phpbb2 å mysql

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

phpbb2 å mysql

Post by MadModder »

Jag har installerat mysql 3.23.55 på min w2k server-burk. Nu håller jag på att installera phpbb2 och har fastnat direkt. Måste ju skriva i vilken databas jag ska installera till, vilket användarnamn och lösenord. Men vadå? Just det steget, att fixa databasen, står inte att läsa nånstans vad jag sett.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Har med din MySQL att göra. Det är den som du ska anteckna (rätta mig om jag har fel). Hittade hur de har gjort på tripod om det kan vara till nån hjälp:

http://www.tripod.spray.se/support/help/php4u/4/
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

ja men... hur lägger jag till en databas i mysql och väljer databasnamn, användarnamn och lösenord? Överallt står det att man ska skapa en databas. punkt. Sen förklaras det vitt och brett hur man fixar med tabeller och sånt, hur man hämtar in eller sparar data med PHP. På ett ställe lyckades jag hitta en liten finstilt text där det stod nånting om "the control panel" och att man skulle välja "add database" där. Men nån control panel hittar jag inte på.
Mirza
Posts: 90
Joined: 2002-03-07 23:18:17
Location: Stockholm
Contact:

Post by Mirza »

i din mysql hemkatalog har du en mapp som heter bin, i den finns mysqladmin, starta den den kommer be om lösenord samt användarnamn, skriv in valfritt, sen gå till databases, välj creat, skriv namnet på den, vad du vill, gå sen till phpbb2 install, skriv in databasen du skapade under database, och lösenord samt användarnamn, så ska det fungera, path till mysql i phpbb2 blir så klart localhost men det visste du säkert
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

det finns en som heter winmysqladmin och den har jag redan startat. Där finns inget som heter create under databases. Bara flush host osv.
mysqladmin.exe kan bara startas vid dosprompt och där fick jag upp en lista över kommandon och skrev "mysqladmin create mindatabas" men det förstod den inte alls.
Så namn å lösenord har jag nu, men ingen databas...

[edit] hmm... måste visst ha kortare namn än 8 tecken... Fast nu lade den sig under mysql/data. ska den inte ligga i samma mapp som forumet?

[edit] De va väl de ja misstänkte... php critical error. kunde inte ansluta till databas....

[edit igen] nu gjorde jag exakt samma sak för tredje gången, å nu funkar det. Mycket märkligt.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag använder MySQL-front för att ändra i databasen.
Testa att starta det och kontakta localhost med ditt användarnamn och lösenord och skapa databasen där, sen ska det bara vara att använda den databasen när du installerar phpbb 2. Det har alltid fungerat för mig i alla fall så varför det höll på att krångla för dig vet jag inte.
WinMySQLadmin ska också fungera, bara att skapa databasen där också.
Att databasens namn ska vara kortare än 8 tecken har jag inte hört tidigare, låter konstigt. Det går i ala fall att skapa en med fler tecken men om det finns en sån begränsning i phpbb 2 så har i alla fall inte jag råkat ur för den.
Databasen ska inte ligga i samma mapp som forumet den ska precis som det ser ut för dig ligga i mysql/data.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

PhpMyAdmin är enkel annars..

Du lägger den i din webservers public-catalog, sen kan du kontrollera allt i din databas via ett smidigt webgränssnitt
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Har du ingen textbaserad klient? Följer väl med? :)
CREATE DATABASE phpbb;
GRANT ALL ON phpbb.* TO madmodder@localhost IDENTIFIED BY 'hemligtpass';
Post Reply