Det var bättre förr...?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Det var bättre förr...?

Post by Herr Thomas »

Född på 60-talet som jag är kan jag inte annat än att hålla med skribenten på dykarna.nu. Ni anar inte hur bra ni har det pojkar (och flickor)...

http://www.dykarna.nu/forum/response.as ... 92&catId=0
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Underbart kåseri ;)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

nja... låter som bullshit de där...

att utvecklingen har sin gång behöver inte betyda att man är bortskämd... ibland förundras jag över idiotin hos vuxna människor...

sen förstår jag inte riktigt vart han vill komma med inlägget heller... låter mest som om han har seriöst många uppdämda känslor (borde kanske söka råd eller psykhjälp ::) ).

och om han nu anser att vi är så bortskämda, varför är han då en del av de som gjort oss sådana... föräldrarna alltså...

nu blir jag sur...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

wille wrote:nja... låter som bullshit de där...

att utvecklingen har sin gång behöver inte betyda att man är bortskämd... ibland förundras jag över idiotin hos vuxna människor...

sen förstår jag inte riktigt vart han vill komma med inlägget heller... låter mest som om han har seriöst många uppdämda känslor (borde kanske söka råd eller psykhjälp ::) ).

och om han nu anser att vi är så bortskämda, varför är han då en del av de som gjort oss sådana... föräldrarna alltså...

nu blir jag sur...
Håller med wille.. Asså hela det inlägget handlar mest om att tekniken är mycket bättre nu å bla bla.. vafan så kan man inte hålla på, tekniken går helatiden framåt. När jag är äldre (är 16 nu), när jag är typ 35 eller något ska jag då sitta å snacka samma skit.. "När jag var liten fick jag fan gå till skolan! ni som bara behöver trycka på en knapp så teleporteras ni dit!" - Inte för att jag tror att man kommer kunna teleportera sig till skolan då men det var bara ett exempel ;) *laddar ak:n* That motherfucker is going down! 8)
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Space invaders lär ju ha varit fett när det kom..
8bits nintendo hade grym grafik tyckte jag, tills man såg nått bättre.

Bibliotek utklassar lätt fortfarande internet. Oftast kan man inte lita på fakta som finns tillgänglig på nätet.

Att det finns mer att se på tv idag är bara negativt, man blir förslappad..

På den tiden han var ung hade han lyxen av: renare luft, framtidshopp ( :) )
, bättre musik, samt pudelrock.

Tycker inte att han ska gnälla...
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag är nästan lite ledsen över att jag är född så sent som jag är.
Jag tror man uppskattade saker lättare och mycket mer än man gör
idag. Och barnen var nog mer kreativa än idag för nu finns det så sjukt mycket att göra egentligen så man kan i stort sett inte bli uttråkad. Och det är egentligen lite synd. Musiken var förresten också mycket bättre förr :)
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

veronica wrote:Jag är nästan lite ledsen över att jag är född så sent som jag är.
Jag tror man uppskattade saker lättare och mycket mer än man gör
idag. Och barnen var nog mer kreativa än idag för nu finns det så sjukt mycket att göra egentligen så man kan i stort sett inte bli uttråkad. Och det är egentligen lite synd. Musiken var förresten också mycket bättre förr :)
Håller väll med lite även om det finns fett bra musik nu ...
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

hur sjutton kan man föredra de gamla tiderna????

HALLÅÅ!!!!!! DET FANNS INTE BREDBAND DÅ!!!!! ... fy, jag skulle inte ha överlevt mer än några dagar. Stackars satar som fick leva då. ;D
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Kame_boy wrote:HALLÅÅ!!!!!! DET FANNS INTE BREDBAND DÅ!!!!!
Finns inte bredband nu heller... *suck*
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Ärligt talat så sitter jag ofta i min datorstol och är fascinerad över att jag har möjligheten ladda ner vad som helst.
vilken film som helst. vilken låt som helst. vilken bild som helst. vilket spel som helst. och det bästa är att ingen av tjusningen har försvunnit för att det är överdrivet enkelt.

nu blev detta en wwäaersch-tråd ju!

plz not bän /me!
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag kan säga att många nu för tiden är bortskämda, jag är en av dem. Jag sitter mer eller mindre hela tiden vid datorn hela dagarna, hjälper knappt till hemma. Då jag inte hade ADSL gjorde jag lite mer saker hemma, men nu sitter jag väldigt klistrad vid datorn. Iofs så tittar jag knappt på TV nu längre för att jag har just ADSL.

Jag vill hjälpa till hemma men det känns som jag inte hinner för att då missar saker på Internet som IRC-kanalen.


Sorjligt(Stavnig?) men sant, internetuppkopplingen har gjort mig latare.


Sedan det med spel-delen. Jag tycker äldre spel är roligare för att de är enklare. Även om grafiken och ljudet inte var det bästa då var känslan ett par gånger bättre. Spelen krävde inte heller inte direkt mycket. Då kunde man sitta med en maskin i två år utan problem för hackande spel, men nu för tiden så är det max ett år livstid på en maskin om man vill ha "bra grafik", och kortare blir den tiden hela tiden.

Jag saknar spelen ifrån runt mitten 90-tal då hårdvaran och mjukvaran var allmänt enklare. Iofs så var inte *nix lika stort då och fast Internet fanns knappt, men jag tycker det är en lite nackdel med fast Internet då det tar väldigt mycket på tiden. Om jag inte hade haft fast internet så skulle jag kunna lägga någon timma på skolan utan problem.


TV-spel... Sådan skit!

"Det var bättre förr."
Allt var nog inte bättre, men det är väl så att man växer och ser hur slappt det är i dagsläget. Jag har växt en hel del i psyket den senaste tiden och ser vad för fel jag har gjort och allmänt undrar varför folk går gymnasiet som är frivilligt och sedan skolar stora delar av det. Jag ångrar att jag sumpade högstadiet och fick gå på IV och sedan handel två år för att inse att det absolut inte är mitt område och vad "jag vill bli". Går nu en annan linje som är 3 eller fyra år, sammanlagt då 6 eller 7 år på gymnasiet för min del!

Säger så här:
SUMPA INTE SKOLAN! Om ni inte riktigt vet vad ni vill med era liv, vila något år genom att hoppa in på någon linje och för att känna om det är rätt, välj IV och läs t.ex grundkusers som matte eller svenska eller ta ett "sabbats år"(Stavning?)

Vad är viktigare:
Slappa när man är ung eller få en vettig utbildning som du skall leva på resten av ditt liv? Om du inte vet vad du vill läsa, testa dig fram och praktisera på olika ställen för att känna efter om det är det du vill.


Jag skriver detta så folk inte också slänger 3 år i sjön som jag har gjort. Inte så är det inte riktigt i sjön för mig då jag har läst en hel del kurser, men endå!


Plugga nu, få ett bra jobb och då slappa och ha det bra. Supa/festa/slappa är inte livet. Ni kanske tycker det nu, men ni kommer troligen ångra er att ni sumpade skolan pga ni supade istället för att läsa några minutrar varje dag hemma.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hehe, kallas utveckling när man gör saker som har fler funktioner och går snabbare.

TVspelen var inte sämre förr, dom var äldre förr... Det var lika häftigt att se nya spel till NES när jag var liten som ungar nu tycker att det är häftigt med nya spel till GC, PS2 och PC.

Min 486 DX33 med 8 meg RAM och 326 meg HD, ingen CD, inget ljudkort var bra mycket häftigare än en 4 GHZ i dag, för på den tiden betydde en ny CPU att man faktiskt kunde spela dom nyaste spelen, inte bara att det gick att öka grafiken lite till. Man undrar faktiskt hur små marginalerna kan bli mellan modellerna innan folk ger upp... mellan 25 och 33 MHZ (SX och DX) var det en enorm skillnad, och 33 till 66 samma sak, men hur stor är skillnaden mellan 1800 och 2000 egentligen... det skiljer knappast nåt i känsla, bara i mätbar prestanda...

Jag minns faktiskt tiderna då Nummerpresentation och AXE kom, då TV4 startade, då vi handlade video och när SVT började med den lilla siffran i hörnet :) och jag är bara 22

Återigen, det var inte sämre eller bättre förr, det var äldre förr...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Fluffy wrote: Sedan det med spel-delen. Jag tycker äldre spel är roligare för att de är enklare. Även om grafiken och ljudet inte var det bästa då var känslan ett par gånger bättre. Spelen krävde inte heller inte direkt mycket. Då kunde man sitta med en maskin i två år utan problem för hackande spel, men nu för tiden så är det max ett år livstid på en maskin om man vill ha "bra grafik", och kortare blir den tiden hela tiden.
C64:an höll i typ 5 år (1983-1988), amiga 1000/500 mellan 1987-1993, och sen amiga1200 mellan 1993-1997. Viisst, lite extra minne till A1200:an
eller ett cpu-kort var ju inte fel, men grafiken dög iaf.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Kame_boy wrote:hur sjutton kan man föredra de gamla tiderna????

HALLÅÅ!!!!!! DET FANNS INTE BREDBAND DÅ!!!!! ... fy, jag skulle inte ha överlevt mer än några dagar. Stackars satar som fick leva då. ;D
Det man inte har eller inte fanns saknar man inte.
Själv är jag ju sbart 30 och kan hålla med texten.
Allt var ju inte bra förr men ungomen av idag har det ju så betydligt mycket lättare idag.
Ni är ju nästan uppväxta med datorer (PC eller MAC) och Internet.
Erat skolarbete blir ju "lättare" att utföra eftersom det finns så mycke att hämta från Internet idag.
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

Stoneman wrote:
Kame_boy wrote:hur sjutton kan man föredra de gamla tiderna????

HALLÅÅ!!!!!! DET FANNS INTE BREDBAND DÅ!!!!! ... fy, jag skulle inte ha överlevt mer än några dagar. Stackars satar som fick leva då. ;D
Erat skolarbete blir ju "lättare" att utföra eftersom det finns så mycke att hämta från Internet idag.
Så kan man vända på steken och säga att det finns för mycket information att tillgå och att det är ytterst svårt att sålla ut relevant data.

Det kommer i alla tider finnas folk som säger att det var bättre förr. Jag har själv börjat falla för detta med mina otroliga 20 år på nacken. Det har hänt både en och två gånger att jag reflekterat över dagens ungdom (läs grundskoleelever) och deras brist på respekt för den "äldre generationen".

En annan aspekt på "det var bättre förr" är ju att nästan allting om man ger det lite tid framstår som något bra. Man minns det man vill minnas. Se bara på lumpen, ingen jag känner som ligger inne nu uppskattar det, de rent ut sagt hatar skiten. Men om låt säga 5 år kommer de att titta i backspegeln på de där underbara månaderna med vapenfett i matsäcken.

Som min roommate uttyckte det efter att vi besökt San Franciscos mindre fasionabla kvarter.

As long as you survive everything is a good experience.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
snausman
Posts: 135
Joined: 2002-04-24 21:02:16
Location: Göteborg
Contact:

Post by snausman »

Det var bättre förr iaf med brottsligheten.
Nu blir man beskjuten om man inte ger folk cigaretter på stan (nästan)
Förr i tiden hyttade folk med näven istället :)

Jag hadde gärna rest tillbaka i tiden och levt om 1980-talet.
eller varför inte 1970-talet med Ebba Grön och se "Mannen på taket" på bio.

Filmerna tyckte jag höll en högre standard. Jag ser hellre om en 80-tals rulle med Arnold Schwarzenegger 5ggr än att se XXX med Vin Disel :p
Eller kommer ni ihåg klassiker som Goonies & Indiana Jones..

Även de tecknade filmerna tycker jag har fått sig en törn de är nu istället musikalnummer istället för en sammansatt historia.

Sen så kom ju DVDn så man kan köpa favoritrullarna med bra bild och ljud kvalitét att koppla till hemmasterion så man slipper gå på bio.
Eller så går man, för att se om dem när de kommer med nya digitala effekter WOW.

Fredagskvällarna när det gick bra tv som t.e.x Dallas & Falcon Crest Varuhuset,Storstad, Aspiranterna. Första säsongen på Rederiet.
Allt var nytt och spännande. Sen blev tv bara sämre och sämre.
Nu blir det istället brittiska tvserier som importeras om och om igen. De påminner om gamla 60-tals böcker "Betjänten var mördaren"

Förr var det nästan exlusivt att kunna äta på McDonalds de fanns på så få ställen. Nu blossar snabbmatsställerna upp efter varandra, shopingställerna likaså.
Det fins inga "roliga affärer längre" ja man kan väl alltid hitta en o annan skruvmejsel på Classe. Nu skall allt dessutom gå så fort som möjligt 17 kassor personalen hinner inte expiera en osv.
Går datorn sönder blir det kaos, då får de istället gå in i butiken o leta på hyllan istället för att säga kolla hylla b5.

Musiken:
ahh vad härlig 80-talet var med dess synth och disco period.
Nuförtiden är det bara ihopplockade band utav skivbolagen de släpper 1 cd sen är de utbytta av ett band som låter likadant, och dessa letar sig t.o.m med in i Musikfestivalen.

Sen när datoråldern kom man åkte på sitt första lan med en P200 med 10Gb hd med 10mbit nätverkskort. Det var grejjer det alla satt och spelade Quake 2 eller Worms 2.

Nästa år sitter väl alla med 1gbit nätverk 16x dvdbrännare 19tft skärmar 200gb hd osv och spelar QIV. och man kommer behöva ha massa hänglås på dessa prylar för att folk kommer in och snor sakerna.

Det enda roliga med 2000-talet är Internet, med sk flatrate (ADSL) man kan ha på datorn och använda den som en tvguide eller receptbok. Men nu är man så bortskämd så nu får man skicka meddelande till kompisar så fort man hittar en rolig sida man tittar in på den nån minut sen är det inget kul längre.

Nu verkar 1980-talet komma tillbaka iaf till en viss del. En bekant var över i U.S.A, han sa de där härliga tenniskorna vita med ett blått nike streck är på modet.
Sen har tvserier som Do Over Thats 80´s Show och flera med de börjat sändas. Själv såg jag om The Wedding Singer igår vilket gav en del kul minnen. :)
Skall nog hyra mig Breakfast Club nu nån dag åxå :)
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag tror att mediatrötthet borde nämnas i den här diskussionen,

Vi i västvärlden får 4000 budskap varje dag. det är ett faktum.

jag tror inte jag hade varit en deprimerad, självmordsbenägen, arg nihilist med planer om världsherravälde följt av global anarki om inte om inte tusentals personer försökte pressa på mig deras åsikter, deras budskap eller på något sätt påverka mig och få min uppmärksamhet _hela_ tiden.

Detta va man skonad från för 20 år sedan, det förekom inte i samma utsräckning anyway.

Att diskutera om spelen och musiken va bättre eller sämre förr känns banalt. alla vet ju att dom är bäst nu. ::)
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Fnittrade lite när jag läste det *fniss*.

OT: Annars lite halv kul
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jävla idiot.

Jag vill också ha ett atari.
Post Reply