Freelancers by microsoft

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Freelancers by microsoft

Post by naken^ »

Ett nytt spel som handlar om rymden... :)

Vid första anblicken tyckte jag det liknade Earth and Beyond från EA games men det var vissa skillnader i spelet.
Du e en av de få som överlevt ett överfall som resulterade i din hemmabas totala förstörelse. Där efter kan man välja i spelet om man sk afölja huvudstoryn lr om man ska "köra" sitt eget race. I spelet konfronteras man av olika fraktioner som erbjuder en jobb. Det kan vara allt från att köra handels uppdrag till att man ska skjuta ner några elakingar som terorriserar JUMP gates. HUR man klarar uppdragen o åt VEM man klarar dom byggs ens rykte upp. Ryktet öppnar sammtidigt upp vägar o möjligheter till en. Ens rykte e också olika hos fraktionerna.

Jag gillar det där med att flyga omkring med rymdskepp för att sedan byta ut det mot ett större o kraftigare bestyckat skepp, Sammt att konfigurera bestyckningen så att det faller en själv i smaken.
Jag har inte själv kommigt grymmt långt i spelet men har den uppfattningen hittils att det verkar väldigt.

Grafiken e kanske inte den absolut bästa på marknaden men absolut inte dålig däremot hade jag problem med ljudet i vissa film snuttar o i början av vissa uppdrag detta visa sig vara ett troligt codecs problem.
Något annat som jag tyckte gav ett minus e det eviga sekvencerna av dockningar till stationer o planeter som endast "upprepas". Men som tur e kan man trycka esc o slippa dessa =)

Om man gillar rymd spel så e spelet mkt roligt om inte kanske man ska se sig om efter något annat spel.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Hyde
Posts: 428
Joined: 2002-09-16 8:28:48
Location: Kungälv
Contact:

Post by Hyde »

Älskar sånna spel, framför allt Freespace serien.
Detta låter riktigt fint.
A life in pain is a life in vain
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Jag spelar också Freelancer och måste instämma att detta spel har en grym spelkänsla. Storyn är spännande (jag har inte kommit så långt än så en del mystiska saker kvarstår att reda ut) och actionscenerna (där man ska "dogfightas" med andra rymdskepp) är skitroliga och lagom kluriga/svåra. Är inte så mycket för "rymdspel" egentligen, men detta spel är skitkul!! ;)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Har provat demot och det såg lovande ut. Musstyrningen fungerar riktigt bra och jag får inget behov av att koppla in en gammal flygjoystick. Gillar att bygga om rymdskepp efter önskemål och där tycks Freelancer ha en klar styrka. Ett fraktskepp med massor av laserkanoner kan överraska pirater rätt ordentligt. ;D

Saknar bara en riktigt het drivande story som i WingCommander. Synd att den serien tycks nerlagd.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

köper *host*host* från nätet just nu...

edit: var hittar man demot?
DDS for life!
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

mkk wrote:
Saknar bara en riktigt het drivande story som i WingCommander. Synd att den serien tycks nerlagd.
asså wingcommander va så fruktansvärt bra spel synd bara att min kopis lyckades pajja en av mina skivor cd3 så jag kom inte längre än till cd2 om man bara kunde köpa det spelet igen å det funkade på xp så hade jag utan tvekan åkt å köpt det i morron. bästa flygspelet nånsin enligt mig. btw har du sett filmen wingcommander? precis som wingcommander III heart of the tiger
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

smorgar wrote:
mkk wrote:
Saknar bara en riktigt het drivande story som i WingCommander. Synd att den serien tycks nerlagd.
asså wingcommander va så fruktansvärt bra spel synd bara att min kopis lyckades pajja en av mina skivor cd3 så jag kom inte längre än till cd2 om man bara kunde köpa det spelet igen å det funkade på xp så hade jag utan tvekan åkt å köpt det i morron. bästa flygspelet nånsin enligt mig. btw har du sett filmen wingcommander? precis som wingcommander III heart of the tiger
Finns företaget kvar kan du säkert höra med dem om skivan?
Annars försök ladda ner den? du äger ju trots allt spelet lagligt och vill bara spela igenom det.

edit: Jag tittade på lite screenshots av freelancer, när man flyger är det otroligt likt ett annat rymdspel som jag spelade för ett par år sen, men jag kan inte komma på vad det hette. Var aldrig så känt heller...
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »


Citat från mkk:


Saknar bara en riktigt het drivande story som i WingCommander. Synd att den serien tycks nerlagd.


asså wingcommander va så fruktansvärt bra spel synd bara att min kopis lyckades pajja en av mina skivor cd3 så jag kom inte längre än till cd2 om man bara kunde köpa det spelet igen å det funkade på xp så hade jag utan tvekan åkt å köpt det i morron. bästa flygspelet nånsin enligt mig. btw har du sett filmen wingcommander? precis som wingcommander III heart of the tiger
Om du menar mig smorgar så pajja jag den fan inte! Vi fick ju skinten att funka när vi tvätta skivan med tvål å vatten... därimot fastna vi på ngn jävla level å sedan dess har det aldrig lirats... =/

Gillade oxå det liret, så grymt när det är blandat in lite riktig film i spelet...
"Om man blir som man umgås måste ju jag vara underbar!"
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

tobad wrote:

Citat från mkk:


Saknar bara en riktigt het drivande story som i WingCommander. Synd att den serien tycks nerlagd.


asså wingcommander va så fruktansvärt bra spel synd bara att min kopis lyckades pajja en av mina skivor cd3 så jag kom inte längre än till cd2 om man bara kunde köpa det spelet igen å det funkade på xp så hade jag utan tvekan åkt å köpt det i morron. bästa flygspelet nånsin enligt mig. btw har du sett filmen wingcommander? precis som wingcommander III heart of the tiger
Om du menar mig smorgar så pajja jag den fan inte! Vi fick ju skinten att funka när vi tvätta skivan med tvål å vatten... därimot fastna vi på ngn jävla level å sedan dess har det aldrig lirats... =/

Gillade oxå det liret, så grymt när det är blandat in lite riktig film i spelet...
nej nej det va ju bränne som pajjade skivan han kastade den eller nått jag minns att vi satt fast att spelet typ hängde sig men endå funkade bara att man inte kom nån vart :( jeje man skall ikke skicka sånthär här bara i pm men iaf så kom jag på att jag hade läst en pc för alla? pc gamer? tidning hos pappa och minns att det hade kommit ett nytt wingcommander till pc för nått år sen som såg ruskigt snyggt ut vad jag kan minnas.... nån som vet vad det heter eller var i gbg man kan köpa det all info är välkommen :)
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Sista som kom ut var WingCommander:Prophecy men det kan vara svårt att få det att gå på en modern maskin. Jag testade flera tips som fanns på http://www.wcnews.com/ men inget hjälpte. Allt gick för snabbt eller hackigt hela tiden. Har man en P2'a med Win98 så går det säkert bättre.

Det finns verktyg på WCNews för att extrahera filmsekvenserna som jag inte provat. Filmkänslan i spelen var nog lite bättre än själva filmen trots allt. :)
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

men filmen är endå kanonbra :) alla gammla wc3 minnen väcks till liv :)
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

freelancer RUUULES, har testat och kan säga att det är skithäftig!!! ett spel som jag gärna betalar för...
DDS for life!
MyGGaN
Posts: 31
Joined: 2003-01-02 16:26:43

Hmm

Post by MyGGaN »

Ja jag har bara spelat trial en men värkar sketa häftigt :D
Men e det ingen som vet om det finns att köpa någon stan ute på internet(en svensk sida allså) ;D eller om det rent av går att ta hem p någon dc server.
AbitKD7-RAID, AMDxp 2100+, G-force4ti 4600 128mb ddr 300/648@320/680, 256mb ddr 400mhz, Sound blaster audigy 24bit,MX500,samsung19"
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

nån sida man kan tanka detta demo eller nått ? url plz
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
kloppe
Posts: 288
Joined: 2002-03-10 20:12:14
Contact:

Post by kloppe »

Post Reply