TFT eller LCD?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

TFT eller LCD?

Post by Thalagor »

Jo, jag tänkte att jag skulle köpa en platt skärm, men då vill jag gärna ha reda på ett par saker först, vilket jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
1, Är det någon skillnad på TFT och LCD? Om ja, vad är skillnaden, och vad ska man ha till spel?
2, Gör Hz någon skillnad? (har aldrig hört talas om att en LCD skärm ska flimmra)
3, Vilken responstid ska man helst ha under om man ska spela spel?
4, Något tips på en bra LCD skärm under 10000 kr? (helst från JME Data eller Styggapojken)

Ja, det va väl allt....
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

1. TFT står för thin film transistor, det är i princip en LCD med små transistorer brännda i glaset för att kunna göra uppdateringen effektivare.
Generellt är en LCD slöare än en TFT.

2. En TFT kan i princip inte flimmra efterssom uppdateringen sker när det behövs, således ändras bara dom pixlar som behöver ändras, allt över 30Hz ger bra bild på en TFT.

3. 20ms från vad jag har hört

4. sorry
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: TFT eller LCD?

Post by mcrj »

Thalagor wrote:Jo, jag tänkte att jag skulle köpa en platt skärm, men då vill jag gärna ha reda på ett par saker först, vilket jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
1, Är det någon skillnad på TFT och LCD? Om ja, vad är skillnaden, och vad ska man ha till spel?
2, Gör Hz någon skillnad? (har aldrig hört talas om att en LCD skärm ska flimmra)
3, Vilken responstid ska man helst ha under om man ska spela spel?
4, Något tips på en bra LCD skärm under 10000 kr? (helst från JME Data eller Styggapojken)

Ja, det va väl allt....
Läs senaste pc-för alla det finns ingen skärm som inte laggar i spel.
Mac mini
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Jag har nån Dell UltraSharp 18" TFT LCD skärm. Den är underbart härlig och skarp. Att sitta framför en CRT skräm känns numera som att den är helt blurad och konstig. Var också lite bekymmrad innan för hur bra den skulle "hänga med" i spel. Har inte kört så många FPS spel på den ännu, men den hänger med så pass bra att jag inte störs.

Men det finns ju nackdelar också:
Dyra
Inte så höga upplösningar (1280 x 1024 - det räcker visserligen för mig)


Detta med skärmar är ju en hel vetenskap, detta var lite av mina erfarenheter iaf...
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

så generellt sätt så ska man helst ha en TFT för spel, och inte en LCD... men vad är fördelarna för LCD då? (om man inte spelar (min mor ska också köpa ny skärm))
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Thalagor wrote:så generellt sätt så ska man helst ha en TFT för spel, och inte en LCD... men vad är fördelarna för LCD då? (om man inte spelar (min mor ska också köpa ny skärm))
LCD är mycket billigare att tillverka men suger för rörlig grafik
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Arnold
Posts: 374
Joined: 2003-01-09 23:28:53

Post by Arnold »

20ms är inte nödvändigt en som har runt 25ms räcker alldeles utmärkt ;)

jag har en sån och spelar fps spel på den varenda dag =)
en snabb en...
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Om ni skulle välja en TFT monitor från www.jmedata.com på 19" sidan... Vilken skulle det vara? och... Vet någon om det är LCD eller TFT på den sidan?
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

LCD=Liquid Crystal Display
TFT=förklarade Ghlargh 8)
la bara in det för ingen sa nåt om den vad förkortningen var för nåt
:P ni vet men kanske inte alla som läser tråden
AMD XP 2500+@XP 2700+|1024Mb DualDDR Samsung PC3200|A7N8X|Leadtek GF4 TI4400|80+120Gb HD SeaG ATA100|Chieftec+360W+2 Enermax Silent 80mm|19" 959NF***Amilo 1425 1,7|1024Mb|80Gb|ATI 9700 128Mb
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

hmm har för mig att stålningen från skärmar e misnt från lcd... utav lcd,tft o crt,,, dock är det väl inte stora skillnader mellan lcd och tft i det avseendet.. men men.. bara för att säga nåt positivt med lcd =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

PiXTer wrote:hmm har för mig att stålningen från skärmar e misnt från lcd... utav lcd,tft o crt,,, dock är det väl inte stora skillnader mellan lcd och tft i det avseendet.. men men.. bara för att säga nåt positivt med lcd =)
LCD och TFT har ungefär lika lite strålning (nära noll) då dom bygger på samma teknik i grunden, det finns egentligen inga funktionsmässiga fördelar hos LCD mot TFT, den enda fördelen jag kan se är att tillverkningsprocessen är enklare och att en LCD logiskt sett borde vara svårare att skada med ESD. (förkortningskriget börjar)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

En TFT är en typ av LCD. Den äldre typen som tydligen här kallas LCD är av typen DSTN vilket är en typ som använder en passiv matris (saknar transistorer i bildpunkterna). Både TFT och DSTN (samt varianter på tekniken) är LCD-skärmar.

När det gäller strålning är det framförallt bakgrundsbelysningen som är boven. Den arbetar med en relativt hög spänning som skapas av en konverter i skärmen. Detta är dock mycket svagare jämfört med en CRT. Och det har ingen betydelse om LCD'n är av typen TFT eller DSTN.

Känsligheten för ESD är nog obefintlig för en "färdig" skärm, oberoende av teknik. Så länge man inte öppnar höljet och fingrar på elektroniken inuti behöver man inte oroa sig att något skadas av ESD. Man bör kanske undvika att fingra på stiften i VGA-kontakten samt koppla in/ur skärmen när datorn är igång, men detta gäller alla skärmtyper, även CRT.
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

OK... Har någon ett tips på en bra TFT skräm? (bra till spel då)
Arnold
Posts: 374
Joined: 2003-01-09 23:28:53

Post by Arnold »

Thalagor wrote:OK... Har någon ett tips på en bra TFT skräm? (bra till spel då)
det finns många skitmärken bland dom billigaste men ett märke man kan lita på både när det gäller kvalitet och prestanda är SAMTRON (samsungs budget märke)
jag har själv en SAMTRON 71s TFT responstid mindre än 25ms :) och jag spelar fps spel regelbundet på den, mest BF1942 men också Quake2 och Quake3 CTF då =)

så den skärmen kan jag rekommendera starkt. Jag köpte den för att den lät bra i alla tester jag sett samt att den var så billig, endast 5600,- inkl.moms hehe men nu kostar den endast 4500 kronor :o inkl.moms hos www.datorbutiken.com/se :)

så köp en sån så blir du inte besviken
en snabb en...
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

-festis-
Du gillar verkligen dessa tft-skärmar du ;D

Har exakt samma skärm här så jag vet själv precis hur dom är som. Själv tycker jag skärmen har en del dåliga saker men många bra, och det är en bra skärm. Men om man köper en skärm för mest för spel och snabba rörelser, grafik m.m så skulle jag nog inhandla en crt skärm i dagens läge fortfarande, om man inte har jättemycket pengar och kan köpa en väldigt dyr jäkel.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

jag tänker spendera cirka 10000 på den... och det ska HELST vara en 19" skärm... någon som har något förslag...???
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Eizo 17" LCD FlexScan L565 TCO-99 Grå
med DVI ingång
Pris: 8035.kr

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action= ... w=detailed

Svarstid 15 ms
ajja finns mycket att läsa..
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Post Reply