och köra utan körkort "bara en bit", eller att man verkligen inte vill prova att röka den där ciggen för att polarna tycker det är coolt. Gör det inte om det känns fel, det är i dessa fall bättre att tänka igenom saken; än att kasta sig in i en situation som mycket väl kan leda en åt skogen. OBS!, Blanda inte ihop detta med 1:an, det handlar om känslor och instinkter. De flesta vet instinktivt vad som är bra&dåligt, men vissa utvecklar en resistans mot detta; medan andra är närmare sina känslor.


Inget är värt ett brustet hjärta, kort och gott; såra inte någon, det är aldrig värt det. Att tänka igenom sina handlingar före man begår dem är ett bra sätt att hantera en situation. Handlar det om att lämna en vän i sticket för att 'de andra' vill ut och festa. Eller att "strula" med någon tjej på krogen då man har flickvän. Oavsett hur mycket man skyller ifrån sig så sårar man den andra, och sig själv också. Det är inte värt att förlora en vän, för att 'vara populär'. Säljer du dig för uppmärksamhet?


En tanke är mer värd än ingen, låter kanske självklart; men det tycks som det är så jävla många som inte tänker då de handlar. Så många som kastar ur sig glåpord som 'bögjävel' åt en kille med smink. Eller bara sitter och stirrar på någon. Visst är det lätt att tracka någon; men det är bara fel, och det vet man. Att tänka igenom sina handlingar leder oftast till att man gör ett nyttigt val dessutom.

Ens själ är inte till salu, många tycker att det är värt att stå ut med skitsnack för att komma vidare. Hur många tänker: "Äh, så jag blir lite retad, skitsamma; jag orkar inte", psyket säger ifrån, det är upp till en själv att göra handlingarna. Att vara inställsam och låta bli konflikter är att ta sin själ och sälja den till priset av att bli lite mer populär. Den som kommer överrens med alla är ingens vän. Bättre att säga vad du tycker med en gång, än att göra det två veckor efteråt, och bli mistrodd. Glöm inte att du blir den människa du gör dig till. Våga dra gränser.


Vissa beslut måste planeras, vill du flytta hemifrån?, Vill du bara sticka från alla ansvar och skita i skolan, för att alla är dumma i huvudet?, Tänk igenom allting först, ibland så kan känslorna vara överväldigande - men det kan också leda till 10 gånger så mycket besvär med ett oplanerat beslut än ett planerat. Har du verkligen råd att flytta?, Det är ungefär 3x så mycket utgifter som man planerat. Vad kostar t.ex. tecknande av elabonnemang?, Vad kostar möbler?, Hur mycket mat & råvaror behöver du köpa?, Har du bestick & tallrikar?, Finns salt?, Finns shampoo, etc. ? ; överhuvudtaget så behöver man tänka igenom de stora besluten i livet. Särskilt om man blandar in en annan människa i dem. Skall du göra slut med flickvännen, så är det bäst att du vet vad du skall säga, annars kan dina ord leda till att hon blir ett vrak i flera år efteråt, bara för att du känner att du behöver det, betyder inte att du kan klampa omkring och förstöra för andra i din väg.

Kommunicera!, Alla relationer är baserade kring kommunikation. Att uttrycka vad man känner och tycker är mycket viktigt för att dem runtomkring en skall förstå varför man agerar på ett visst sätt. Det är aldrig värt att hålla käften då man blivit sårad, för då trampar man på sig själv. Våga uttrycka känslor, annars blir man utsatt för livet. Det är mycket lättare att snacka skit om en person som inte försvarar sig, än att göra det om en person som visar att den inte tål trampas på. Våga säga "Nej!, Jag accepterar inte det här!", och våga dra gränser. Känner du dig utsatt är det upp till dig att förmedla det, kan inte de personerna du försöker prata med lyssna, så skall du ta dig en funderare över om de verkligen är värda att umgås med. Man blir bara utnyttjad om man försöker vara en tillgång för alla hela tiden.

Uttryck dig!, Våga bli förbannad; känslor är till för att uttrycka. Men såra inte någon i onödan. Många känslor går att uttrycka på flera sätt, t.ex. genom kampsport, dikter, måleri, etc. ; att få uttrycka sina känslor är grundbegreppet för att må bra och utvecklas. I känslovärlden finns inte rätt eller fel. Är du sårad, finns det ingen som kan säga att det du känner är fel. Man har ett behov att uttrycka känslor, oavsett om man förnekar det (vilket förr eller senare leder till explosion i någon form). Ingen människa pallar för trycket av att alltid låsa känslorna inne. Individer som har svårt att uttrycka sina känslor agerar ofta ganska omoget, och angriper gärna känslor med aggression, oftast för att de har svårt att få ut sina egna känslor. Oftast mår man som man behandlar andra. Mobbare t.ex. är ofta individer med identitetsproblem och känslomässiga problem, som tar till ilska för att uttrycka brist på t.ex. kärlek, eller brist på förstånd från föräldrar/vänner/etc.

Vi alla söker bekräftelse på ett eller annat sätt, förmågan att upptäcka hur någon söker bekräftelse är viktigt.

Ge affirmation, affirmation är bekräftelse. Bekräftelse över att något är bra, att något behöver förändras, affirmation kan vara konstruktiv kritik. Affirmation kan vara att bara säga "hej", eller ge någon en klapp på axeln. Vissa människor har ett mycket stort behov av bekräftelse, oftast finns ett djupliggande skäl till varför. Finns det någon som du tycker är påstridig och tjattrar mycket?, Någon som hela tiden försöker få uppmärksamhet? ... Även om denna person oftast får glåpord, eller irriterade blickar, så tycker den individen att det är värt det, bara den får uppmärksamhet. Prova att säga något vänligt (utan att ljuga) ; så tror jag att du kommer upptäcka att personen ifråga har ett djup, precis som du.

Många människor har lätt för att döma andra, att döma är den enkla vägen till ett "vi & dom där"-tänkande. Oftast mycket destruktivt, och konfliktbildande. Det är oftast de som bränner alla broar och bygger murar som är ensammast, även om de med tusentals broar förmodligen försöker kompensera brist på självkänsla med ändlös social tillvaro.


---

Våga tänka.
Våga vara dig själv.
Våga uttrycka dig.
Våga kritisera.
Våga respektera.
Våga erkänna dina misstag.
Våga bättra dig.
Våga ge en andra chans.

---

Balance, in all things - the equilibrium of the body, soul and spirit.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

jäää... du borde skriva en bok typ...
jäkligt smarta råd faktistk....

(hade tänkt skriva något här, men mina tankar är lite groggy nu :P )
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Punkterna ovan känns lite motsägande i i vissa fall... Tillexempel är punkt 1 en motsägelse till flera av dom andra punkterna.

Mycket av det är bra råd, men du måste förklara lite mr hur du menar i dom fall där du motsäger dig själv
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Fixarvesslan
Posts: 181
Joined: 2003-01-09 16:17:35
Contact:

Djupt

Post by Fixarvesslan »

Mkt djupt måste jag säga..(nästan så man drunknar faktiskt) ;)

Många av råden är ju dock helt klart tänkvärda!
P4 2.4GHz || 1024Mb Dual-DDR || Gigabyte SINXP-1394 (SiS 655) || Sapphire ATi RADEON 9500 Pro || 120Gb Seagate Baracuda V SE || Windows 2000 Pro
User avatar
turbonallen
Posts: 168
Joined: 2002-03-27 14:27:52
Location: Angered
Contact:

Post by turbonallen »

mycket väl värt att tänka på.
Fungerande dator, härlig skärm | Nintendo Gamecube Metroid Prime Pak
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Tack...
En del att tänka på, en del att bara hålla med om...
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Mycket motsägelser blir det...

Och för att kontra "gör vad du känner för"-övertonerna så dumpar jag ett råd själv: Ha det som måste gjöras gjort, och ryggen fri ifall något akut skulle dyka upp. Först då kan man överväga annat.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Jag tänker inte kommentera innehållet, helt enkelt för att jag inte har läst igenom det. Emellertid vill jag hålla med wille. Du (fisk) borde verkligen skriva en bok, du har en enorm kreativitet och kan formulera dig; så varför inte?
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

Jag tycker det var lite uppenbara saker. Men bra skrivet dock.
om du läser det här är du ägd. you're in a laundry room.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Lite halvt om halvt uppenbart... Kanske värt för alla borttappade fjortisar etc att läsa? Vissa behöver lite att leva efter...
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
petter

Post by petter »

jag lever efter mina egna regler så långt som det är möjligt.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

hmm till er som vill utveckla er lite... läs böcker som: att välja glädje - kay pollak, lycka - dalai lama, tisdagarna med morrie - vet ej författarns namn.

dessa böcker är alla intressanta...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Givetvis kan det tyckas som om texterna innehåller en del motsägelser, men så är också livet och jag vet inte hur man skulle skriva det på ett sätt som inte skulle involvera en del motsägelser.

Sen kan man också tycka att det är uppenbart, men om det är det, varför är det så så många som inte lever efter det? Och även om man tycker att det för egen del är uppenbart så är det nyttigt att ibland bli påmind om det, och framförallt att tänka på det.

För egen del behöver jag bli påmind om det ibland, så jag tyckte om att läsa det.
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

Lite ripoff på den där låten om hur man ska vara, den låten som riksbögen gjorde en cover på, eller snarare han översatte den till svenska, han som spelar i änglagård.

/edit wooolft just ja.
none

Post by none »

Regel nummer 1; Skapa dina egna regler, att blint följa andras leder till förvírring och förlust av sitt jag.

I övrigt var fisk´s regler hederligt vanligt bondförnuft :)
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

Instämmer. (Fisk)

Själv brinner jag för kommunikation och affirmation.. Okej, det andra kanske jag "följer" lika mycket, men kommunikation och affirmation intresserar mig verkligen. Jag har "utveckling" som värdet att sträva efter, och där behövs verkligen kommunikation. Allt blir bättre av kommunikation.

Affirmation har jag gjort till ett eget begrepp (Begrepp är saker som jag funderat mycket på, och som jag sedan skriver med versal i början. ;)) fast jag kallar det "Erkännanden", vilket helt enkelt är ärlighet, både mot den andre och mot sig själv - Att tillåta dig berömma utan självhävdelse alltså. - Det kallas för erkännanden eftersom det kanske är något uppenbart man säger ändå, men oftast så blir mottagaren väldigt glad ändå.. :)

Sedan, att det skulle vara självklarheter tycker jag också, men det är ju bara jag (vi). Så jag säger inte det, fisk ska ha ett hävdelsefritt erkännande, eftersom många tydligen tog lärdom. :)

Jag har en egen liten regelutveckling av #1 och #2:
Ifall du behöver argumentera dig till något är det förmodligen inte värt det. Ifall du övertygar dig själv om _varför_ du ska köpa den där jackan, så kanske du ska låta bli ändå.
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
User avatar
topic
Posts: 723
Joined: 2002-05-02 22:02:11

Post by topic »

Skriv en bok. :)


/toPic
User avatar
-EasyTarget-
Posts: 113
Joined: 2002-04-29 13:18:34
Location: åkersberga

Post by -EasyTarget- »

hm , ganska intressant...
jag måste dock klaga på det där om "känns känslan fel så gör det inte"
jag har själv fått erfara motsatsen vid några tillfällen i livet men tillslut (lyckligtvis) följt mitt logiska förnuft.
om jag hade följt rådet "följ känslan" hade jag nog inte haft en bra kompis som jag har idag....
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

jag har alltid sett på fisk som en av forumets absolut smartaste.
men måste du uttrycka dig som en fjollig mjukis?
du har helt enkelt gett efter och gjort dina tankar för mainstream.
var är rebellen och anarkisten i dig?
Eller är detta helt enkelt ett trick för att komma mellan lakanen med fjortisarna? man förstår sig aldrig riktigt på fisk...

btw varför är du "gäst" nu?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Det e så att tårarna va på G där ett tag ... mkt fint skrivet
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
Post Reply