Min (förmodligen) HD låter konstigt.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Min (förmodligen) HD låter konstigt.

Post by rag »

För cirka 2 veckor sedan så började en av mina datorers (förmodligen) hårddisk låta konstigt. Det lät ungefär "iiiiiiiiiiuuur........iiiiiiiiiiiuurrr......" (och fortsätter så). Detta förekom alltid när jag startade datorn. Sedan efter en stund försvann det alltid, men det återkommer alltid efter ett tag igen. Med andra ord; det går i perioder.

När jag stänger av datorn och startar datorn igen så blir ljudet starkare (alltså för VARJE gång jag startar datorn, så jag är lite rädd för att stänga av den :P ). Efter ungefär en vecka så var ljudet så högt så jag inte vågade ha den på längre. Men jag upplevde aldrig något annat problem! Det var bara det där läskiga ljudet. :-/

Jag bestämde mig för att lämna in den (inte gjort det ännu för jag hittils inte orkat, men jag skall göra det snart, om det är nödvändigt).

I alla fall; jag ställde undan den datorn och tog fram min äldre datorn och började använda den istället (eftersom den andra lät konstigt), och efter någon dag så upplevde jag SAMMA problem igen, på en ANNAN dator...???

Så jag undrar vad detta kan bero på. Varför händer detta båda av mina datorer? Vad är det för fel på dem, eller är det dem det är fel på?
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Var inte så säker på att det beror på en hårddisk, jag har stött på det problemet på flera olika datorer och då har det (oftast) berott på att någon fläkt håller på att ge upp. Prova att höra efter var ljudet kommer ifrån och om det verkar vara från en fläkt så stanna den (såvida du inte har har en AMD och det är processorfläkten förstås :) ) och se om ljudet upphör.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Re: Min (förmodligen) HD låter konstigt.

Post by crossfire »

ragzter wrote:"iiiiiiiiiiuuur........iiiiiiiiiiiuurrr......"
Påminner om min gammla IBM hd's högfrikventa ljud.. pulserar som..
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har hört det ljudet ofta, normalt sett är det inte själva hårddisken utan nåt som ligger lite löst och vibrerar från hårddisken vibrationer...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Guest

Post by Guest »

Ghlargh wrote:Jag har hört det ljudet ofta, normalt sett är det inte själva hårddisken utan nåt som ligger lite löst och vibrerar från hårddisken vibrationer...
därför har man hd'arna på en bit skummgummi, så är problemen lösta ;-)
User avatar
Endless
Posts: 517
Joined: 2002-05-07 15:30:12
Location: Kramfors
Contact:

Post by Endless »

Hur stor är chansen att du råkar ut för samma sak, på din andra dator...
Chieftec WX-01SL-D Silver 360W | EPoX 8K5A2 KT333CE+ | AMD Athlon XP 2000 | TwinMos/Winbond 2x256Mb DDR PC3200, | POV GeForce4 Ti4200SE | IBM 180GXP 120Gb 7200rpm | Philips CDRW 2000 | Thermalright AX-7+Enermax 80mm | Win2k Pro | 6st 80mm Chassi Fan...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Endless wrote:Hur stor är chansen att du råkar ut för samma sak, på din andra dator...
Det kan vara nåt som ligger på/i skrivbordet som låter när datorn vibrerar... eller så har han helt enkelt inte tänkt på ljudet förut, du vet hur ljud kan låta högre när man koncentrerar sig på dom
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Endless
Posts: 517
Joined: 2002-05-07 15:30:12
Location: Kramfors
Contact:

Post by Endless »

Jo det vet jag ;)
Chieftec WX-01SL-D Silver 360W | EPoX 8K5A2 KT333CE+ | AMD Athlon XP 2000 | TwinMos/Winbond 2x256Mb DDR PC3200, | POV GeForce4 Ti4200SE | IBM 180GXP 120Gb 7200rpm | Philips CDRW 2000 | Thermalright AX-7+Enermax 80mm | Win2k Pro | 6st 80mm Chassi Fan...
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

Ghlargh wrote:Det kan vara nåt som ligger på/i skrivbordet som låter när datorn vibrerar...
Nej, datorn står på golvet och ljudet förstärks för varje gång jag startar datorn.

Innan jag postade denna thread så sökte jag (så klart) igenom dessa forum för liknande problem. Jag hittade en thread där någon gav länkar till ljud på hårddisk-problem. Tyvärr var dessa länkar brutna så jag fick leta on my own på google; inget resultat. :(

Så jag undrar om någon kanske vet vart (på internet) det finns sådana inspelningar på fenomen vid fel av hårddisk (om det nu är mina hårddiskar som strular).

Jag har kollat upp vad den andra (trasiga?) datorn har för hårddisk. Den har en IBM hårddisk, does that make any sense to you hardware guys? Jag har sett och hört att det har varit lite strul med IBM hårddiskarna (ty jag själv är inget hardware-geni).
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

när min dator lät så var det fläkten i ström packetet som höl på att ge upp
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply