Standard?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

nem wrote:
Mirza* wrote:Agree. Vad ska jag göra, ingen annan browser jag testat är lika bra som IE, bör jag plåga mig själv för att kunna stå för min sak...?
Jag anser att om man ser ett problem, ett fel med världen och man också tror sig se en lösning så är det en moralisk skyldighet att göra vad man kan för att rätta till felet. Det innebär inte att man ska sälja sitt hus och skänka pengarna till svältande barn, men det innebär att man gör en viss uppoffring för att göra det som är moraliskt rätt. Själv har jag svårt att se hur det kan vara en uppoffring eftersom jag anser Camino överlägsen IE, men även om du tycker det så tycker jag ändå att du ska göra det.

Men givetvis är det helt upp till dig, moral eller bekvämlighet? Ditt val.
Som du sa, vissa uppoffringar är större än andra. Ofta lyckas jag tyvärr också övertala mig själv att just-det-valet inte gör någon stor skillnad för världen... Men det får väl betänkas och beprövas...
nem wrote:
Mirza* wrote:Men bara my approwing of .net gör väl mig moraliskt inkorrekt? :P
Har du kollat in mono?
http://go-mono.com/
Själv ser jag vissa faror med det eftersom MS har börjat patentera väldigt stora delar av det. Men om du gillar det så använd det tills det är bevisat att det är av ondo för världen. Man kan faktiskt använda det utan att använda MS applikationer.
Mjo siktade faktiskt lite på det när jag skrev "vettigt .net". Men hur 'vettigt' go-mono är har jag ärligt talat inte kollat särskilt mycket på...

--

thr, jag kan köra asp.net på go-mono... gratis-argumentet ryker alltså för tillfället... alla andra utom det fjärde skippar jag...

Jag har kollat på php... det är väl som asp... inget speciellt som drar mig dit... Allt mitt kodande är en hobby, jag söker förutom en bra lösning också nya utmaningar och intressanta grejer, det senare verkar inte php kunna erbjuda...

Har du testat asp.net? Det är helt annorlunda ju... fantastiskt... Nu är det inte scripting längre, nu är det programmering ;)
IL1
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Kan du skriva exakt vilka utmaningar ASP.NET 'bjuder på' som inte PHP 'bjuder på' ?

ASP.NET är, SEGT (om man gämnför med PHP).
Det är ett faktum

Eftersom du i princip måste köra IIS för att få all kod 100% rätt tolkad så måste du köra windows, windows != gratis.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote:Kan du skriva exakt vilka utmaningar ASP.NET 'bjuder på' som inte PHP 'bjuder på' ?

ASP.NET är, SEGT (om man gämnför med PHP).
Det är ett faktum

Eftersom du i princip måste köra IIS för att få all kod 100% rätt tolkad så måste du köra windows, windows != gratis.
Det är som sagt annorlunda och definitivt svårare... man måste ställa om och tänka annorlunda... annorlunda = utmaning = skoj... Dessutom kan jag med asp.net välja flera olika språk att skriva med, inte som i php vara låst till... php...

Är ASP.NET segt? okey jag märkte iaf en schysst förbättring jämfört med asp... och förrut hade jag bara hört att skillnaden mellan asp och php när det gäller speed inte var betydande. Hur styrker du det där?
IL1
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

Mirza* wrote:
Agree. Vad ska jag göra, ingen annan browser jag testat är lika bra som IE, bör jag plåga mig själv för att kunna stå för min sak...?
Det är ju ett tecken på dubbelmoral eftersom du tämligen bryskt för inte alltför länge sedan ombad mig att spendera delar av min fritid med att gå igenom och ändra massa htmlkod.

Vad är det bibeln säger om att kasta första stenen, inte för att jag är kristen, men det ligger något i det.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Hans-Eddy wrote:
Mirza* wrote:Agree. Vad ska jag göra, ingen annan browser jag testat är lika bra som IE, bör jag plåga mig själv för att kunna stå för min sak...?
Det är ju ett tecken på dubbelmoral eftersom du tämligen bryskt för inte alltför länge sedan ombad mig att spendera delar av min fritid med att gå igenom och ändra massa htmlkod.

Vad är det bibeln säger om att kasta första stenen, inte för att jag är kristen, men det ligger något i det.
Förlåt om det verkade bryskt... Det var inte helt och hållet meningen, blir väl så ibland...

Mjo jag är inte heller kristen, men jag kan tänka mig hur det går...

Okey jag är tydligen inte perfekt på alla plan... Min htmlkod är iaf okey, och jag är öppen (men smått kritisk) för förändring när det gäller annat.

Förresten, vad är skillnaden mellan dubbelmoral och ändrad åsikt?
IL1
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Mirza* wrote:
thr wrote:Kan du skriva exakt vilka utmaningar ASP.NET 'bjuder på' som inte PHP 'bjuder på' ?

ASP.NET är, SEGT (om man gämnför med PHP).
Det är ett faktum

Eftersom du i princip måste köra IIS för att få all kod 100% rätt tolkad så måste du köra windows, windows != gratis.
Det är som sagt annorlunda och definitivt svårare... man måste ställa om och tänka annorlunda... annorlunda = utmaning = skoj... Dessutom kan jag med asp.net välja flera olika språk att skriva med, inte som i php vara låst till... php...

Är ASP.NET segt? okey jag märkte iaf en schysst förbättring jämfört med asp... och förrut hade jag bara hört att skillnaden mellan asp och php när det gäller speed inte var betydande. Hur styrker du det där?
Så det är alltså en fördel att något är svårt? ;) fint argument.

Kan du nämna några skillnade förutom "annorlunda"
KAN du ens koda php?
(Ja jag har provat en del ASP)

Man kan välja flera olika språk i php oxo
du kan koda c++, java etc. i php
MEN DÅ ÄR DET INTE PHP, då är det c++ med en modul till php för att tolka c++ kod.

Tvivlar på att du kan koda typ c++ i asp sen så kör den det som c++ i sig själv, prestanda förlusten lär bli ganska rejäl?
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote:
Mirza* wrote:
thr wrote:Kan du skriva exakt vilka utmaningar ASP.NET 'bjuder på' som inte PHP 'bjuder på' ?

ASP.NET är, SEGT (om man gämnför med PHP).
Det är ett faktum

Eftersom du i princip måste köra IIS för att få all kod 100% rätt tolkad så måste du köra windows, windows != gratis.
Det är som sagt annorlunda och definitivt svårare... man måste ställa om och tänka annorlunda... annorlunda = utmaning = skoj... Dessutom kan jag med asp.net välja flera olika språk att skriva med, inte som i php vara låst till... php...

Är ASP.NET segt? okey jag märkte iaf en schysst förbättring jämfört med asp... och förrut hade jag bara hört att skillnaden mellan asp och php när det gäller speed inte var betydande. Hur styrker du det där?
Så det är alltså en fördel att något är svårt? ;) fint argument.

Kan du nämna några skillnade förutom "annorlunda"
KAN du ens koda php?
(Ja jag har provat en del ASP)

Man kan välja flera olika språk i php oxo
du kan koda c++, java etc. i php
MEN DÅ ÄR DET INTE PHP, då är det c++ med en modul till php för att tolka c++ kod.

Tvivlar på att du kan koda typ c++ i asp sen så kör den det som c++ i sig själv, prestanda förlusten lär bli ganska rejäl?
Definitivt en fördel när man letar utmaningar och nya intressen :) Sen tycker jag att det bara är svårt i början... när man börjar komma in i det så går det lite bättre...

Annorlunda... tja så kass är jag... är du intresserad så kan du ta en titt själv. google...

Tja jag spenderar ju lite tid här och där på olika forum, så jag har sett en hel del php... Jag _kan_ inte koda det, men jag är rätt säker på att jag snabb&enkelt skulle kunna lära mig tillräckligt... Skillnaden mellan de två verkar inte jättestor. Samma princip, olika namn på grejer...

C++ i asp.net bör inte vara något problem. The Power Of .NET :) Googla lite, du bör hitta exempel på cobol och lite allt möjligt :)
IL1
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Du hävdade att man var låst till 'php' i PHP.
Och att man inte var motsvarande i ASP.

Vilket inte är fallet, ren och skär lögn.
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

Mirza* wrote:
Hans-Eddy wrote:
Mirza* wrote:Agree. Vad ska jag göra, ingen annan browser jag testat är lika bra som IE, bör jag plåga mig själv för att kunna stå för min sak...?
Det är ju ett tecken på dubbelmoral eftersom du tämligen bryskt för inte alltför länge sedan ombad mig att spendera delar av min fritid med att gå igenom och ändra massa htmlkod.

Vad är det bibeln säger om att kasta första stenen, inte för att jag är kristen, men det ligger något i det.
Förlåt om det verkade bryskt... Det var inte helt och hållet meningen, blir väl så ibland...

Mjo jag är inte heller kristen, men jag kan tänka mig hur det går...

Okey jag är tydligen inte perfekt på alla plan... Min htmlkod är iaf okey, och jag är öppen (men smått kritisk) för förändring när det gäller annat.

Förresten, vad är skillnaden mellan dubbelmoral och ändrad åsikt?
Tja skillnaden ligger väl i att om du har utövar dubbelmoral så vidhåller du din egen åsikt men vill att alla andra ska ändra sig i liknande situationer, såg ett praktexempel på TV häromdagen när en amerikansk soldat intevrjuades i nåt av Saddams palats. Han pekade på all lyxen och sa "Se så mycket pengar han har och ändå såg vi så mycket fattigdom på vägen hit. Det samma gäller väl vilken amerikansk storstad som helst, Washington DC i synnerhet där Bush sitter i sitt palats medans folk lever i fattigdom i stadens slum. Man borde ju se över sin egen bakgård innan man klagar på grannens.

Hoppas mitt extremt off topic exempel gav i alla fall lite klarhet.

Sen inser jag att jag inte är ett dugg bättre själv och att man inte behöver gå längre än till första sidan i denna tråden för att konfirmera det :)
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote:Du hävdade att man var låst till 'php' i PHP.
Och att man inte var motsvarande i ASP.

Vilket inte är fallet, ren och skär lögn.
Knappast lögn, snarare okunskap... Jag skrek iaf inte ut det med caps och jag håller inte fast vid det när jag fått en vettig utredning ;)

Vill du läsa 'lögner' så kan du ju gå igenom några av dina egna inlägg. Men många av dem tror du förmodligen själv på. ::) Jag väntar t.ex. fortfarande på förklaringen till varför asp.net ÄR SEGT...
IL1
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Mirza* wrote:Jag väntar t.ex. fortfarande på förklaringen till varför asp.net ÄR SEGT...
Att det skulle vara segt är givetvis helt subjektivt, men PHP anses i allmänhet vara snabbare. Om skillnaden är märkbar låter jag vara osagt.

För övrigt tycker jag att PHP vs ASP är ganska ointressant. Alla vet att Python äger dem båda. ;) (Säger jag utan att kunna varken PHP eller ASP).
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

nem wrote:
Mirza* wrote:Jag väntar t.ex. fortfarande på förklaringen till varför asp.net ÄR SEGT...
Att det skulle vara segt är givetvis helt subjektivt, men PHP anses i allmänhet vara snabbare. Om skillnaden är märkbar låter jag vara osagt.

För övrigt tycker jag att PHP vs ASP är ganska ointressant. Alla vet att Python äger dem båda. ;) (Säger jag utan att kunna varken PHP eller ASP).
Mmm den allmänna uppfattningen hos många är att php är lite snabbare än asp (inte .net)...

Men när thr kommer att säger att asp.net ÄR SEGT som om det vore tio gånger långsammare än php så känns det lite fel. Speciellt när man själv konverterat (asp->asp.net) och t.o.m. märkt (märkt som i: wow det kändes mycket snabbare) stora skillnader hos många av de webbsidor man använder dagligen. =/

Visst är det lite subjektivt... men thr presenterar asp.net's otroliga slöhet som ett helt självklart faktum.
IL1
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

ASP.NET är segare än php, hur mycket har jag dock inga exakta siffror
Har läst någon artikel om det dära, ska rota reda på den senare idag..
Nu har jag asmkt skolarbete att göra :>

mirza btw. din signatur: beskrivning på ASP.NET? ;>
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Ang. hastigheten på PHP vs ASP så har det visats att PHP är snabbare, detta märks inte på t.ex. era privata servrar med kanske en besökare per timma, men säg att en webmaster på en tungt traffikerad site skulle migrera asp->php så skulle hastigheten definitivt vara märkbar.
ASP.net kan jag inte uttala mig om men det använder ju fortfarande COM såvitt jag vet.

Lite "pro PHP"
http://php.weblogs.com/php_asp_7_reasons
http://www.global-centre.com/channels/i ... t-phpvsasp
http://www.indiawebdevelopers.com/services/php.asp

Hittade även den här med asp.net med i bilden, intressant. Kolla även svaren.
http://php.weblogs.com/discuss/msgReader$1065?mode=day

Denna handlar lite om .net och PHP, eftersom jag inte kollat på .net så kan jag inte uttala mig om det.
http://www.sitepoint.com/article/870
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote:ASP.NET är segare än php, hur mycket har jag dock inga exakta siffror
Har läst någon artikel om det dära, ska rota reda på den senare idag..
Nu har jag asmkt skolarbete att göra :>

mirza btw. din signatur: beskrivning på ASP.NET? ;>
skoj skoj... :P

Som jag har förstått det så är den stora speed-fördelen att asp.net-sidor är kompilerade och cachade och därför ska vara mycket snabbare.
Något liknande finns/fanns som tillägg till både php och asp...

--

Nicke...
Angående COM så har jag någonstans fått för mig att asp.net har stöd för det för att kunna stöda gamla vanliga asp, men att det inte använder det självt... ( kanske. =/ )

Här var en intressant tråd... Där finns t.o.m. lite kommentarer på den sista artikeln du länkade till, scrolla längst ner någonstans.
IL1
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Mirza* wrote:Här var en intressant tråd...
Gissa var jag hittade länken? ;)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Anta att du ASP.NET är snabbare (ena artikeln säger nej, andra ja, tredje kanske, fjärde troligvis, femte NEJ) etc.

Du kan installera PHP Acc. och du får i princip samma hastighet.

Sen den stora nackdelen med ASP.NET, du måste i princip använda IIS.
IIS är ett stort skämt, och IIS = Windows, och Windows är ett ännu större skämt än IIS.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote:Anta att du ASP.NET är snabbare (ena artikeln säger nej, andra ja, tredje kanske, fjärde troligvis, femte NEJ) etc.

Du kan installera PHP Acc. och du får i princip samma hastighet.

Sen den stora nackdelen med ASP.NET, du måste i princip använda IIS.
IIS är ett stort skämt, och IIS = Windows, och Windows är ett ännu större skämt än IIS.
Först och främst. De enda fördelar php har framför asp är om man frågar mig det faktum att php är teh-good-side-of-the-force (open source, fsf och allt det där), not-made-by-teh-evul-ms (man slipper bli tjatad på av såna som dig) och multiplatform.

De första två ignorerar vi för tillfället (snälla låt mig slippa diskutera det här). Det tredje kan asp.net få i.o.m. att .net blir multiplatform.

Jag gillar asp.net Det är skoj, det är oop, det är inte samma gamla skit :)
IL1
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Ifall du verkligen läser på så stödjer PHP OOP till 99%, det är bara några få saker som saknas, detta kommer i Zend 2.0 och PHP 5.0.

Men seriöst, vi kommer aldrig att ge oss :)
Lägga ner? Vi pratade faktistk om HTML standarder :>
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote:Lägga ner?
Någonstans får vi väl enas :)

Nu måste jag börja läsa den här lilla boken (popmusik från fittmyren) så att svenskaläraren inte blir disappointed till imorgon :-/ hejsvejs för tillfället
IL1
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Då är mitt statment detta, och mitt sissta i denna disk.

PHP:
* Lätt att lära sig
* OpenSource
* En bra och stabil grund att bygga en server på (apache,*nix)
* I o m. PHP 5 och Zend 2.0 så får PHP kompilering och riktig OOP
* Du slipper använda MS produkter (ja jag ser detta som en stor fördel)
* Överväldigande bra inkludering av databasstödet.
* Uppdateringar kommer i rask takt, säkerhetshål täpps till snabbt, etc.

.NET:
* Stort och känt företag som står bakom
* Går att koda flera i flera olika imljöer från start.
* Man har ett stort företag att luta sig tillbaka på
* Snabbare än PHP i vissa avseenden
* OOP
* Lätt att koppla samman olika .NET 'språk'


Dock har .NET två stora nackdelar som jag inte kan bortse från, de heter:
Windows och IIS.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote:Dock har .NET två stora nackdelar som jag inte kan bortse från, de heter:
Windows och IIS.
Lugnt, förr eller senare blir det funktionell multiplatform... officiellt eller inte. Go-mono - som nem tog upp tidigare - är ett steg.. Sen ska microsoft själva ha gjort någon shared source dist till freebsd som även ska gå att porta till annat... 'rotor' kanske det var..

Sett från ett håll är väl .NET typ ett nytt java..

i'm excited
IL1
J_Cokes
Posts: 128
Joined: 2002-11-02 15:42:40

Post by J_Cokes »

Så som nybörjare på att mecka ihop hemsidor så hoppades jag att ni gurus lugnar ner er lite(vilket ni verkar ha gjort =) ) och berättar några stora !!!! som man absolut inte ska göra om man vill att de flesta webläsare ska klara av sidan.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Om man idag ska börja skriva en helt ny sida. Vilken standard är smartast att följa då? xhtml eller vanlig html och ska man satsa helt på css istället för tabeller eller finns det fortfarande för litet stöd för css i webbläsare?
För mig börjar det kännas som det resultatet skulle bli bättre med en xhtml, css kombination även om det blir mer jobb med koden.

Angående programmeringsspråken så kan jag kanske inte säga att jag kan jättemycket men en klar fördel för php är enligt mig är det utbredda stödet för språken på webhosts.
Hur pyhon fungerar vet jag inte men det skulle vara intressant att läsa mer om det. Vilka sidor är bra att börja med?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Mirza wrote:.. Sen ska microsoft själva ha gjort någon shared source dist till freebsd som även ska gå att porta till annat... 'rotor' kanske det var..
tror jag på när jag ser det.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply