Styra-LED:ar-via-parallel-porten program?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Styra-LED:ar-via-parallel-porten program?

Post by syntetisk »

Skulle det vara svårt att göra ett sådant program? Ett program som egentligen bara sätter på och stänger av strömen till pin1-25 på en parallel port. På http://www.geekhideout.com finns det en dll fil ( http://www.geekhideout.com/iodll.shtml ) som jag har fått för mig att man skulle kunna använda, nu har jag nästan inga kunskaoer i programering men jag undrar om någon annan som har det kanske skulle kunna fixa ett sådant program, det skulle väll vara till nytta för ganska många!?!
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Re: Styra-LED:ar-via-parallel-porten program?

Post by jstrom »

elak wrote:Skulle det vara svårt att göra ett sådant program? Ett program som egentligen bara sätter på och stänger av strömen till pin1-25 på en parallel port. På http://www.geekhideout.com finns det en dll fil ( http://www.geekhideout.com/iodll.shtml ) som jag har fått för mig att man skulle kunna använda, nu har jag nästan inga kunskaoer i programering men jag undrar om någon annan som har det kanske skulle kunna fixa ett sådant program, det skulle väll vara till nytta för ganska många!?!
går o går, beror på vad du kör för system. i win95/98/me finns det inget skydd öht, så där e det i princip bara o anroppa outb()-funktionen. i win2k/xp måste du ha en riktig drivrutin som du sen får anroppa.
i linux så ber du kerneln om tillåtelse, och om du får det så kör du sen outb().

sen har du inte alla pin's att leka med... pin 2-9 är data-pinnar. dom e 1/0 rakt av. sen har du nåra pinnar som är input, och nåra som är output, vissa inverterade osv..
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

jag förstog inte riktigt vad du mena, eller jo på ett ungefär. Jag kör win2k.
Var inte den där IO.dll filen typ en drivrutin? Hur anropar man en fil? är som sagt väldigt okunnig när det gäller programering.

Skulle ju iofs kuna exprimentera med en gammal 98 burk.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag behöver också ett sånt program till en robotleksak jag håller på att samla delar till, den kommer att köra på en W98laptop, behöver dom 8 utdatapinnarna, och behöver kunna styra en pinne i taget genom att trycka på en knapp på tangentbordet, så signal 1 erhålls vit tryck på motsvarande knapp och sätts tillbaks till 0 igen när man släpper knappen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Ghlargh wrote:Jag behöver också ett sånt program till en robotleksak jag håller på att samla delar till, den kommer att köra på en W98laptop, behöver dom 8 utdatapinnarna, och behöver kunna styra en pinne i taget genom att trycka på en knapp på tangentbordet, så signal 1 erhålls vit tryck på motsvarande knapp och sätts tillbaks till 0 igen när man släpper knappen.
Har jag rätt i att detta är piltangenterna? ;)

Du vet att jag kommer att bygga en likadan sen va? :))) weee
fast du skulle ju köra en vanlig dator. det var ju jag som skulle köra laptop ju! =)
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gussoh wrote:Har jag rätt i att detta är piltangenterna? ;)

Du vet att jag kommer att bygga en likadan sen va? :))) weee
fast du skulle ju köra en vanlig dator. det var ju jag som skulle köra laptop ju! =)
Jag kom fram till att det skulle bli för dyrt att fixa spänningsstabbningen till en vanlig dator, räcker med helvetet att fixa 9,6V till lappyn.

Och sen tror jag inte att jag vill använda piltangenterna, vlir för jobbigt att köra då, enklare med Q=vänster hjul framåt, A=Vänster hjul bakåt, W&S Höger hjul.
I=kameratorn vänster, K=kameratorn höger, O=lyse på, L=högtalare på, ev. skulle man kunna ha L som låsande, dvs trycker man en gång så slår den på, en gång till så slår den av, men det är ju inte absolut nödvändigt...

Det jävligaste i konstruktionen blir att hitta 12Vservon som kan släpa runt hela klunsen...

P.S. Vi kan väl samarbeta med idéer? blir bättre byggen då.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

Jag hoppas att ni tänker visa hur det blir sen :) :) - det låter rätt tufft ... :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ancalagon wrote:Jag hoppas att ni tänker visa hur det blir sen :) :) - det låter rätt tufft ... :)
Min ska iallafall åka runt på DH och skrämma lamers, och om den godkänns some case, åka bort och anmäla sig själv som casemod "Hej, jag är en casemod, får jag vara med?"... vet inte vad gussoh tänker ha sin till
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ghlargh wrote:
Ancalagon wrote:Jag hoppas att ni tänker visa hur det blir sen :) :) - det låter rätt tufft ... :)
Min ska iallafall åka runt på DH och skrämma lamers, och om den godkänns some case, åka bort och anmäla sig själv som casemod "Hej, jag är en casemod, får jag vara med?"... vet inte vad gussoh tänker ha sin till
heh.. låter skit tufft :)

Jag frågade samma sak på swec... där sa dom att det var flera som hade fixat ett sådant program. Bara att söka. Men det är inte min starka sida ...ni kan väll säga till om ni hittar det.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

elak wrote:heh.. låter skit tufft :)

Jag frågade samma sak på swec... där sa dom att det var flera som hade fixat ett sådant program. Bara att söka. Men det är inte min starka sida ...ni kan väll säga till om ni hittar det.
Jag har sökt, men inte hittat nåt fungerande.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ghlargh wrote:
elak wrote:heh.. låter skit tufft :)

Jag frågade samma sak på swec... där sa dom att det var flera som hade fixat ett sådant program. Bara att söka. Men det är inte min starka sida ...ni kan väll säga till om ni hittar det.
Jag har sökt, men inte hittat nåt fungerande.
Har du alltså sökt på swec? Men dom funka inte? Vad sökte du på?

Aja... fortfarande ingen som känner sig manad? Anca? :)
Opteron
Posts: 5
Joined: 2003-02-25 22:50:13
Location: Huskvarna
Contact:

Post by Opteron »

Hehehe låter faktiskt riktigt kul det ni pratar om. Hehe har också funderat på en liknande maskin. Såg att det fanns nån bok på vårat bibliotek om hur man kunde bygga en simpel bil som kunde åka framåt och styra osv, den var programmerad i assembler dock men ganska intressant o läsa om den. Hoppas ni lyckas göra något intressant!
Geared by Slackware 4ever
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Det jag och en polare har gjort, är att fixat en Atmel processor, hackat lite Assembler, och fixat en hda-led. med stöd för 155> leds.

Löda är kul.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Quork wrote:Det jag och en polare har gjort, är att fixat en Atmel processor, hackat lite Assembler, och fixat en hda-led. med stöd för 155> leds.

Löda är kul.
Vad gör den leden? scrollar text "HÅRDDISKEN LÄSER NU!" ? :P
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Funkade som en VU-mätare.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Ghlargh wrote:
Quork wrote:Det jag och en polare har gjort, är att fixat en Atmel processor, hackat lite Assembler, och fixat en hda-led. med stöd för 155> leds.

Löda är kul.
Vad gör den leden? scrollar text "HÅRDDISKEN LÄSER NU!" ? :P
"OM DU HINNER LÄSA DETTA SWAPPAR DIN DATOR SOM SATAN" ;)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

hehe, :P
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

jag är också på jakt efter ett sådant program till en liknande robot...

Jag skulle vilja ha ett med: wsad momentana & space o enter låsta (sätsigång när man trycker en gång o stängs av när man trycker nästa gång...)

Edit: space ska va momentan o right shift (under enter) och enter ska vara "låsta"

Edit: såg att jag hadde väkt en väldigt gammal tråd :P
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Kanske köra VIA Epia eller VIA Eden? Eller köra Intel XScale?

Sen köra NetBSD eller Linux. Komma åt enheten via Wi-Fi.

Kunna använda WASD/pil-tangenterna och/eller mus/joystick.

Sen har roboten en digital kamera för bild/sekvens tagning. Mörker-kikare, strålkastare. Mikrofon för uppfångning av ljud.

På din laptop kör du ett program som kan avläsa stats som batteri/bränsle, hastighet, etc. Kontrollera roboten. Styra roboten och se live-feedback via kamera monterad på roboten.
Post Reply