bomba för fred och demokrati.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

bomba för fred och demokrati.

Post by IcePic »

This test contains only one question, so you should find it very easy.
Here is a list of countries the US has bombed since the end of WW2:
China 1945-1946
Korea 1950-1953
China 1950-1953
Guatemala 1954
Indonesia 1958
Cuba 1959-1960
Guatemala 1960
Congo 1964
Peru 1965
Laos 1964-1973
Vietnam 1961-1973
Cambodia 1969-1970
Guatemala 1967-69
Grenada 1983
Libya 1986
El Salvador 1980's
Nicaragua 1980's
Panama 1989
Iraq 1991-1999
Sudan 1998
Afghanistan 1998
Yugoslavia 1999
In how many instance did a democratic goverment, respectful of human
rights, occur as a direct result? Choose one of the following
a) zero b) 0 c)zip d)zilch e)a whole number between -1 and +1
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Skywalker[TSG]
Posts: 227
Joined: 2002-03-08 2:11:37
Location: stockholm
Contact:

Post by Skywalker[TSG] »

Så vitt jag vet så är följande länder demokratier idag.

Syd-korea
Indonesien
Peru
Laos
Vietnam
Cambodia
Yugoslavia

Är säkert fler länder på den listan som nu är demokratier.

Och varför skulle dom inte bombat dessa länder ?

Irak : Kuwait bad om hjälp
Syd Korea : Bad om hjälp
Vietnam : Fransmännen samt syd-vietnam bad om hjälp
Grenada: Militär höll civila som gisslan
Libiya : Respons på terroristangrepp
Kina:Hjälpte nordkorea mot sydkorea , se ovan
Yugoslavien: Folkmord terror
osv osv osv
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag tror ju inte att Jugoslavien blev ett sämre ställe efter att USA tagit hand om Milosevic.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Skywalker[TSG] wrote: Vietnam : Fransmännen samt syd-vietnam bad om hjälp
osv osv osv
Så vitt jag vet så var "fienden" i Vietnamn ett folkligt uppror mot en jävlig regim...

Edit: möjligt att jag har fel, längesen jag läste om det men så minns iaf jag det...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Svar: E och antagligen närmare -1 eftersom deras agerande motverkat utvecklandet av demokratier minst ett par gånger. Vilket är ett tydligt tecken på att främjandet av demokrati i världen är ett slagträ i debatten och inte ett hållbart argument från deras sida.

Skywalker[TSG] kunde nog läsa frågan igen.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Tja, kritiken är välförtjänt i många avseenden. Något man inte får glömma bort är dock att de flesta av dessa konflikter skedde under kalla kriget, och då gör man det verkligen lätt för sig om man påstår att USA ensamt rår för konsekvenserna. F.d Sovjet och Kina har verkligen högar med lik i garderoben i dessa sammanhang.

Bombningarna i ex-jugoslavien ledde bevisligen till att massakrer och förtryck minskade drastiskt, och helt upphörde i en del regioner så det passar inte alls in på den där listan.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Crafty
Posts: 187
Joined: 2002-07-20 23:30:17

Post by Crafty »

Pontarius wrote:
Skywalker[TSG] wrote: Vietnam : Fransmännen samt syd-vietnam bad om hjälp
osv osv osv
Så vitt jag vet så var "fienden" i Vietnamn ett folkligt uppror mot en jävlig regim...

Edit: möjligt att jag har fel, längesen jag läste om det men så minns iaf jag det...
Nja...beror på hur man ser det. Kolonialmakter har väl aldrig styrt sina kolonier "snällt"...men att fransmännen skulle vara en "jävlig regim" har jag svårt att tänka mig.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Crafty wrote:
Pontarius wrote:
Skywalker[TSG] wrote: Vietnam : Fransmännen samt syd-vietnam bad om hjälp
osv osv osv
Så vitt jag vet så var "fienden" i Vietnamn ett folkligt uppror mot en jävlig regim...

Edit: möjligt att jag har fel, längesen jag läste om det men så minns iaf jag det...
Nja...beror på hur man ser det. Kolonialmakter har väl aldrig styrt sina kolonier "snällt"...men att fransmännen skulle vara en "jävlig regim" har jag svårt att tänka mig.
Tillräckligt jävlig för att folket skulle göra uppror...(ungefär som Usa gjorde när de frigjorde sig från britterna..)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Såja såja, Icepic; jag blev förvånad över uttalandet... nog för att USA har gjort ett antal blunders, men att anklaga deras samtliga handlingar i internationell kris för en fadäs tycker jag är att överdriva något förskräckligt. Vad har du själv gjort för att bidra till en fredligare planet? Hoppas du inte tror att sitta framför datorn och bygga på buken räknas som en, oavsett om det är en pacifistisk handling ;)
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

This question is a little harder. So think well before answering.
China 1945-1946
Korea 1950-1953
China 1950-1953
Guatemala 1954
Indonesia 1958
Cuba 1959-1960
Guatemala 1960
Congo 1964
Peru 1965
Laos 1964-1973
Vietnam 1961-1973
Cambodia 1969-1970
Guatemala 1967-69
Grenada 1983
Libya 1986
El Salvador 1980's
Nicaragua 1980's
Panama 1989
Iraq 1991-1999
Sudan 1998
Afghanistan 1998
Yugoslavia 1999
Exactly what did USA gain by bombarding those coutries? Im sorry but i will not provide any alternatives this time.

Edit :
Och vill Icepic dra upp historia om länder som gjort bort sig i krig? Kanske helt förståelig att han inte vill tala om tiden innan och under WW2 eftersom vissa "neutrala" länders agerande inte skulle kunna kallas direkt korrekt i den tid vi lever i idag.
Last edited by SMURF on 2003-03-28 19:09:09, edited 1 time in total.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

Skywalker[TSG] wrote: Vietnam : Fransmännen samt syd-vietnam bad om hjälp

Nu var det så att FN kom fram till att det skulle vara en folkomröstning efter det att Frankrike drog sig ur Indokina. FNL skulle ha vunnit en storseger om inte ett visst land skapat ett eget avtal och gått emot FN. Detta gjordes genom SEATO (South East Asia Trading Organization). Eftersom USA var livrädda för kommunismen som de ansåg spred sig över välrden som en monolititsk pest. Man upprättade ett marionettstyre med Diem vid makten i söder.

I norr styrde den franskutbildade och en av grundarna av det franska kommunistpartiet Ho Chi Mihn. Han kämpade för ett fritt och enat Vietnam, han gav bleka fan i att Sovjet var kommunistiskt, han var en nationalist som sett sitt land lida av kolonialismen och ville ha frihet. Han förväntade sig till och med stöd från amerikanerna i sin kamp eftersom han djupt respekerade den amerikanska konstituationen som talade om frihet och motsatte sig förtryck. Ack så han misstog sig och detta bara för att kalla kriget rasade i världen. USAs närvaro i Indokina var otroligt omotiverad och att säga att de hjälpte till att skapa demokrati genom att förkolna barn med napalm måste det vara det mest korkade man kan häva ur sig.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

fisk wrote:Vad har du själv gjort för att bidra till en fredligare planet?
En fråga som brukar dyka upp lite här och var, men aldrig har något med saken att göra.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Pontarius wrote: Tillräckligt jävlig för att folket skulle göra uppror...(ungefär som Usa gjorde när de frigjorde sig från britterna..)
Eller hur gick det till i Ungern vid upplösningen från Sovjet? Det var inte så festligt... Tänkte bara påpekat att din Avatar sticker lite i ögat :P.


Ett uppror i ett land måste alltid komma underifrån för att det ska vara ett lyckat resultat, visar historien. Men ibland kan säkert insatser utifrån(uppifrån?) hjälpa till att sätta fart på det hela.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

SMURF wrote:Kanske helt förståelig att han inte vill tala om tiden innan och under WW2 eftersom vissa "neutrala" länders agerande inte skulle kunna kallas direkt korrekt i den tid vi lever i idag.
Men om man tänker på nutiden så är det väl knappast särskilt många av de länder som du syftar på som håller på i samma stil? Hur är det då relevant?
"Haha, varför ska vi lyssna på er? era ledare för 100 år sedan var ju dumma i huvudet!" ::) :P
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Maqe2 wrote:
SMURF wrote:Kanske helt förståelig att han inte vill tala om tiden innan och under WW2 eftersom vissa "neutrala" länders agerande inte skulle kunna kallas direkt korrekt i den tid vi lever i idag.
Men om man tänker på nutiden så är det väl knappast särskilt många av de länder som du syftar på som håller på i samma stil? Hur är det då relevant?
"Haha, varför ska vi lyssna på er? era ledare för 100 år sedan var ju dumma i huvudet!" ::) :P
Precis som anledningarna till att Amerika alltid dragit ut i krig varit densamma eller? Det är alltid demokrati dom varit ute efter? Eller skaffa sig olja kanske?
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

att rättfärdiga ett krig, med dom argument som USA gör, är patetiskt...

faktum är att de flesta andra länder i världen utgör större hot än vad irak gör.. detta av följande anledningar:

1. Irak har inte teknologin för att kunna skjuta robotar mot USA.
2. skulle irak försöka skicka iväg bombplan, skulle dom bli upptäckta och nerskjutna...
3. Vad skulle Irak tjäna på ett anfall mot USA? dom skulle bara bli sönderbombade...
4. Irak har inte teknologin för att framställa den sortens uran eller plutonium det krävs för en kärnvapenladdning.
5. även om någon dum sate hade sålt sådant material, så att Irak skulle kunna göra det, tror jag inte att de skulle använda de mot USA (om de skulle gjort det, skulle de få 10 gånger tillbaka)
6. ifall de skulle använda det, skulle nog CIA ta fast dom innan ändå.

Jag kanske inte för världens bästa bevisförning nu (är lite trött), men om man kollar på andra liknande tillfällen (vietnam, där usa släppte massor med biologiska och kemiska bomber, som fortfarande påverkar dess (vietnams alltså) befolkning idag). Jag tror inte att man kan skapa demokratier som varar särskilt länge, genom det sätt som USA gör idag... Det usa gör idag är enbart till för att antingen sälja vapen eller komma åt olja.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
vamos
Posts: 7
Joined: 2003-03-28 21:51:24

Post by vamos »

ballkula wrote: Bombningarna i ex-jugoslavien ledde bevisligen till att massakrer och förtryck minskade drastiskt, och helt upphörde i en del regioner så det passar inte alls in på den där listan.
halloj! =)

öhm, om jag får komplementera det där lite, det var faktiskt usa som var delvis ansvarig för kriget, det var usa som tryckte på slovenien, kroatien och bosnien för att utnämna sig som suveräna stater, man sa att man skulle ge sitt stöd för detta, det var därför slovenien och de andra länderna med det överhuvudtaget, detta tyckte inte "jugoslavien" om då, som styrdes för tiden av milosevic (det var hans 6månader som president, sen skulle en annan medlemslands president ta över) och usa gav sitt stöd i hemlighet till milosevic om han ville slå ner "upproret" och även stödja honom militärt. detta fick milosevic att använda den egna jugoslaviska armeen mot ett förbundsland (slovenien) det kriget varade i några veckor, men även kroatien och bosnien ville ha självständighet för att deras egen arme användes till annat än den var till för, milosevics dröm om ett storserbien gick åt spillo och för att stoppa det använda han den jugosloveniska armen även där för att slå ner ländernas egna armeer, usa under tiden Ärkende länderna som självständiga (även eg under den tiden) Men utlysta också Embargo mot de, så bosnien och kroatien var nästan försvarslösa under en tid, och det var då massakern ägde rum, sen sålde usa ändå vapen till länderna för att tjäna mera lixom, det var syftet med embargot... usa lcykades förstöra det enda som kunde vara ett annat sovjetunionen under den tiden, det var faktiskt så att under Titos tid var jugoslavien oberoende av både usa och sovjet..... nåja.-. lite histora.:)

kort: usa påverkade mer än du tror, usa och eg är skyldigt till den "etniska rensningen", om du vill ha ett mer konkret exempel -> Srebrenica.
det talar för sig självt.. ett mnycket tydligt exempel.
everything floats, nothing is.
vamos
Posts: 7
Joined: 2003-03-28 21:51:24

Post by vamos »

vamos wrote:
ballkula wrote: Bombningarna i ex-jugoslavien ledde bevisligen till att massakrer och förtryck minskade drastiskt, och helt upphörde i en del regioner så det passar inte alls in på den där listan.
halloj! =)

öhm, om jag får komplementera det där lite, det var faktiskt usa som var delvis ansvarig för kriget, det var usa som tryckte på slovenien, kroatien och bosnien för att utnämna sig som suveräna stater, man sa att man skulle ge sitt stöd för detta, det var därför slovenien och de andra länderna med det överhuvudtaget, detta tyckte inte "jugoslavien" om då, som styrdes för tiden av milosevic (det var hans 6månader som president, sen skulle en annan medlemslands president ta över) och usa gav sitt stöd i hemlighet till milosevic om han ville slå ner "upproret" och även stödja honom militärt. detta fick milosevic att använda den egna jugoslaviska armeen mot ett förbundsland (slovenien) det kriget varade i några veckor, men även kroatien och bosnien ville ha självständighet för att deras egen arme användes till annat än den var till för, milosevics dröm om ett storserbien gick åt spillo och för att stoppa det använda han den jugosloveniska armen även där för att slå ner ländernas egna armeer, usa under tiden Ärkende länderna som självständiga (även eg under den tiden) Men utlysta också Embargo mot de, så bosnien och kroatien var nästan försvarslösa under en tid, och det var då massakern ägde rum, sen sålde usa ändå vapen till länderna för att tjäna mera lixom, det var syftet med embargot... usa lcykades förstöra det enda som kunde vara ett annat sovjetunionen under den tiden, det var faktiskt så att under Titos tid var jugoslavien oberoende av både usa och sovjet..... nåja.-. lite histora.:)

kort: usa påverkade mer än du tror, usa och eg är skyldigt till den "etniska rensningen", om du vill ha ett mer konkret exempel -> Srebrenica.
det talar för sig självt.. ett mnycket tydligt exempel.

resultatet av allt detta är.. allt annat än en demokratim en diktatur som just nu finns i usa vore bättre. bosnien är ett land i ett land.. kroatien ägs av italen och tyskland, de kan inte göra nåt.. bara något jag kommer på
. för att inte tala om serbien, ALLT är förstört sen 99, allt är sönderbombat, man gjode visserligen inget åt milosevic, han var ju också en diktator.
kosovo är lika dåligt nu som den var förr, både "demokratiskt" och ekonomiskt. förströt, hela området är sabbat. och FN har del i det.
everything floats, nothing is.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

mkk wrote:
fisk wrote:Vad har du själv gjort för att bidra till en fredligare planet?
En fråga som brukar dyka upp lite här och var, men aldrig har något med saken att göra.
Jaså inte?, Så du menar att man skall sitta och gnälla hemma bakom datorn och samtidigt ha något att säga till om?... Jag menar, om han var med i något aktivt fredsförbund, bidrog med pengar, eller var med i fredsstyrkor så skulle det kännas mer berättigat i mina öron att han sitter och gnäller på USA. Det har definitivt med saken att göra; är det en greenpeaceaktivist som ägnar mycket tid och resurser åt att bekämpa krig, så tycker jag att man har något att säga till om, medan om man vackert sitter på sin välgödda rumpa och bara klagar så fort något är fel utan att göra något åt det så är det en annan sak.

Komma här och diktera vad som är rätt och fel, mkk? ... Inte ens du har väl så mycket storhetsvansinne?

Sedan att Icepic pekar på varenda insats USA gjort under modern tid tyder väl trots allt på att han visar en hel del fördomar, och åsikter färgade av fördomar brukar tämligen ofta vara käpprätt åt skogen. Mina egna åsikter i ämnet försöker jag basera på så mycket fakta som möjligt, att vinkla världshistorien efter sin egen tuba är mest naivt.

Som det redan sagts så har USA bidragit med vapenmakt i de FN-sanktioniserade krig som flera länder kommit överrens om skall anfallas. Att USA då bidragit med sina soldater har förmodligen i vissa fall varit av personliga intressen, men inte enbart. Det är väldigt lätt att bedöma en nation efter dess senaste handlingar, men att därefter ändra världshistorien pga. detta också är ur mina ögon sett jävligt idiotiskt.

Nog för att jag inte gillar George Walker Bush, eller de beslut han och hans stab fattat, gör inte att jag får för mig att generalisera en hel nation därefter.
Last edited by fisk on 2003-03-28 23:51:31, edited 1 time in total.
vamos
Posts: 7
Joined: 2003-03-28 21:51:24

Post by vamos »

fisk wrote:
mkk wrote:
fisk wrote:Vad har du själv gjort för att bidra till en fredligare planet?
En fråga som brukar dyka upp lite här och var, men aldrig har något med saken att göra.
Jaså inte?, Så du menar att man skall sitta och gnälla hemma bakom datorn och samtidigt ha något att säga till om?... Jag menar, om han var med i något aktivt fredsförbund, bidrog med pengar, eller var med i fredsstyrkor så skulle det kännas mer berättigat i mina öron att han sitter och gnäller på USA. Det har definitivt med saken att göra; är det en greenpeaceaktivist som ägnar mycket tid och resurser åt att bekämpa krig, så tycker jag att man har något att säga till om, medan om man vackert sitter på sin välgödda rumpa och bara klagar så fort något är fel utan att göra något åt det så är det en annan sak.

Komma här och diktera vad som är rätt och fel, mkk? ... Inte ens du har väl så mycket storhetsvansinne?
det är väl inget fel att utrycka sin åsikt? vad skulle ändas om man skulle göra nånting, tex demonstrera? jag har gjort det, så jag har nåt att säga :)
men ändrar det på nåt? nej, lika mycket som folk som sitter på stolen framför datorn.
everything floats, nothing is.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Om du gick på en demonstration i tron om att inget skulle förändras, varför gick du då ens?... Självklart skall man säga sin åsikt, men då bör det tydligt märkas att det faktiskt är en åsikt, och inte någon slags veto.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

fisk wrote:Inte ens du har väl så mycket storhetsvansinne?
Tack, det räcker som anledning för mig att att slippa lägga ner någon möda på vad mer du skrev. Angående frågan om vad personer själva har gjort åt olika saker så har det inget med ämnet att göra i detta eller i så många andra fall. Istället används frågan som ett innehållslöst argument för att försöka minska någons rätt att uttrycka sig om ett ämne.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

vamos, jag inte förstår är hur det alltid ska påpekas att det är USA som satt alla personer till makten. USA är väl ett land som alla andra som gärna hjälper andra länder. Om sedan ledarna av dessa länder blir galna av all makt kan man väl inte hålla USA ansvarigt för. Menar du fakatiskt att du tror att USA ville att Milosevic skulle försöka slakta en hel ras? Kanske han viskade det åt Clinton och Clinton tyckte.. Ja va Fan kör på du?
Eller ligger då min teori om att dessa ledare om dom inte redan smider sina planer i hemligthet så kanske det kan vara makten som får dom blodtörstiga sen. Kom inte och säg att USA medvetet hjälper diktatorer till makten för att sedan få kriga sönder landet.

willie, det där argumentet om att USA krigar för att tjäna pengar har väl dom flesta politiskt stora personerna som är emot irak kriget gett upp, så varför fortsätter du? Litar du inte på era folkvalda?
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
vamos
Posts: 7
Joined: 2003-03-28 21:51:24

Post by vamos »

fisk wrote:Om du gick på en demonstration i tron om att inget skulle förändras, varför gick du då ens?... Självklart skall man säga sin åsikt, men då bör det tydligt märkas att det faktiskt är en åsikt, och inte någon slags veto.
jag trodde DÅ att något skulle ändras, nu har jag facit på hand, jag har inte sagt och jag har inte demonstrerat i tron om att det inte ändrar på nåt. och vad man tänker just när man demonstrerar har inget med diskussionen att göra, jag kanske såg ett tuggumit på vägen och funderade hur den hamnade där? för att sen återgå till mina vanliga tankar, man hinner tänka på ganska mycket faktiskt..

jag tror att de flesta här när de säger "usa" eller "irak" egengligen åsyftar landets regering/makthållare/ledare än själva Folket som bor i usa, det gör jag nämligen, varhelst jag sa "usa" eller "jugoslavien" eller "irak" här så åsyftade jag Inte folket i respektive länder utan ländernas makthållare, de som styr den, storföretag osv.
everything floats, nothing is.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

SMURF wrote:Litar du inte på era folkvalda?
... ::)

så, nu när vi vet var vi har varandra måste jag bara säga en sak:
indirekt, så gör USA det för att tjäna pengar...
de som sponsrar USAs två olika partier, då det blir val, är multinationella företag som
texaco, shell, samt ett antal vapenindustrier.

Dessa stöder inte partierna, enbart för deras tro på demokrati och välstånd, snarare eftersom att dom vet att USAs regering kan återgälda det till företagen.

Anledningen till att Sveriges regering inte nämner det, vet jag inte... kanske diplomatisk etik eller vad vet jag?

Historien har också innan visat att USA har blandat sig i strider pga skäl som olja lr vapenförsäljning.

(t.ex. kuwaitkriget, då saddam hade strypgrepp mot usas oljeimport, eller bosnienkrisen, då usas vapenindustrier gjorde ett rekordår i försäljning).

Dessutom, att USA skulle lägga ner 600 miljarder dollar (det var summan de beräknade att det skulle bli, när de lade fram en rapport inför fn) på ett krig enbart för att sätta dit saddam, utan att de skulle vinna någonting på det verkar ytterst ologiskt.. :/

Jag hoppas att både Saddam och Bush ska bli avsatta av sin egen befolkning, så att länderna kan få vettiga regenter, för detta börjar bli löjligt!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply