Hårddisk laddar enorm mycket

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
wazza
Posts: 41
Joined: 2002-10-23 18:22:45
Location: Lost Orfero
Contact:

Hårddisk laddar enorm mycket

Post by wazza »

Jag har en Seagate Baracuda ATA V 120gb.
Närjag lirar Unreal2 så laddar hårddisken enormt mycket..
vad kan det bero på?
När jag kör Sisoft Sandra 2003och klickar på "ATA/ATAPi information"
så står det nästan längst ner:
"warning W3103- Acoustic Management enabled. While this reduces the noise the drive generates, the performance is almost always impaired. Most of the time fans generate more noise than the drive itself. If the drive does generate a lot of noise, it may be faulty. You could also consider swapping the drive for another model that generates less noise.

FIX: You may need to use a specific utility for the drive downloadable from the manufacturer’s website to enable or disable these settings.

SiSoftware Sandra Help File"

Vet ej vad det kan vara för program som tar bort Acoustuc management.
har kollat på seagates site..
Någon som vet??
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

RAM-minnet tar slut och då måste spelen ladda in texturer, former, miljöer igen när de dyker upp på skärmen. Att sänka kvalitetsnivån i spelet kan minska minneskravet. 256MB RAM är lite för lite för en spelburk idag, tyvärr. Jag lider av det själv ibland. Accoustics Management är inget som påverkar i sammanhanget och det är bara söktiden som blir lite snabbare när den stängs av så låt det vara av på grund av ljudnivån.

Ett DOS-program som kan användas för att reglera det går att få från Seagate, men jag har för mig att man måste maila dem numer. Jag vet inte om det är den allra senaste versionen men filen jag använt tidigare lade jag upp här: http://hem.passagen.se/kaziglu/files/
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
wazza
Posts: 41
Joined: 2002-10-23 18:22:45
Location: Lost Orfero
Contact:

Post by wazza »

tack för svaret.
jag som precis tjackade nya ocz minnen :(
nåväl. får tjacka mer nästa månad
Post Reply